Infiltrarea treptată a coloniștilor ultrareligioși în poliție a reflectat un proces similar petrecut în cadrul armatei israeliene care a început acum douăzeci de ani.
de Jonathan Cook
Ierusalim – cele mai importante
posturi din cadrul forțelor naționale de poliție ale Israelului se află acum în
mâinile coloniștilor extremiști care încearcă să facă schimbări alarmante în
poliție, atât în Israel cât și în Teritoriile Ocupate, avertizează criticii.
Influența crescândă
a mișcării coloniștilor a fost subliniată luna aceasta prin numirea lui Rahamim
Brachyahu în funcția de rabin-șef al forțelor armate. Acesta locuiește în
Talmon, o colonie de lângă orașul palestinian Ramallah din Cisiordania.
Roni Alsheik, care
a fost făcut șef al poliției anul trecut, a locuit mulți ani într-una din cele
mai violente colonii, Kiryat Arba, de lângă Hebron. Potrivit cotidianului
israelian Haaretz, Alsheikh a făcut lobby
puternic pentru ca Brachyahu să obțină poziția de rabin-șef.
Este prima oară
când membri ai comunității coloniștilor ultrareligioși au dobândit una dintre
aceste funcții importante. Amândoi și-au exprimat devotamentul față de accelerarea
unui program numit „Believers in the Police”, creat acum cinci ani, de
recrutare a coloniștilor și grăbire a promovării lor la rangul de ofițeri.
Brachyahu a descris
influxul de coloniști ultrareligioși în poliție drept un „parteneriat frumos,
aducerea a ceva religios într-un domeniu ce a funcționat pe plan istoric într-un
mod nereligios.”
El și-a mai
declarat și intențiile de a pune un mai mare accent pe legea religioasă
evreiască sau halakha, în domeniul
poliției. Scopul său, a declarat el, este de a crea o carte a poruncilor
rabinice și biblice care să fie folosită de toți ofițerii de poliție în ducerea
la îndeplinire a sarcinilor lor.
Acest lucru a dat
naștere la îngrijorări serioase printre liderii palestinieni, deoarece
Brachyahu a apărat un celebru manual rabinic pentru coloniști, intitulat „Tora
Regelui”. Acest ghid scris de rabinul Yitzhak Shapira susține că legea
religioasă evreiască justifică uciderea palestinienilor ca măsură preventivă –
inclusiv a copiilor, care cresc pentru a deveni „teroriști”.
„Coloniștii
ultranaționaliști, fundamentaliști religioși obțin puterea asupra multor sfere
din viața publică israeliană”, a declarat pentru Al Jazeera Aida Touma-Suleiman, un membru palestinian al
parlamentului israelian.
„Dar transformarea
poliției este în mod special alarmantă, deoarece ar trebui să fie o agenție
civilă. Acum există o luptă în poliție în legătură cu ce are prioritate –
legile lui Dumnezeu sau legile statului.”
Conducerea coloniștilor nu a făcut niciun secret din intenția sa de a domina forțele de poliție.
Infiltrarea treptată
a coloniștilor ultrareligioși în poliție a reflectat un proces similar petrecut
în cadrul armatei israeliene care a început acum douăzeci de ani, a subliniat
Jafar Farah, directorul Mossawa, un grup de sprijin politic pentru cetățenii
palestinieni ai Israelului.
Deși așa numita
comunitate națională religioasă – care aderă la ideologia coloniștilor –
reprezintă doar 10% din populația Israelului, cifre recente sugerează că jumătate
dintre noii recruți în armată provin din rândurile acesteia. „Există o coaliție
clară de interese între guvernul puternic de dreapta și conducerea coloniștilor
pentru a-și aduce oamenii în poziții înalte în instituțiile principale ale
statului, inclusiv în serviciile de securitate, tribunale și mass-media”, a
spus acesta pentru Al Jazeera.
„Scopul este controlarea
proceselor decizionale și discursul public din Israel”.
„Believers in the
Police” îi are în vizor pe coloniștii care au mai servit în armată. Se așteaptă
ca programul să producă 500 de absolvenți în următorii cinci ani și să-i
plaseze în posturi importante. Printre cei care predau la cursul de doi ani se
numără și Dov Lior, rabinul din Kiryat Arba, fosta colonie a lui Alsheikh. Lior
a fost unul dintre rabinii seniori care au sprijinit Tora Regelui.
Într-un efort de a
crește înrolarea coloniștilor ultrareligioși în programul „Believers in the Police”,
a fost făcut un video la începutul acestui an, folosindu-se exclusiv materiale
filmate cu acțiuni ale poliției împotriva palestinienilor. Activitățile includeau
demolarea caselor beduinilor, invadarea moscheei al-Aqsa din Ierusalim,
acționarea în cazuri de „atacuri teroriste” și verificarea cardurilor de
identitate ale palestinienilor.
Micky Rosenfeld, un
purtător de cuvânt al politiei, a refuzat să vorbească despre programul
„Believers in the Police”, dar le-a spus celor de la Al Jazeera că numirea în funcție a lui Brachyahu s-a efectuat în urma
„unui atent proces de selecție care a decis că el este persoana potrivită
pentru acest post din poliția națională”.
Poliția națională
israeliană operează atât în Israel, cât și în părți ale Teritoriilor Ocupate
sub control total al Israelului, inclusiv în Ierusalimul de Est ocupat și în
coloniile din Cisiordania. Forțele de poliție au fost îndelung criticate pentru
corupție și pentru tratamentul aplicat palestinienilor.
O comisie juridică
de anchetă a concluzionat în 2004 că poliția este în mod instituțional rasistă,
privindu-i pe palestinienii cetățeni ai Israelului ca reprezentând „dușmanul”. Farah
a subliniat că zeci de palestinieni cetățeni ai Israelului au murit în
circumstanțe neexplicate în mâinile poliției în ultimii 16 ani.
Dar prezența tot mai
mare a extremiștilor religioși în forțele de poliție adaugă și mai multă
neliniște.
„Relațiile dintre
poliție și cetățenii palestinieni sunt deja dezastruoase”, spune
Touma-Suleiman. „Dar situația se va deteriora și mai mult dacă ideologia
coloniștilor devine normă în rândul poliției”.
Statisticile din
vara aceasta au dezvăluit că în patru ani de zile, până în 2015, circa 60%
dintre arestările efectuate de poliție au fost ale ne-evreilor – asta însemnând
că probabilitatea de a fi încarcerați este de trei ori mai mare decât în cazul
cetățenilor evrei.
Yossi Gurvitz, un
jurnalist israelian și analist al coloniștilor a declarat pentru Al Jazeera: „Palestinienii oricum se
confruntă cu brutalitatea poliției. Există temeri că nivelul brutalității va crește.”
Într-una dintre declarațiile sale oficiale după numirea în funcție, Alsheikh a
susținut că palestinienii nu suferă din cauza pierderilor în același mod ca
evreii. Acesta a adăugat: „Israelul sanctifică viața. Dușmanii noștri aleg să
sanctifice moartea”.
Liderii palestinieni
se tem că prezența tot mai mare a coloniștilor extremiști în rândul poliției este cea care i-a încurajat pe tinerii coloniști într-un val recent de violențe împotriva palestinienilor
din Cisiordania și din Israel. Poliția a fost acuzată că nu investighează
atacurile care au inclus incendierea moscheilor și bisericilor.
Farah a spus că
influența tot mai puternică a coloniștilor va contribui la o „stare de
impunitate” în legătură cu violența atât din partea coloniștilor cât și a ofițerilor
de politie. Ca un semn al încrederii lor sporite, coloniști violenți au
incendiat o casă din satul palestinian Duma, anul trecut, omorând trei membri
ai familiei Dawabshe, inclusiv un copilaș. Mai mulți lideri ai coloniștilor
implicați îndeaproape cu „Believers in the Police” au negat că atacul din Duma
a fost un act terorist.
Printre aceștia s-a
aflat și Eli Ben Dahan, un rabin colonist care este acum ministrul însărcinat
cu administrația militară a Teritoriilor Ocupate. El i-a numit pe palestinieni
„suboameni”. Un alt punct fierbinte este militarizarea complexului din care
face parte moscheea Al-Aqsa din Orașul Vechi al Ierusalimului.
Poliția israeliană
controlează accesul și a permis unui număr tot mai mare de coloniști
ultrareligioși să pătrundă în locul sfânt și să-l vandalizeze. Inclusiv coloniștilor ce aparțin unei mișcări dedicate
distrugerii moscheei și înlocuirii acesteia cu un templu evreiesc.
Asemenea intruziuni
au declanșat ciocniri repetate între palestinieni și poliție si au cauzat anul
trecut izbucnirea unui val de atacuri solitare, așa-numitele „lone wolf attacks”
din partea palestinienilor în Ierusalim și Cisiordania.
Politicienii coloniști
implicați în programul „Believers in the Police”, cum ar fi Uri Ariel și
Bezalel Smotrich, au cerut ca evreii să aibă dreptul legal de a se ruga în
Al-Aqsa, în ciuda agitației care s-ar naște în regiune.
Conducerea coloniștilor
nu a făcut niciun secret din intenția sa de a domina forțele de poliție.
Într-un interviu
din 2011, Nahi Eyal, fondatorul „Believers in the Police” a declarat că scopul
său era de a ajuta comunitatea coloniștilor „să-și facă loc în funcțiile de
conducere”. El a afirmat în presa israeliană că a ajuns la această concluzie
după ce fiul său a fost grav rănit în ciocnirile cu poliția în urma distrugerii
unor case dintr-o colonie mică din Cisiordania în 2006. „Dacă vrei să schimbi
ceva, trebuie să o faci din interiorul organizației”, a spus acesta,
referindu-se la zădărnicirea eforturilor poliției de a conduce coloniștii.
„Trebuie să ajungi în interior [ul poliției] și să o conduci.”
Mișcarea colonistă
a acaparat recent posturi de conducere și în alte servicii de securitate ale
Israelului, inclusiv agenția israeliană pentru informații externe și operațiuni
speciale Mosad și agenția israeliană pentru informații interne Shin Bet. Gurvitz
a spus că preluarea ramurilor serviciilor de securitate a devenit mai ușoară în
ultimii ani din cauza tendințelor din societatea israeliană.
„Publicul a devenit
mult mai religios și mult mai puțin tolerant. Problema se află mai mult în
societate decât în poliție”, a declarat acesta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu