Fragment din volumul „Zile fierbinți în Orient” de Crăciun
Ionescu, 1988, editura Politică.
Politica de
sprijinire a imigrării în Palestina, deschisă prin faimoasa scrisoare adresată
de secretarul de stat al afacerilor externe Balfour, în noiembrie 1917,
lordului Rothschild, privind sprijinirea unui cămin național evreiesc în
Palestina, se întorcea ca un bumerang împotriva inițiatorilor britanici. În
decursul celor trei decenii de când dura prezența Angliei în Palestina, arabii
fuseseră ațâțați împotriva evreilor și evreii împotriva arabilor de autoritățile
mandatare care, sub masca paternalismului colonial, trăgeau sforile din umbră
pentru satisfacerea propriilor scopuri. Apăsând când pe o clapă când pe alta,
sub imperiul intereselor conjuncturale, Colonial
Office căuta prin politica sa desfășurată pe baza vechiului dicton divide et impera să-și perpetueze
dominația asupra Palestinei, punct extrem de important în strategia britanică
„la est de Suez”.
Autoritățile
britanice care încercau acum să stăvilească prin mijloace drastice imigrarea
evreiască, o încurajaseră copios în primii ani ai mandatului asupra Palestinei
încredințat de Societatea Națiunilor, după ce ocupaseră această țară la sfârșitul
primului război mondial. Pe atunci, comunitatea evreiască din Palestina număra
doar 58.000 de persoane, reprezentând cam 9% din întreaga populație. Între cele
două războaie mondiale, comunitatea evreiască crescuse cu o jumătate de milion,
în majoritate covârșitoare imigranți din Europa, procentul ajungând la o treime
din populația țării.
Politica britanică
de încurajare a imigrării urmărise, la început, crearea unei contraponderi naționalismului
arab care revendica independența Palestinei, fapt ce ar fi condus, în mod
implicit, la slăbirea poziției strategice a Angliei în Orientul Mijlociu. În
aceste condiții, schimbarea demografiei țării prin stabilirea de noi așezări
evreiești urmărea să favorizeze interesele colonialiste ale imperiului britanic
în regiune. Conflictul care se profila între cele două comunități din motive
politice și economice, manevrat și de politica practicată de autorități, putea
justifica continuarea misiunii Angliei pe post de arbitru și, în consecință,
perpetuarea prezenței sale în Palestina.
În primăvara anului
1939, prin Cartea Albă a guvernului de la Londra, atitudinea britanică în
problema imigrării evreiești se schimbase substanțial. Revolta arabă din
Palestina anilor 1936-1939 și rolul ce începuse să fie jucat de petrolul arab
în contextul situației din Orientul Mijlociu atârnaseră greu în balanță,
conducând la o reevaluare a politicii britanice. În plus, organizarea politică
și militară clandestină a comunității evreiești, ce se îndrepta spre crearea
unei administrații proprii, a unui stat în stat, cu tendințe de independență,
nu se dovedea deloc convenabilă Marii Britanii, care vedea în continuarea
imigrării masive a evreilor un pericol potențial pentru interesele sale.
Procesul imigrării
evreilor din Europa spre Palestina era de dată oarecum recentă, fiind deschis
abia în ultimele decenii ale secolului al-XIX-lea, când un pumn de imigranți, veniți
din teritoriile apusene ale imperiului țarist, întemeiaseră câteva așezări
agricole, ce vor fi sprijinite pentru a putea supraviețui de filantropul evreu,
baronul britanic Edmond de Rothschild.
Timp de aproape
două milenii, comunitatea evreiască din Palestina – provincia biblică
sfărâmată, în cele patru secole de stăpânire otomană, între trei diviziuni
administrative ale Imperiului: vilaietele Damasc și Beirut și sangeacul
Ierusalim – fusese extrem de puțin numeroasă. La începutul secolului XIX, când
pe întinsul Imperiului Otoman trăiau sute de mii de evrei, comunitatea
israelită din Palestina, concentrată în patru „orașe sfinte” – Ierusalim,
Safed, Tiberia și Hebron – nu depășea 10.000 de suflete, reprezentând circa 3%
din totalul populației.
Majoritatea covârșitoare
a locuitorilor Palestinei în vremea Imperiului Otoman era formată din arabi
musulmani sau creștini ce se ocupau cu agricultura sau meșteșugurile,
netulburați de multe secole în munca pe pământurile sau atelierele lor. Ei
trăiau în bună conviețuire cu micile comunități evreiești autohtone, care, de
altfel, foloseau în vorbirea curentă limba arabă. Ar fi de menționat că, până
spre sfârșitul stăpânirii otomane, între populația majoritară arabă și cea
minoritară evreiască nu au existat animozități de ordin etnic ci dimpotrivă, între
ele a domnit întotdeauna spiritul unei depline înțelegeri și al întrajutorării.
Primul val al
imigrării moderne în Palestina dintre anii 1881-1903 era format, în general,
din tineri idealiști aparținând proaspetei mișcări naționaliste „Hoveve Sion”
(Adoratorii Sionului), care își luase numele de la colina Sion din Ierusalim, simbolul
vechii capitale biblice. În 1882, Leo Pinsker, un medic din Odessa, a publicat
o broșură intitulată „Autoemanciparea”, în care sugera crearea unui „cămin național
evreiesc”, de preferință în Palestina, ca singur mijloc de a ridica demnitatea
națională a evreilor din „Diaspora”. Pentru a pune în practică aceste idei, vor
fi create imediat, în Europa răsăriteană, mai multe societăți sub numele de
Hoveve Sion. Cam în același timp cu apariția broșurii lui Leo Pinsker, câțiva
studenți și alte persoane tinere care formaseră o asociație numită „Bilu” –
după inițialele în ebraică ale versetului biblic: „Casa lui Iacov, ridică-te și
umblă” – se îmbarcau pentru Jaffa, în scopul întemeierii unor colonii pe pământul
Palestinei. Odată ajunși acolo, fondaseră câteva așezări pe câmpia de coastă.
Dar curând, condițiile vitrege de viață anunțară pericolul unui apropiat eșec
total, de la care aceste prime colonii de muncă vor fi salvate in extremis, de ajutorul generos al
baronului Rothschild, personalitate financiară de anvergură pe plan european și
mondial.
Spre sfârșitul
secolului al XIX-lea, Theodor Herzl, corespondentul la Paris al ziarului vienez
„Neue Freie Presse” – impresionat de răbufnirile antisemite ce se făceau
simțite în Europa occidentală și mai ales în Franța, unde spiritele fuseseră
tulburate de așa-numita „afacere Dreyfuss”, căpitan francez , evreu de origine,
învinuit pe nedrept de spionaj și condamnat la o grea pedeapsă, complet reabilitat
mai târziu – a scris, într-o stare de mare exaltare, broșura intitulată
„Judenstaat” (Statul Evreiesc), care va deveni îndrumarul ideologic al Sionismului.
Herzl a fost primul care a lansat mișcarea politică sionistă mondială ce avea
ca obiectiv „asigurarea unui cămin poporului evreu în Palestina, garantat de
dreptul public”, așa cum va fi el definit ulterior, la primul congres ce se va
ține în anul 1897, în orașul elvețian Basel.
După primul congres
de la Basel, Herzl, ales în fruntea organizației sioniste mondiale, a întreprins
un amplu turneu de contacte și convorbiri în vederea îndeplinirii țelului
propus, obținând audiențe la toți potențații Europei, de la Papa la Kaiserul german,
fiind primit oficial, până la urmă, și de Sultanul otoman. Negocierile cu
acesta n-au ajuns la rezultate concrete, ținând seama și de faptul că pe teritoriului
Imperiului Otoman trăia un mare număr de evrei care nu se gândiseră niciodată
să se stabilească în Palestina și nu dădeau vreun semn, nici acum, că ar dori
să facă acest lucru. Atunci, guvernul britanic va propune mișcării sioniste, în
1903, pentru întemeierea „căminului național”, o fâșie de teren pe coasta
mediteraneană a Peninsulei Sinai, care de drept aparținea Egiptului, sau un
teritoriu larg în Africa Orientală Engleză, în Uganda. Dar opțiunea congreselor
sioniste va rămâne fermă asupra Palestinei din rațiuni mistico-sentimentale.
Între anii
1904-1914, sub impulsul mișcării sioniste mondiale, un nou val de imigranți,
estimat la un total de 35.000 de oameni, originari în majoritatea lor din
teritoriile răsăritene ale Imperiului țarist, debarca în Palestina.
Statisticile arată că din cele 2 milioane de evrei ce au imigrat din Rusia până
la începutul primului război mondial doar 60.000 au ajuns în Palestina între
anii 1881-1914. Datorită greutăților de ordin economic și climatic cu care erau
confruntați noii veniți, aceștia, în majoritatea lor, părăseau Palestina cu
primul vapor, îndreptându-se spre zări mai prielnice. Rămâneau în general
tineri idealiști, înflăcărați de ideea construirii prin muncă manuală a unui
„cămin național” și care, în ciuda faptului că nu se pricepeau la agricultură
iar cei mai mulți nu erau deprinși cu eforturi fizice – întemeiau noi colonii
în condiții extrem de vitrege. Ei erau sprijiniți de mișcarea sionistă mondială
care înființase, între timp, Banca Colonială Evreiască și Fondul Național
Evreiesc pentru a achiziționa pământuri în Palestina. Aceste terenuri vor fi
cumpărate, de regulă, de la marii latifundiari ce trăiau în diverse orașe ale
Imperiului Otoman și care, prin fraudă sau forță, acaparaseră pământurile
lucrate din moși-strămoși de populația arabă autohtonă.
Până în anul 1860,
cea mai mare parte a pământului cultivat în Palestina era distribuită între
membrii comunităților sătești ale arabilor autohtoni, din doi în doi ani, parcelele
măsurând de la 1 la 8 dunami (10 dunami – 1 hectar), în raport cu
așezarea lor geografică. Comunitatea sătească era constituită din mai multe
grupuri de familii înrudite. Acest sistem, datând din timpurile biblice,
asigura ca fiecărui agricultor să-i revină, prin rotație, atât parcele fertile,
cât și din cele mai sărace. Codul otoman al proprietății funciare promulgat în
1858 de autoritățile de la Istanbul avea să pună capăt proprietății colective
țărănești asupra pământului. Conform acestei noi legi, fiecare țăran trebuia
să-și înregistreze proprietatea agricolă proprie. O parte însemnată a
populației rurale a căutat să ocolească înregistrarea pentru a evita atât taxele
cerute cu acest prilej cât și impozitele ce urmau să le plătească în viitor. Au
fost numeroase cazuri când cei în cauză nici măcar nu au aflat de legea
amintită și s-au dezmeticit abia mai târziu, pomenindu-se lipsiți peste noapte
de pământul pe care-l lucrau. În ambele situații, ei au continuat să-și cultive
o vreme terenurile după tradițiile colective și rotației parcelelor.
Pământurile rămase
astfel fără proprietari înregistrați legal au fost declarate domenii ale
statului, fiind vândute în grabă, pe prețuri derizorii, unor oameni de afaceri
locuind în centrele economice mai apropiate ale imperiului – Beirut, Cairo,
Alexandria, Damasc. Din banii încasați, doar o mică parte a intrat în vistieria
statului otoman, restul pierzându-se prin buzunarele veșnic flămânde ale
aparatului birocratic imperial, binecunoscut pentru corupția sa. S-a ajuns
astfel în situația ca, spre sfârșitul secolului XIX începutul secolului XX, 254
de familii de mari proprietari să posede un total de 4.143.000 de dunami. Echivalentul întregii suprafețe
deținute de gospodăriile țărănești. O singură familie, Soursok, locuind la
Beirut, reușise să acapareze 230.000 de dunami
pe valea Jesreel și aceasta nu constituia un caz izolat.
De la asemenea mari
latifundiari a cumpărat Fondul Național Evreiesc, în decursul timpului,
terenurile pe care au fost create ulterior așezările agricole ale imigranților
noi-sosiți. În momentul când se întocmeau actele de vânzare-cumpărare, marii
proprietari izgoneau de regulă cu ajutorul autorităților pe felahii arabi de pe
pământurile lor, muncite până atunci în proprietate colectivă, condamnându-i
astfel să îngroașe rândurile proletariatului agricol sau ale
sub-proletariatului urban. Locul acestora era luat, se înțelege, de coloniștii
evrei, fapt ce nu putea să nu ducă la nașterea și dezvoltarea inamiciției
dintre cele două comunități.
Cu sprijinul bănesc
al diasporei, în 1909 a fost pusă piatra de temelie a primului oraș pur
evreiesc din Palestina, la marginea vechiului port arab Jaffa. Clădit la țărmul
mării, cu forță de muncă evreiască dar și arabă, pe un teren acoperit cu nisip,
noul oraș purtând numele Tel Aviv (Colina Primăverii) se va extinde treptat devenind
cu timpul cea mai modernă așezare urbană din Palestina. În aceeași perioadă lua
ființă primul chibuț (Degania, în Galileea), o nouă formă de așezare agricolă,
specifică colonizării ulterioare evreiești, în care proprietatea era colectivă
iar munca se făcea în comun, repartiția bunurilor produse efectuându-se pe baze
egalitare, în condițiile vieții de pionierat. În același timp, ebraica modernă
(ivrit), recent creată pe vechiul fond biblic, începea să fie tot mai folosită
de populația evreiască din Palestina în pofida opoziției grupurilor ultrareligioase
care se opuneau utilizării limbii ebraice în afara scopurilor de cult.
Până la destrămarea
Imperiului Otoman, comunitatea evreiască din Palestina va continua să
constituie totuși o minoritate neînsemnată, primul război mondial împuținând-o
și mai mult, prin expulzările în masă ordonate de autoritățile de la Istanbul
împotriva celor ce păstrau cetățenia țărilor de origine – cum era cazul cu
majoritatea evreilor imigranți din Europa – aflate în stare de beligeranță cu
statul turcesc. Din cei 85.000 de evrei ce trăiau în Palestina în 1914, nu vor
mai fi, patru ani mai târziu, în momentul ocupării complete a țării de armata
britanică, decât 56.000, la o populație totală de 700.000 de locuitori.
Politica de
încurajare a imigrării în Palestina, deschisă de britanici prin faimoasa
Declarație Balfour din noiembrie 1917, va face ca, în decurs de un deceniu,
populația evreiască să crească cu 100.000, noii veniți creând în acest timp o
comunitate puternică, înmulțind și dezvoltând așezările proprii. Palestina nu
era o țară nelocuită, iar evreii formau aici, în fond, o minoritate neînsemnată
în raport cu restul populației. În secolul XIX, în momentul formării imperiilor
coloniale, puterile occidentale nu ținuseră cont de „indigeni” pentru a decide
dacă un teritoriu sau altul putea fi deschis colonizării. Dar după primul război
mondial, Orientul Mijlociu va cunoaște primele manifestări ale redeșteptării
sentimentelor naționale care se opuneau cu îndârjire concepțiilor imperialiste
moștenite de politica britanică de la era victoriană, când guvernul reginei
hotăra fără opreliști asupra soartei a numeroase țări și popoare din Asia și
Africa.
Conferința de la
San Remo, din aprilie 1920, a puterilor învingătoare, consacrase mandatul
britanic asupra Palestinei ce-i va fi confirmat, doi ani mai târziu, la 24
iulie 1922, de Societatea Națiunilor.
În primii ani de după
războiul mondial, 35.000 de noi coloniști evrei se stabiliseră în Palestina. Între
1924 și 1926, urmă un val puternic numărând peste 62.000 de imigranți.
Majoritatea acestora proveneau din Polonia, unde guvernul promulgase în 1924
decrete economice anti-evreiești.
În 1929 a luat
ființă Agenția Evreiască ce urma să servească, potrivit textului mandatului,
drept reprezentant al căminului național pe lângă autoritățile britanice din
Palestina. Până atunci, această funcție era îndeplinită de Consiliul Mondial
Sionist.
Arabii localnici,
care la începutul imigrării moderne a evreilor îi priveau pe noii-veniți cu
indiferență sau chiar cu simpatie, ajutându-i la construirea așezărilor, își
vor schimba optica în momentul în care economia paralelă și închisă a imigranților,
dublată de acapararea de terenuri în detrimentul autohtonilor le va leza din ce
în ce mai mult interesele. La aceasta, și nu în ultimul rând, se va adăuga
renașterea spiritului național, voința de independență a arabilor care făceau o
legătură, nu lipsită de fundament, între creșterea imigrării și politica de
menținere a dominației britanice, de blocare a creării unui stat arab în
Palestina. Sporul rapid al imigrării, dublat de izolarea economică a
comunității evreiești ce boicota atât comerțul cât și forța de muncă arabă, va
provoca o neliniște firească, făcând să crească resentimentele arabilor care se
vedeau nu doar deposedați de pământuri dar și lipsiți de alte posibilități de
a-și câștiga pâinea. Comunitatea evreiască își dezvolta pe scară largă o
structură social-economică proprie – întreprinderi, bănci, școli, spitale,
sindicate. Centrala sindicală evreiască Histadruth
respingea aderarea arabilor și sancționa întreprinderile particulare evreiești
care angajau muncitori arabi. Populației evreiești i se pretindea să nu se
aprovizioneze de la prăvăliile arabe, în vreme ce grupuri extremiste aruncau
coșurile cu cumpărături ale gospodinelor, turnau petrol pe legume, le spărgeau
ouăle în cazul în care acestea îndrăzneau să încalce interdicția. Aceste acțiuni
discriminatorii vor contribui la lărgirea prăpastiei ce se contura între cele
două comunități din Palestina, conducând la atitudini inamicale și apoi la
incidente grave.
Dar nemulțumirea
arabilor se va îndrepta nu numai împotriva evreilor. Ea viza într-o măsură și
mai mare pe englezi, a căror politică duplicitară începea să le fie tot mai
clară. De altfel, revolta din 1936-1939, chiar dacă a început prin ciocniri și
atentate între arabi și evrei, s-a transformat pe parcurs în confruntare directă
cu autoritățile britanice. Represaliile forțelor armate britanice, cu caracter
individual sau colectiv, au fost mai mult decât nemiloase. În cei trei ani cât
a durat revolta, circa 3000 de arabi au fost uciși. Tribunalele militare au
pronunțat 110 sentințe de condamnare la moarte prin spânzurătoare. Până la
urmă, forțele militare britanice, secondate de formațiuni militare evreiești
înarmate de autoritățile mandatare, au reușit să înăbușe revolta arabă din
Palestina. Dar cele întâmplate, spiritul combativ de care dăduseră dovadă
țăranii arabi, aveau să le dea de gândit factorilor de decizie britanici care
începeau acum să priceapă că era nevoie să adopte o nouă poziție față de
comunitățile din această țară.
Ținând seama de
situația internă creată, de creșterea peste orice limită a contradicțiilor și
nedorind să-și facă dușmană întreaga lume arabă în care avea mari interese
strategice și petroliere, guvernul de la Londra se decise să opereze o
schimbare de 180 de grade a politicii sale în Palestina, îngrădind strict
imigrarea evreiască și înstrăinarea pământurilor lucrate de arabi. La 17 mai
1939, guvernul britanic dădea publicității o nouă Carte Albă în care dezmințea
intenția de a crea un stat evreu, respingând în același timp ideea independenței
Palestinei ca stat arab.
Inconsecvența și mai
ales ambiguitatea de care dăduse dovadă până atunci puterea mandatară
nemulțumise pe parcurs, în egală măsură, ambele comunități din Palestina. Dar
Cartea Albă din mai 1939 va irita în mod deosebit mișcarea sionistă, care își
vedea astfel blocate toate planurile de viitor. Cauza principală o constituia
limitarea drastică a imigrării, fapt ce împiedica realizarea scopului principal
al mișcării sioniste – crearea statului evreiesc în Palestina. În plus,
continua să persiste și problema evreilor din Germania și Austria, unde legile
rasiale proclamate de regimul nazist perpetua exodul acestora, început imediat
după venirea lui Hitler la putere. Imigrarea în Palestina a continuat și după
publicarea Cărții Albe britanice în mai 1939, depășind cota fixată datorită
organizării de transporturi clandestine, în ciuda măsurilor severe luate de
autoritățile mandatare pentru a împiedica intrările ilegale în țară.
În cursul celui
de-al doilea război mondial, în sânul mișcării sioniste s-a tranșat definitiv
problema dacă viitorul „cămin evreiesc național” trebuia sau nu să devină stat
independent. Genocidul cunoscut de evreii europeni a accelerat evoluția
politică spre crearea de urgență a unui stat-refugiu, justificând existența
sionismului în ochii a numeroși evrei din America și Europa care nu-l
aprobaseră până atunci.
Spre sfârșitul
celui de-al doilea război mondial, guvernul britanic condus de Churchill făcuse
unele gesturi reconciliante față de organizația sionistă, aprobând, după multe
tergiversări, formarea în 1944 a brigăzii evreiești care va fi trimisă să lupte
pe frontul din Italia și lăsând să se înțeleagă că ar fi dispus să privească
favorabil, în viitor, eventualitatea creării statului evreiesc.
Între timp, după
decesul președintelui Roosevelt în aprilie 1945 și schimbarea gărzii de la Casa
Albă, noul șef de stat american Harry Truman se arătă de la început mult mai
favorabil față de obiectivele mișcării sioniste. Ben Gurion, președinte al
executivei Organizației Mondiale Sioniste și președinte al executivei Agenției
Evreiești, înțelegând de unde bate vântul, se va îndrepta în grabă spre
America, reușind să pună bazele, în iulie 1945, la New York, Institutului Sonnenborn,
ce se va dovedi de neprețuit sprijin pentru atingerea scopurilor propuse în
legătură cu Palestina. La sfârșitul aceleiași luni, împreună cu un grup numeros
de conducători ai mișcării sioniste din America, se reîmbarca spre Londra unde
urma să se desfășoare prima conferință internațională sionistă de la declanșarea
războiului mondial. În drum, la bordul transatlanticului „Queen Elisabeth”, va
afla rezultatele alegerilor generale din Marea Britanie, în cadrul cărora
Churchill și partidul conservator suferiseră o înfrângere zdrobitoare. Venirea
la putere a partidului laburist, care adoptase în ultimii ani o poziție net
pro-sionistă, constituia un motiv foarte încurajator: se părea că în calea
realizării statului evreiesc nu mai exista nicio piedică.
Laburiștii
britanici se pronunțaseră anterior în mod constant împotriva Cărții Albe din
1939 care îngrădea strict imigrarea în Palestina. Luând atitudine deschisă în
favoarea doleanțelor sioniste, laburiștii merseseră până acolo încât, la
congresul lor anual din toamna anului 1944, arătându-se cum s-ar spune „mai
catolici decât Papa”, votaseră o rezoluție prevăzând, nici mai mult nici mai
puțin, decât transferul întregii populații arabe din Palestina în țările vecine
și înlocuirea ei cu noii imigranți evrei, cărora urma să li se permită accesul
liber, în număr nelimitat. Odată ajunși la conducere, în vara anului 1945,
laburiștii „au schimbat macazul”, arătându-se, foarte repede, mai intransigenți
decât conservatorii în respectarea prevederilor Cărții Albe relative la
limitarea imigrării și urmând politica tradițională britanică de promovare a intereselor
Imperiului, nu numai în ceea ce privea Palestina ci în întregul complex al
problematicii Orientului Mijlociu.
Între timp, noul
președinte al Statelor Unite, Harry Truman, luând poziție fermă în sprijinul
cererilor sioniste, va determina o deplasare și mai mare a interesului opiniei
publice mondiale spre problema Palestinei, în condițiile în care descrierea
ororilor săvârșite de naziști împotriva populației evreiești din Europa
impresiona profund pe toată lumea. Reconsiderarea politicii americane în
problema Palestinei, operată de noua echipă de la Casa Albă în frunte cu
Truman, fusese dictată de mai multe considerente. Sentimentul culpabilității
lumii occidentale, datorat atrocităților comise în sânul civilizației sale,
făcuse să se nască o simpatie față de supraviețuitorii holocaustului, larg
împărtășită de opinia publică. Sprijinind imigrarea, guvernul american recolta
astfel un important capital politic atât pe plan extern cât și pe plan intern,
unde un electorat de origine evreiască, numărând câteva milioane bune de
voturi, putea să încline în mod hotărâtor balanța, la viitoarele alegeri
prezidențiale, lucru pe care Truman nu va ezita să-l mărturisească cu
dezinvoltură încă de la început. Erau desigur și alți factori determinanți, care
se situau nu pe ultimul loc, ținând de promovarea intereselor americane. Unul
dintre aceștia era dorința de a pune bețe în roate politicii britanice în
Orientul Mijlociu, în cadrul competiției pentru sfere de influență în care SUA
se implicau tot mai mult.
Între timp,
guvernul britanic anunțase intenția de a trimite la fața locului o comisie de
anchetă, la care fuseseră invitați să participe și americanii, pentru a
determina dacă Palestina poate să primească „persoanele deplasate” sau ar fi mai
bine ca ele să fie trimise în altă parte. În așteptarea raportului comisiei,
restricțiile din Cartea Albă privind imigrarea continuau să rămână în vigoare.
Anunțarea acestei
decizii și comentariile guvernamentale care o însoțeau au provocat reacții furibunde
în rândurile comunității evreiești din Palestina, unde mulțimile au încercat să
incendieze clădirile publice. Truman nu-și ascunse iritarea față de decizia
britanică și declara ferm că n-are în vedere instalarea refugiaților evrei în
altă parte, susținând cererea Agenției Evreiești ca 100.000 dintre ei să fie
transferați în Palestina.
Ben Gurion făcea
naveta între Londra, unde continuau negocierile cu guvernul britanic, și Paris,
unde se afla un oficiu secret al organizației sioniste. El va transmite din
capitala franceză lui Moshe Snet, șeful statului major al Haganei (armata clandestină a evreilor din Palestina) o telegramă
cifrată ordonându-i să treacă la revoltă armată împotriva autorităților
britanice. Sneh a pus imediat bazele unei alianțe cu organizațiile extremiste Irgun Zvai Leumi și Lehi, până atunci adversare implacabile ale centralei sioniste
oficiale. Irgun Zvai Leumi
(Organizația Militară Națională) fusese înființată în 1935 pe baza grupării de
tineret Betar a sioniștilor
revizioniști. Adepți ai creării prin forță a unui stat evreiesc în Palestina,
sioniștii revizioniști aveau o platformă extremistă care preciza că „obiectivul
sionismului este de a converti treptat Eretz Israel (inclusiv Transiordania) într-un
stat evreiesc guvernat de el însuși, fondat pe o majoritate evreiască
permanentă. Creat în 1925 de Vladimir Jabotinsky, figură controversată a mișcării
sioniste, partidul revizionist se situa pe poziții ultra-naționaliste
intransigente și net antisocialiste, imitând prin metode anumite mișcări de
extremă dreapta din Europa.
În 1944, Irgun Zvai Leumi, condus acum de un
proaspăt sosit în Palestina, Menahem Begin, fostul conducător al organizației Betar în Polonia, viitor prim ministru
al Israelului între 1977-1983, urmă exemplul grupării Lehi și, rupând armistițiul cu autoritățile mandatului, începu o
campanie violentă teroristă, dinamitând birouri militare, atacând posturi de
poliție, asasinând ofițeri britanici. Deghizați în soldați și polițiști
britanici sau în muncitori arabi, membrii Irgun-ului
devalizau depozite ale armatei puterii mandatare, jefuiau bănci, rețineau
ostatici.
Prima operațiune de
anvergură se desfășură în noaptea de 1 noiembrie 1945. Grupuri de comando ale Palmach-ului (brigada de șoc a Haganei), Irgun-ului și Lehi sabotară
liniile feroviare palestiniene în 153 de puncte și scufundară vase grănicerești
destinate să vâneze transporturile de imigranți clandestini.
În luna mai a
anului următor, comisia anglo-americană formată la cererea guvernului de la
Londra, care între timp examinase la fața locului situația existentă, dădu
publicității raportul său, recomandând, printre altele, eliberarea celor
100.000 de certificate de imigrare solicitate pentru refugiații aflați în lagărele
de tranzit din Europa.
Refuzul guvernului
de la Londra de a îndeplini până la urmă recomandările comisiei mixte
anglo-americane privind imigrarea va provoca un nou val de atentate în
Palestina. Cinci zile după luarea de poziție a lui Bevin (ministrul de externe),
grupuri de comando ale „Mișcării de rezistență ebraice”(Hagana, Irgun și Lehi) distruseseră, în cursul unei
singure nopți, 14 poduri ce legau Palestina de țările vecine.
Reacția
autorităților britanice nu se lăsă mult așteptată: la 29 iunie 1946, 17.000 de
militari britanici, susținuți de care de luptă și vehicule blindate, au închis
frontierele și au întrerupt comunicațiile telefonice, starea de asediu fiind
decretată pe întreg teritoriul. O operațiune polițienească de mari proporții a
fost desfășurată în aceeași zi. Sute de activiști sioniști suspectați de a
întreține relații cu Hagana au fost
arestați și domiciliile lor percheziționate. Controale riguroase ale poliției
erau exercitate asupra coloniilor agricole evreiești, toți membrii unităților
de comando ale Palmach-ului ce aveau
de regulă bazele în chibuțuri, fiind reținuți în momentul identificării lor. Conducătorul
Haganei, Moshe Sneh, avertizat în
ultimul moment de serviciul de informații subordonat lui, a reușit să scape,
intrând în clandestinitate ca și alți șefi ai organizației militare. După
crearea statului Israel, Moshe Sneh va deveni unul dintre conducătorii
partidului comunist – Maki, din acel timp.
Hotelul de lux
„King David”, aflat nu departe de zidurile înalte ce înconjoară vechiul
Ierusalim, găzduia în acei ani sediul administrației britanice a Palestinei, cu
departamentele și serviciile sale aferente. În dimineața zilei de 22 iulie
1946, funcționarii civili și militari ai administrației centrale se
prezentaseră ca de obicei la lucru. Prin clădire forfoteau la acea oră nu numai
titularii birourilor, ci și alte persoane, venite din afară cu treburi de
serviciu sau diverse solicitări, care au avut tragica neșansă să se găsească
acolo tocmai în momentul când o puternică explozie a aruncat în aer hotelul.
Explozia puternicei încărcături de dinamită – introdusă de un grup terorist
aparținând Irgun-ului, care a deschis
seria atentatelor de acest gen, perpetuate timp de aproape doi ani, perioadă în
care s-au pierdut și alte vieți nevinovate – a avut un efect îngrozitor. Cinci
etaje dintr-o aripă a clădirii s-au prăbușit instantaneu, ca o construcție din
cărți de joc; de sub dărâmăturile lor au fost scoși 90 de morți – englezi,
evrei și arabi – precum și zeci de persoane grav rănite.
La sfârșitul lunii
iulie 1946, guvernul britanic propuse în Camera Comunelor un nou plan privind
rezolvarea problemei Palestinei, sugerând ca țara să fie divizată în patru
zone: o provincie arabă, una evreiască, districtul Ierusalimului sub
administrație internațională și districtul Neghev, administrat de guvernul
central, sub influența directă a Marii Britanii. Acest plan satisfăcea în
primul rând interesele britanicilor care urmăreau să joace, în continuare, un
rol preponderent în administrarea Palestinei.
La reuniunea de la
Paris a Executivei organizației sioniste, Ben Gurion, temându-se ca în situația
tot mai confuză ce se profila să nu destrame complet unitatea comunității
evreiești, va adopta o poziție surprinzătoare acceptând principiul discutării
propunerii de constituire a unui stat evreiesc numai pe o porțiune a
Palestinei.
De cealaltă parte,
populația arabă, majoritară în Palestina, nu era deloc pregătită să facă față
bătăliei ce se contura. Conducătorii ei fuseseră deportați sau se exilaseră
singuri pentru a scăpa de represiuni după înăbușirea revoltei din 1936-1939. În
plus, prin Cartea Albă din 1939, care limita drastic imigrarea și înstrăinarea
pământurilor, englezii reușiseră să-i dezorienteze și mai mult, insuflându-le
convingerea că viitorul Palestinei era pus la adăpost nemaifiind umbrit de eventuala
primejdie a creării unui stat în care populația majoritară să nu aibă absolut
niciun rol. Cu abilitatea caracteristică politicii coloniale, autoritățile
mandatare îi făceau pe arabii palestinieni să spere că până la urmă țara va
deveni independentă și acest lucru se va întâmpla prin bunăvoința guvernului
Majestății Sale.
Confruntați cu asaltul mișcării sioniste
imediat după încheierea războiului mondial, britanicii căutaseră să atragă de
partea lor comunitatea arabă majoritară prin noi promisiuni fără acoperire. Nepregătită
din punct de vedere politic și cu atât mai puțin din punct de vedere militar
pentru contracararea acțiunii sioniste, comunitatea arabilor palestinieni se
menținuse, în general, la început, într-o neutralitate pasivă, urmărind ca
spectatoare conflictul tot mai violent dintre britanici și evrei. Arabii se
bizuiau în mare măsură pe protecția administrației mandatare în apărarea
securității satelor și orașelor lor.
Prima acțiune de
organizare a unei rezistențe politice arabe fusese determinată din afara
Palestinei după ce, la 22 martie 1945, șapte state – Egipt, Siria, Transiordania,
Irak, Liban, Arabia Saudită și Yemen – semnaseră la Cairo pactul Ligii Statelor
Arabe la care participa, pe poziția unui al optulea stat, Palestina, reprezentantul
său fiind însă numit de Consiliul noii organizații regionale. Cu acest prilej,
fusese adoptată în anexă la pact o „Rezoluție privitoare la Palestina” care
preciza că „existența și independența sa pe plan internațional nu va fi pusă, de jure, la îndoială.”
Sub impulsul Consiliului
Ligii Statelor Arabe, în noiembrie 1945 a fost constituit „Comitetul suprem
arab” din Palestina, format din reprezentanții partidelor palestiniene
existente atunci: Partidul arab, Partidul apărării, Partidul independenței,
Partidul reformei, Blocul național, Congresul tineretului. Aceste partide
n-aveau, în general, o bază de masă. Ele aparțineau de regulă unor familii de
notabilități, tradițional rivale, ceea ce fragmenta și diminua posibilitățile
de acțiune pe scara întregii populații. În iunie 1946, s-a creat un nou unificator
cunoscut sub denumirea de „Înaltul Comitet Arab”, care va fi, în continuare,
exponentul comunității arabe palestiniene în fața forurilor internaționale,
fiind dirijat de Hajj Amin al-Husseini.
În septembrie 1946,
guvernul britanic a invitat la Londra pe arabi și evrei la o masă rotundă
pentru a discuta problema viitorului Palestinei. „Înaltul Comitet Arab” va
refuza să participe la o discuție care n-avea la baza sa independența
Palestinei. Agenția Evreiască nu răspunse nici ea pozitiv la invitația primită,
neacceptând nici măcar să ia în considerare vreun proiect care ar fi prevăzut
crearea unui stat federal în Palestina. Conferința de la Londra se deschise
totuși, în prezența miniștrilor de externe ai țărilor Ligii Statelor Arabe
care, pronunțându-se împotriva oricărui proiect de partajare, acceptară să
dezbată viitorul Palestinei. Exprimând „via dorință a delegațiilor arabe de a
se ajunge la o soluție justă și echitabilă”, Azzam Pașa, secretarul Ligii
prezentă o serie de propuneri: crearea unui stat palestinian independent;
formarea unui guvern interimar compus din șapte miniștri arabi și trei evrei
(proporțional cu procentajul populației), alegerea în continuare a unei Adunări
Constituante formată din membrii comunităților palestiniene, cu reprezentare
proporțională. Gazdele n-au acceptat punctul de vedere arab și conferința a
fost reluată abia în februarie 1947, când guvernul britanic a prezentat un nou
proiect, prevăzând acordarea independenței Palestinei după o perioadă tranzitorie
de cinci ani, precum și alte propuneri astfel formulate încât nu satisfăceau
nici pe arabi nici pe evrei.
Cum, între timp, în
Palestina confruntarea dintre britanici – ale căror efective militare deplasate
acolo ajunseseră la 100.000 de soldați – și organizațiile extremiste evreiești
se accentua, iar eforturile diplomatice ale Londrei atât față de arabi cât și
față de evrei se încheiaseră printr-un eșec evident, guvernul de la Londra
hotărî să-și decline competența și să recurgă, pentru reglementarea situației,
la Organizația Națiunilor Unite.
La 28 aprilie 1947,
Adunarea Generală a O.N.U., reunită în sesiune extraordinară, începu
dezbaterile privitoare la problema Palestinei, numind o comisie specială
ad-hoc, căreia i se vor acorda „cele mai largi împuterniciri”, inclusiv mandatul
de a „proceda la o anchetă în Palestina, în toate locurile în care se va
considera util”. Raportul menționatei comisii urma să constituie baza tuturor
discuțiilor din forumul internațional. „Înaltul Comitet Arab” a refuzat
invitația de a participa la lucrările comisiei de anchetă a O.N.U., cele 30 de
ședințe pe care aceasta le-a ținut la Ierusalim desfășurându-se în lipsa
oricăror delegați arabi.
Raportul comisiei
ad-hoc sublinia opiniile divergente ale membrilor săi privind rezolvarea
problemei Palestinei. Majoritatea (Canada, Cehoslovacia, Guatemala, Olanda,
Peru, Suedia și Uruguay) recomandau partajarea țării în două state – unul arab
și unul evreiesc. Minoritatea (India, Iran, Iugoslavia) propunea crearea unei
Palestine independente, sub forma unui stat federal cu capitala la Ierusalim.
Al unsprezecelea membru al comisiei, Australia, nu se pronunțase nici pentru o
variantă, nici pentru cealaltă.
Planul final,
înaintat de această comisie Organizației O.N.U. propunea partajarea țării în
două entități distincte, independente: un stat arab și un stat evreiesc. Totodată
se preconiza autonomia Ierusalimului, sub regim internațional, datorită
existenței pe cuprinsul orașului a locurilor sfinte revendicate în aceeași
măsură de trei religii universale: creștină, islamică și iudaică.
De la prima vedere
se putea observa că acest plan îi defavoriza net pe arabii palestinieni. Așa
cum vor remarca mulți dintre cei care au urcat la tribuna Adunării Generale a O.N.U.,
câmpiile fertile reveneau statului evreiesc iar colinele pietroase statului
arab. Primul urma să primească în granițele sale: valea afluenților Iordanului,
lacurile Huleh și Tiberiada, câmpia Esdrelon, cea mai mare parte din câmpia
litoralului mediteranean și districtul Neghev până la Marea Moartă. Arabilor
palestinieni le erau rezervate: vestul Galileii, colinele Samariei și Iudeii,
Lydda și Ramleh, deșertul Iudeii, două treimi din țărmul Mării Moarte, Hebron,
Falujah și o bandă îngustă de teren pe litoralul mediteranean cu orașele Madjal,
Gaza și Khan Yunis, până la frontiera egipteană. Ierusalimul, sub regim
internațional, rămânea ca o enclavă în mijlocul teritoriului viitorului stat
palestinian.
Conform acestei
împărțiri, statului evreiesc îi reveneau 56% din teritoriul Palestinei, cu o
populație totală de 905.000 locuitori dintre care 498.000 evrei și 497.000
arabi, plus 90.000 de beduini (tot arabi) din districtul Neghev, unde trăiau
atunci doar câteva sute de evrei, în colonii agricole. Statului arab
palestinian îi fusese rezervată 43% din suprafața țării, cu o populație de
750.000 de arabi și doar 10.000 de evrei. Ierusalimul internaționalizat urma să
cuprindă 0, 65% din teritoriu și o populație numărând 105.000 arabi și 100.000
de evrei.
Arabii, potrivnici
în general principiului partajării și solicitând independența Palestinei ca
stat de sine stătător, vor respinge in
corpore planul dezmembrării Palestinei, net defavorabil lor. Pe această
poziție se vor situa în dezbaterile din cadrul Adunării Generale a O.N.U. toate
statele arabe prezente, a căror poziție avea să fie susținută de alte câteva țări
din diverse continente: „Proiectul este împotriva majorității locuitorilor săi”
(reprezentantul Iranului); „Repartiția suprafețelor este contrară echității:
evreii reprezintă 33% din populație și vor primi aproape 60% din suprafața
Palestinei, incluzând 84% din totalul terenurilor irigate și cultivate, din
care 80% terenuri producătoare de cereale” (Pakistanul); „Guvernul Filipinelor
a ajuns la concluzia că nu poate să sprijine nicio propunere care duce la
dezunire politică și la dezmembrarea teritorială a Palestinei.” În ultima clipă,
supuse la presiuni diplomatice, Filipinele au revenit asupra poziției inițiale
votând pentru proiectul prezentat Adunării Generale. Marile puteri se vor
pronunța în favoarea partajării sau se vor abține.
Truman îl
avertizase pe reprezentantul american la Organizația Națiunilor Unite,
ambasadorul Hershel Johnson, că are „cel mai mare interes să facă în așa fel ca
partajarea să fie votată, dacă nu vrea să suporte personal consecințele unui eșec.”
Bancherul Bernard Baruch, consilier al președintelui, nu ezitase să-l pună în
gardă pe Alexandre Parodi, delegatul Franței la O.N.U. în legătură cu o
posibilă întrerupere a ajutorului economic american în cazul unei eventuale
opoziții a țării sale față de principiul partajării. În cursul întreruperii
lucrărilor sesiunii Adunării Generale, patru state refractare la ideea partajării
– Grecia, Haiti, Liberia și Filipine – fură supuse unor presiuni de necrezut.
Scrutinul se va
desfășura spre miezul nopții de 29 noiembrie, reprezentanții celor 56 de
națiuni fiind chemați la vot prin apel nominal, prima delegație votantă stabilindu-se
prin tragere la sorți. Au votat pentru partajare 33 de membri ai O.N.U. :
Australia, Belgia, Bolivia, Brazilia, R.S.S. Bielorusă, Canada, Costa Rica,
Cehoslovacia, Danemarca, Republica Dominicană, Ecuador, Filipine, Franța,
Guatemala, Haiti, Islanda, Liberia, Luxemburg, Nicaragua, Norvegia, Noua
Zeelandă, Olanda, Panama, Paraguay, Peru, Polonia, SUA, Suedia, R.S.S.
Ucrainiană, Uniunea Sovietică, Uniunea Sud-Africană, Uruguay, Venezuela.
Au votat contra 13
țări: Afganistan, Arabia Saudită, Cuba, Egipt, Grecia, India, Iran, Irak,
Liban, Pakistan, Siria, Turcia, Yemen.
S-au abținut 10 țări:
Argentina, Chile, China, Columbia, El Salvador, Etiopia, Honduras, Iugoslavia,
Marea Britanie, Mexic.
La Ierusalim mii de
evrei se strânseseră spontan, în fața unei clădiri masive, cu ziduri de beton
și aspect de fortăreață, care de mai mulți ani găzduia centrul conducător al
comunității evreiești din Palestina. În acea noapte, deasupra sediului Agenției
Evreiești, luminat de reflectoare din toate colțurile, va fi înălțat steagul
alb-albastru cu steaua lui David, în timp ce mulțimea intona
„Hatikvah”(Speranța), vechiul imn al mișcării sioniste. Peste șase luni steagul
sionist va deveni drapelul noului stat Israel iar „Hatikvah” imnul său național.
După anunțarea
rezultatului scrutinului de la O.N.U. privind partajarea Palestinei, arabii
autohtoni găsiți cu totul nepregătiți de eveniment, începuseră abia atunci să
se activeze și să se organizeze. La Ierusalim, Emil Ghory, un arab creștin –
aici jumătate din populația arabă a orașului era de origine creștină –
absolvent al Universității americane din Cincinatti și membru al „Înaltului
Comitet Arab”, luase în mâinile sale întreaga acțiune de organizare. Cu toate
încercările sale de a împiedica declanșarea prematură a confruntării, conștient
de faptul că arabii nu vor putea face față imediat represaliilor, câteva sute
de oameni au atacat „centrul comercial” evreiesc, un mic bazar din fața porții
Jaffa a orașului vechi, devastând și incendiind prăvăliile. A doua zi, un grup
de comando al Irgun-ului pătrundea în
sala cinematografului arab „Rex”, răspândind peste tot bobine de film și dându-le
foc. În câteva minute, întreaga clădire fu cuprinsă de flăcări, norii negri de
fum, prevestitori ai unei îndelungate furtuni, ridicându-se deasupra
Ierusalimului.
Arabii palestinieni
care respingeau partajarea, dorind un stat independent, unitar, își
manifestaseră la început nemulțumirea prin acțiuni spontane, atacând cu focuri de
armă autovehiculele evreiești atunci când treceau pe diferite artere de
circulație prin dreptul localităților lor. La scurt timp, se va întoarce în
Palestina Abdel Kader al-Husseini, rudă cu marele muftiu Hajj Amin al-Husseini
ce dirija de la distanță mișcarea de rezistență a concetățenilor săi. Abdel
Kader lipsise din țară mai bine de opt ani. Fiu al fostului primar al
Ierusalimului, ce fusese destituit de autoritățile mandatare, licențiat în
chimie al Universității din Cairo unde participase la manifestații
anticolonialiste, Abdel Kader va lua parte la revolta arabă din Palestina,
fiind grav rănit în 1938 într-o luptă cu englezii. Transportat mai mult mort
decât viu, pe spinarea unei cămile, va ajunge în Siria pentru a primi îngrijiri
medicale urgente, în timp ce justiția puterii mandatare pronunța, în
contumacie, o grea pedeapsă împotriva sa.
Partajarea
Palestinei era respinsă nu numai de arabi. Organizația extremistă Irgun Zvai Leumi o socotea drept o
mutilare inacceptabilă a teritoriului pe care îl revendica – întreaga Palestină
plus Transiordania. Membrii Irgun-ului
condamnau, de asemenea, și decizia O.N.U. de internaționalizare a Ierusalimului,
considerat de ei leagănul iudaismului și deci capitala de neînlocuit a statului
evreiesc. Prin acțiunile de teroare pe care le vor întreprinde în interiorul
orașului sfânt, extremiștii sperau să distrugă speranța în realizarea
internaționalizării Ierusalimului. La 13 decembrie, un comando al Irgun-ului a aruncat două bombe în mulțimea
arabilor din zona comercială de la poarta Damascului a vechiului oraș, ucigând
6 persoane și rănind alte 40.
Hagana, care la început se
menținuse pe poziții oarecum pasive, răspunzând doar la focurile de armă ale
trăgătorilor arabi izolați, va intra și ea activ în joc. La 5 ianuarie, un grup
al său de diversiune introduse două valize cu trotil în subsolul hotelului
„Semiramis” din cartierul preponderent arab Katamon, unde bănuia că s-ar fi
aflat comandamentul general al lui Abdel Kader. Explozia a făcut să se
prăbușească cele trei etaje ale hotelului, provocând moartea a 36 de persoane.
Victimele erau, toate, locatari pașnici. Informația primită de comandamentul Haganei se dovedise eronată.
În primele luni ale
anului 1948, vor intra în Palestina câteva mii de voluntari din Armata de
Eliberare Arabă, organizată sub egida Ligii Statelor Arabe la baza militară
siriană Katana, situată la 45 kilometri
vest de Damasc. Șeful acestora era un libanez musulman din Tripoli, pe nume Fawzi
El Kaoukji, fost locotenent în armata otomană, participant apoi la revolta
anti-franceză din Siria anilor 20 și la revolta anti-britanică din Palestina în
1936-1939.
Armata de Eliberare
Arabă comandată de Kaoukji număra foarte puțini ofițeri de profesie.
Majoritatea șefilor ei, fiind lipsiți de pregătire militară, își conduceau
oamenii după metodele gherilei. Armele și munițiile erau destul de rare și de
multe ori inutilizabile. Voluntarii erau echipați cu un amalgam de uniforme
reformate provenind din surplusurile stocurilor americane, engleze sau franceze
ce se găseau de cumpărat prin bazarele Orientului. Instruirea lor se făcuse cu
totul la întâmplare. Recruții care avuseseră posibilitatea să tragă cinci
cartușe la țintă sau să lanseze una sau două grenade erau considerați ca fiind
foarte bine antrenați pentru război.
Prima ispravă a lui
Kaoukji a constituit-o atacul împotriva chibuțului Tirat Zvi din Galileea,
încheiat cu un bilanț dezastruos: 35 de morți și 50 de răniți în tabăra arabă,
în timp ce apărătorii evrei ai acestuia nu pierduseră decât un singur om. Acest
atac nereușit va atrage represaliile Haganei
care va intra în mai multe sate arabe din zonă, dinamitând case și ucigând
locuitori.
În noaptea de 9-10
aprilie, satul arab Deir Yassin, din marginea vestică a Ierusalimului, va
constitui scena unei drame îngrozitoare ce va rămâne neștearsă decenii de-a rândul
din memoria palestinienilor. Locuitorii acestei așezări pașnice, care lucrau la
o carieră de piatră din apropiere și în diferite servicii la Ierusalim, nu
participaseră până atunci la confruntările armate dintre arabi și evrei. Un
grup de pază, format din câțiva zidari și tăietori de lemne, veghea în noapte
la capătul satului asupra securității concetățenilor lor, ținând seama de
condițiile vieții din Palestina în acele vremuri tulburi. La un moment dat,
observând o mișcare masivă de trupe pe șoseaua dinspre Ierusalim, dădu alarma.
Dar locuitorii satului, știind că n-aveau nimic să-și reproșeze, rămaseră pe
loc.
Având nevoie de o
victorie spectaculoasă care să le întărească pozițiile politice, organizațiile
extremiste Irgun și Stern își trimiseseră un detașament
mixt, alcătuit din 130 de oameni înarmați până-n dinți, să ocupe satul arab,
contând pe absența oricărei rezistențe. Ei somară pe locuitori, prin megafoane
instalate pe o mașină blindată, să se predea în interval de 15 minute. Cum
mașina blindată capotase la intrarea satului într-o groapă, apelurile transmise
de megafoane n-au fost auzite decât de o mică parte a locuitorilor.
Rafala unui
pistol-mitralieră a dat semnalul atacului. O învățătoare, care a arborat o
brasardă cu crucea roșie, încercând să iasă în întâmpinarea atacanților pentru
a-i lămuri că Deir Yassin este un sat pașnic, a fost doborâtă imediat de mai
multe gloanțe, la câțiva metri de școală. Alți locuitori fuseseră uciși în timp
ce încercau să fugă.
Cum, de obicei, în
toate satele arabe oamenii posedau câte o armă, liniștiții locuitori ai Deir
Yassin-ului hotărâră să-și vândă cât mai scump pielea, apărându-se cu dârzenie.
Pentru a depăși primele case și a ajunge în inima satului, agresorilor le
trebuiră mai mult de două ore, pierzând patru oameni. Doi dintre principalii
lor șefi fură răniți. Cuprinși de o isterie colectivă, combatanții evrei îi
masacrară în mod barbar pe toți cei găsiți în case, indiferent dacă erau copii,
femei sau bătrâni. Când furia lor se potoli, 254 de cadavre ciuruite de gloanțe,
de schije de grenade ori mutilate cu cuțitele zăceau pe ulițele satului sau în
case.
Ultima parte a
lunii aprilie a fost marcată de ofensiva generală a Haganei și a Irgun-ului
pentru ocuparea întregului teritoriu ce fusese rezervat prin rezoluția de
partaj viitorului stat evreiesc, precum și a unor zone întinse din teritoriul
destinat statului arab palestinian. Rezistența arabă slăbise substanțial după
moartea pe câmpul de luptă de la Qastel, punct strategic pe șoseaua Tel
Aviv-Ierusalim, a conducătorului gherilei, Abdel Kader. Cu spectrul Deir
Yassin-ului în față, arabii părăseau îngroziți satele la apropierea trupelor
evreiești.
Pe măsura retragerii
trupelor britanice pe sfârșitul mandatului, unitățile militare evreiești intrau
în localități rurale sau în orașe instaurându-și stăpânirea. În noaptea de 14 spre
15 mai, mandatul britanic în Palestina lua sfârșit în mod oficial. În după
amiaza aceleiași zile, vechiul lider sionist Ben Gurion dădu citire unui text
pe două pagini dactilografiate, în care se declara, printre altele, în acea zi
de 5 Iyar 5708 după calendarul ebraic: „În virtutea dreptului natural și istoric
al poporului evreu, proclamăm întemeierea statului evreiesc în țara sfântă.
Acest stat va purta numele de Israel.”
În situația
existentă, americanii, până atunci corifeii partajării Palestinei și
înființării statului evreiesc, începură să-și revizuiască opțiunile. Casa Albă
susținea în continuare principiul partajării. Departamentul de Stat și cel al
apărării se situau însă pe poziții opuse. Generalul Marshall, șeful diplomației
americane, îngrijorat de orice ar fi fost de natură să agraveze „războiul rece”
în plină desfășurare, socotea că resentimentele arabe față de Occident ar putea
deschide porțile Orientului Mijlociu influenței sovieticilor și acest lucru
trebuia evitat cu orice preț. Secretarul de stat al apărării, James Forrestal,
era de părere că SUA riscau în această afacere liberul acces la petrolul arab
din Golf. America visa să facă din Arabia Saudită una dintre principalele baze
ale strategiei sale militare, precum și soclul imperiului ei petrolier.
Moshe Sharett, șeful
departamentului politic al Agenției Evreiești, îi trimisese de la New York lui
Ben Gurion un raport plin de pesimism: „Americanii sunt pe punctul de a-și
schimba poziția”. Bomba explodă pe 19 martie, când senatorul Warren Austin,
șeful delegației americane la O.N.U.
depuse un proiect de rezoluție preconizând ca Palestina să fie plasată
provizoriu sub tutela O.N.U., până ce pacea va fi restabilită, dând astfel o
nouă ocazie evreilor și arabilor să ajungă la un acord.
Respingând noua
inițiativă diplomatică americană, Ben Gurion va declara: „Crearea statului
evreiesc nu depinde în fapt de rezoluția O.N.U. din 29 noiembrie – deși aceasta
a avut o mare valoare morală și politică – ci de capacitatea noastră de a pune
în aplicare, aici în Palestina, această decizie prin forță. Grație propriei
noastre forțe, noi vom crea statul, imediat...Nu vom consimți nicio tutelă,
nici temporară nici permanentă, nici chiar pentru o cât de scurtă perioadă.”
Veritabilul răspuns îl dădu însă prin fapte: primul, de ordin politic, formând
imediat „consiliul celor 13” – care acționa ca un guvern provizoriu al
viitorului stat evreiesc; al doilea, de ordin militar, preluând inițiativa
operațiunilor împotriva forțelor arabe palestiniene și a voluntarilor arabi
intrați pe teritoriul țării de la începutul anului.
Imediat după
proclamarea independenței statului Israel, armatele a cinci țări arabe – Egipt,
Siria, Liban, Transiordania și Irak – intrară în Palestina. Pentru lumea
neavizată, noul stat Israel, cu o populație de 650.000 de locuitori, părea să
fie victimă sigură în fața armatelor țărilor arabe numărând peste 35 de
milioane de locuitori. Dar la fața locului situația se prezenta în culori
diferite. Adversarii Israelului, cu toată disproporția flagrantă a numărului de
populație, nu vor putea deplasa în Palestina efective nici măcar egale cu cele
ale forțelor armate israeliene.
Libanul avea o
armată de 3500 de oameni, repartizați în cinci batalioane de infanterie, cinci
baterii de artilerie, un detașament de blindate ușoare și de cavalerie. Armata
siriană număra 8000 de oameni, dar singura unitate prezentând valoare militară
reală era brigada motorizată. Irakul dispunea în total de 21.000 de soldați,
din care jumătate îi va trimite în Palestina. Cea mai numeroasă armată, de
50.000 de oameni o poseda Egiptul, dar lipsa de armament și muniție nu-i va
permite să folosească mai mult de 10.000 de soldați, prost echipați, cu un corp
de comandă total nepregătit pentru război. Singura forță militară din coaliție
mai bine pusă la punct era Legiunea Arabă a Transiordaniei, organizată,
finanțată și echipată de Marea Britanie și comandată de ofițeri britanici în
frunte cu generalul John Bagot alias Glubb Pașa.
Conducerea
comunității evreiești se pregătise din timp pentru confruntarea armată ce se
profila. Pentru procurarea armamentului necesar fuseseră strânse fonduri
substanțiale. Trimisă de Agenția Evreiască să întreprindă un turneu în acest scop
prin mai multe orașe din America, Golda Meier reușise ca, în decurs de două
luni, să colecteze 50 de milioane de dolari. Alți emisari colindau piețele de
arme pentru a procura armamentul necesar Haganei.
Înarmat cu hârtii oficiale purtând antetul guvernului Etiopiei, sustrase de la
ambasada din Paris a acestei țări, un agent al Haganei semna un prim acord cu Cehoslovacia pentru 4500 de puști,
200 mitraliere și 5 milioane de cartușe.
De la uzinele din
Brno, cumpărase, oficial, 10.000 de puști și guvernul sirian. Transportul de
arme îmbarcat în portul italian Bari ajunse însă pe fundul mării, nava fiind
scufundată de o explozie misterioasă înainte de a ridica ancora. Atentatul, așa
cum se va afla, fusese săvârșit de agenți secreți ai Haganei.
În primele zile ale
războiului, armatele arabe au înaintat, în general, pe teritoriul afectat prin
rezoluția de partajare statului arab palestinian. Egiptenii trimiseseră o
coloană de-a lungul litoralului mediteranean; ea a intrat în Gaza ocupând apoi
coloniile evreiești Deir Semid și Yad Mordekhai și orășelul Isdoud, ajungând,
după două săptămâni de lupte, la 30 kilometri sud de Tel Aviv. O altă coloană
egipteană a ocupat Beersheba, vechea reședință administrativă a districtului
Neghev și s-a apropiat de porțile Ierusalimului unde se dădeau lupte grele cu
participarea Legiunii Arabe.
În fața acestei
situații, Hagana a fost nevoită să
construiască o deviere a șoselei, printr-o zonă aflată sub controlul forțelor
sale, pentru a restabili legătura dintre Tel Aviv și Ierusalim. Această
dificilă lucrare genistică va fi botezată „drumul Birmaniei”, nume sugerat de o
construcție asemănătoare din timpul celui de-al doilea război mondial, efectuat
în condiții grele de relief între amintita țară asiatică și China, în vederea
aprovizionării trupelor aliate. Aici, în zona „drumului Birmaniei” avea să fie
ucis în greșeală de o santinelă proprie primul ofițer căruia i s-a oferit
gradul de general în armata israeliană, David Marcus, colonel în forțele armate
americane, demisionat din funcția ce o deținea la Pentagon pentru a veni
voluntar în Palestina alături de încă câteva mii de voluntari din America și
din alte țări, îndeosebi aviatori și specialiști militari ce se oferiseră să
lupte sub steagul alb-albastru al noului stat.
În timp ce
irakienii, după ce au trecut Iordanul pe podul „Allenby” se stabileau la
Nablus, sirienii intrau în Galileea, fiind opriți cu mare greutate în zona
coloniilor din sudul lacului Tiberiada. Libanezii, ajunși la Acra, vor fi
împinși înapoi peste frontieră chiar în primele zile de război.
Armistițiul de
patru săptămâni, obținut de mediatorul O.N.U., contele Bernadotte și intrat în
vigoare la 14 iunie, a găsit pozițiile combatanților nemodificate prea mult.
Pentru Israel, răgazul oferit de această încetare a focului se va dovedi hotărâtor.
Armele, unele cumpărate înainte de proclamarea independenței, soseau acum de
peste tot: tancuri Sherman din Italia; tunuri, mitraliere, obuze și cartușe din
Mexic; transportoare blindate din Franța; puști, aruncătoare de mine, tunuri
ușoare și avioane de vânătoare din Cehoslovacia.
La începutul războiului, forțele aeriene
israeliene erau formate din mici avioane de sport, care n-au putut să riposteze
atunci când singura escadrilă de bombardament a Egiptului a întreprins un raid
aerian împotriva Tel Avivului. Dar când au sosit din Cehoslovacia primele
avioane Messerschmitt-109 din lotul de 25 de aparate cumpărate anterior,
raportul de forțe a început să se schimbe. Aviația israeliană a achiziționat în
scurt timp și câteva aparate de vânătoare americane Mustang P-51, mai multe
bombardiere Boston, Auson, Beaufighter și chiar trei „fortărețe zburătoare”
B-17.
Țările arabe nu
s-au preocupat deloc să folosească încetarea focului pentru a-și pune la punct
armatele. Regelui egiptean Faruk abia îi ajungeau banii pentru nesfârșitele
sale nopți de petrecere prin cabaretele și cazinourile din Cairo și Alexandria;
primul ministru irakian Nuri Said se temea de întărirea armatei sale care
participase la loviturile de stat anti-britanice din vara anului 1941; Siria și
Liban, state noi independente, nu dispuneau de resursele necesare pentru a-și
moderniza rapid forțele armate; cât despre Legiunea Arabă și ea trecea printr-o
criză, provocată de decizia guvernului de la Londra de a rechema pe frontul din
Palestina ofițerii britanici, comandanți de batalioane și regimente, sistând
totodată și plata alocației de 6,5 milioane de lire sterline pe care o vărsase
până atunci, anual, pentru întreținerea acestei armate.
La 9 iulie, războiul
s-a reluat pe toate fronturile. Luptele n-au durat decât zece zile, ele
încetând din nou în urma unui ordin drastic al Consiliului de Securitate. Dar
în această scurtă perioadă, armata israeliană a reușit să cucerească importante
poziții în Galileea și în regiunea Ierusalimului. Brigada „Carmel” a ocupat
Nazaretul și ceea ce mai rămăsese din Galileea. O coloană motorizată comandată
de viitorul general Moshe Dayan cucerea aeroportul și orașul Lydda, la 17 km de
Tel Aviv. O zi mai târziu, în mâinile israelienilor va cădea și orașul arab
Ramallah din vecinătate. În 38 de zile de luptă, Israelul ocupase 14 orașe și
201 sate arabe din zona repartizată prin partaj statului evreiesc și 112 sate
din zona rezervată statului arab, în afară de ceea ce reușise să dobândească
prin forță în ultimele luni ale mandatului britanic.
Mediator al
Națiunilor Unite în Palestina fusese numit contele Folke Bernadotte, văr al
regelui Suediei și președintele Crucii Roșii suedeze. Acesta încerca să corijeze
planul de partajare aprobat de O.N.U., care se dovedea în practică imposibil de
realizat. Bernadotte propuse ca Israelului să-i revină întreaga parte de nord a
Galileii, restul, inclusiv Neghev-ul, să rămână arabilor. „Ținând seama de
legăturile istorice și comunitatea de interese care unește Transiordania cu
Palestina, există motive imperioase de a fuziona teritoriul arab al Palestinei
și teritoriul Transiordaniei”, preconiza mediatorul O.N.U. În ceea ce privește
Ierusalimul, cuprinzând zona desemnată în noiembrie 1947, el urma să intre sub
controlul O.N.U., cu acces liber pentru toată lumea. Noul plan de partajare
avut în vedere de contele suedez va nemulțumi profund pe israelieni, aceștia
nedorind sub niciun motiv să renunțe la deșertul Neghev și implicit la ieșirile
la Marea Moartă și Marea Roșie.
La 17 septembrie
1948, un convoi de automobile în care se aflau contele Bernadotte și statul său
major, în drum spre o întâlnire cu guvernatorul părții evreiești a
Ierusalimului, a căzut într-o ambuscadă în cartierul Katamon, aflat acum sub
control israelian. Mediatorul O.N.U. se afla în Crysler-ul său, având alături
pe generalul suedez Ange Lundstron și colonelul francez Andre Serot. Lovit de
17 gloanțe, colonelul francez fu ucis pe loc. Bernadotte, atins în regiunea
inimii, muri în drum spre spital.
La 15 octombrie,
israelienii atacară cu efectivele unei divizii pozițiile egiptene, în vreme ce
aviația lor bombarda aeroportul El Arish din Sinai. În cursul unui atac de
noapte israelienii ocupară Beersheba și deschiseseră drumul Neghev-ului.
Trupele din nord invadară Libanul ocupând 14 sate și oprindu-se pe fluviul
Litani.
La 7 ianuarie 1949,
Egiptul propune Israelului încetarea focurilor și desfășurarea unor negocieri
de armistițiu. Ele începuseră șase zile mai târziu, în insula Rhodos, acordul
fiind semnat la 24 februarie. Teritoriul Gaza, unde trăiau atunci 70.000 de
locuitori cărora li se adăugaseră 130.000 de refugiați, trecea sub
administrație egipteană. Nevhev-ul rămânea în întregime israelienilor.
Armistițiul cu
Libanul a fost semnat pe 23 martie, israelienii retrăgându-se de pe teritoriul
ocupat în această țară cu cinci luni mai înainte. Cu Transiordania tratativele
au fost ceva mai complicate. La sfârșitul luptelor, Legiunea Arabă și trupele
irakiene controlau o parte importantă din Palestina. Refuzând să participe la
negocieri, Irakul își va retrage trupele fără nicio explicație. În urma
tratativelor secrete dintre israelieni și regele Abdallah, la 3 aprilie va fi
încheiat și armistițiul cu Transiordania. Malul vestic al Iordanului
(Cisiordania) ce cuprindea cea mai mare parte a teritoriului destinat statului
arab palestinian prin rezoluția de partaj, precum și Ierusalimul de est arab
vor intra în componența regatului hașemit al Iordaniei, denumire luată de
Transiordania după alipirea regiunilor apusene de peste râu. Armistițiul cu
Siria a fost semnat la 20 iulie. Armata siriană continuase să ocupe până atunci
poziții în interiorul granițelor Palestinei. Sirienii au acceptat însă să evacueze
acest teritoriu cu condiția ca el să fie demilitarizat.
Statu quo-ul
teritorial stabilit în 1949 va rămâne în vigoare până la războiul
israeliano-arab din 1967. Armatele arabe au suferit și ele grele pierderi în
cursul acestui război. Dar cei mai loviți au fost locuitorii arabi ai
Palestinei. În afara jertfelor de sânge date în cursul luptelor, jumătate din
comunitatea arabă palestiniană a fost silită să-și părăsească locurile natale,
luând drumul pribegiei. Iar lucrul cel mai grav este că după încetarea
ostilităților, autoritățile israeliene n-au mai permis decât unui număr infim
de arabi să se mai întoarcă la casele lor. Primul război dintre arabi și evrei
în Palestina va genera una dintre cele mai dificile probleme ale Orientului
Mijlociu, aceea a palestinienilor lipsiți de țară și pământ, nevoind să
trăiască în mizeria taberelor de refugiați, fapt ce va contribui la întreținerea
unei permanente atmosfere de tensiune și insecuritate, conducând la perpetuarea
conflictului din regiune, marcat pe parcurs și de alte sângeroase confruntări
armate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu