de Dr. Hatem
Bazian
Domeniul studiilor
americane trebuie să contracareze mai agresiv răspândirea islamofobiei deoarece
a devenit un discurs rasist acceptabil în mod deschis, ce impregnează societatea
civilă în Statele Unite și societățile vestice în general. În mod cert, când
rasismul față de o categorie de oameni este tolerat în discursul public, cu
vremea, indivizii și grupurile rasiste sfârșesc prin a capta agenda politică a
societății și prin a-și direcționa rasismul
către toate comunitățile marginalizate. Islamofobia este o teamă
artificială sau o idee preconcepută inoculată de structurile globale de putere
eurocentriste, postcoloniale și orientaliste. Este direcționată către o
amenințare musulmană globală inventată, ce este folosită pentru a menține și a
extinde deosebirile din relațiile culturale, sociale, politice și economice
existente. Dezbaterea actuală asupra legăturii dintre imigrație și crimă este
un exemplu în acest sens. „Alterizarea” (”othering”) islamului și a
musulmanilor a devenit o normă acceptabilă. Subiectul musulman este
problematizat în universități, unde studiul experiențelor trăite de musulmani
este exilat în cadrul studiilor religioase sau ale Orientului Mijlociu/Apropiat
și este inclus în alte discipline ca o „problemă”. În timp ce islamofobia acționează deja în
mass-media, în Imperiul SUA, și pe măsură ce restricțiile impuse musulmanilor
devin generalizate, un element esențial în această analiză este legătura
explicită dintre grupurile și organizațiile pro-Israel și efortul de a demoniza
și „alteriza” islamul și musulmanii în SUA și în Europa, în timp ce păstrează și
consolidează sprijinul pentru Israel.
Continuu să susțin
că grupurile și organizațiile pro-Israel din Statele Unite sunt principalii
finanțatori, producători, organizatori și distribuitori ai conținutului
islamofob care domină discursurile politice și publice în societățile vestice. Implicarea
grupurilor și organizațiilor pro-israeliene în industria islamofobiei și în
demonizarea Palestinei și a palestinienilor continuă să întărească distanța
academică față de acest subiect din cauza fricii de a fi luat în vizor pentru
critică la adresa Israelului. Deși acest subiect găzduiește o mulțime de
aspecte, eseul de față se concentrează pe un anume segment al industriei
islamofobiei care este legat în mod direct de agenda pro-Israel – grupurile și
organizațiile angajate în promovarea „alterizării”, a plasării stigmatului
„celuilalt”, a „celui care nu este de-al
nostru” asupra musulmanilor, dar a căror preocupare principală este
subminarea posibilităților de pledoarie pentru cauza palestiniană. În mod
special, acest eseu încearcă să răspundă următoarelor întrebări: Care sunt
grupurile ce generează islamofobie, care sunt relațiile acestora cu cei
implicați în apărarea politicilor Israelului și cum ar trebui să abordeze studiile
americane acest subiect în viitor? Cum sunt conectate aceste organizații la
discursul academic? Cum este folosită islamofobia pentru a obține și mai mult
sprijin pentru Israel și cât de mult succes a avut această strategie în epoca
de după 9/11? Care a fost răspunsul academiei americane în general și a
studiilor americane în particular față de islamofobie și/sau sprijinul acordat Israelului?
O campanie publicitară rasistă, orientalistă și
islamofobă
În primăvara lui
2011, AFDI (American Freedom Defence Initiative), o organizație înființată de
Pamela Geller, un personaj central al rețelei globale islamofobe, a realizat o
serie de reclame la nivel național pentru autobuze, stații de tren și panouri
cu următorul mesaj: „În orice război dintre omul civilizat și sălbatic,
sprijiniți omul civilizat. Sustineți Israelul, înfrângeți Jihadul.” Comparativ cu
alte campanii islamofobe, aceste reclame se leagă în mod explicit de Israel, de
„războiul împotriva Jihadului”, de sprijinul față de Israel și de încadrarea
rasistă a palestinienilor la care afișele se referă cât se poate de clar ca la
niște „sălbatici”. Afișele publicitare au apărut pe tot teritoriul SUA și în
câteva orașe, ca de exemplu San Francisco și New York, câțiva artiști au
instalat o campanie vizuală de rezistență pictând peste afișele respective,
denunțând rasismul din spațiul public.
Potrivit website-ului lui Geller, aceste reclame reprezentau un răspuns la două campanii publicitare. Prima, la inițiativa CAIR (Consiliul de Relații Americano-Islamice), ilustra „Jihadul meu” ca temă, pentru a contracara discursul media și politic rasist și esențialist despre islam și musulmani, înfățișând o înțelegere mai nuanțată a termenului jihad în era post-9/11. A doua campanie, numită de AFDI „o răutăcioasă campanie anti-Israel”, implica afișe publicitare plasate în stații de tren arătând harta micșorării Palestinei.
Un alt set de
reclame islamofobe și mai inflamatorii marca AFDI îl înfățișau pe Haj Amin
al-Husseini, liderul palestinian de dinainte de 1948, stând lângă Adoph Hitler.
Potrivit AFDI, această nouă campanie publicitară era o replică dată unei
campanii promovate de AMP (Musulmanii americani pentru Palestina) care solicita
întreruperea ajutorului american pentru Israel. Reclamele realizate de AFDI fac
parte dintr-o campanie mai amplă de defăimare a islamului și a musulmanilor
promovată de producătorii pro-Israel și pro-Zioniști ai islamofobiei. Aceste reclame
creează o legătură explicită și imediată între retorica islamofobă îndreptată
spre islam și musulmani și rolul central al Israelului ca element esențial în
„războiul împotriva terorismului”, astfel construindu-i ontologic pe
palestinieni ca teroriști arhetipali, pentru a păstra sprijinul Statelor Unite
față de statul Zionist.
În era de după
9/11, un număr de organizații, grupuri și indivizi americani au reușit cu
succes să îndeplinească programul acesta de angajare a islamofobiei pentru a
centraliza Israelul și a demoniza palestinienii. Acest ciorchine de grupuri
islamofobe pro-Israel este studiat foarte puțin de către academicienii
americani în ciuda numărului tot mai mare de lucrări publicate pe tema
islamofobiei. Legătura dintre cele două este evidentă în cazul site-ului Canary
Mission, un site puternic islamofob în care McCarthismul prinde chef de viață și
care este centrat pe contracararea activismului BDS în campusuri și pe promovarea
agendei israeliene. Istoric vorbind, academicienii americani s-au ferit în
general să critice Israelul de teamă că vor fi acuzați de antisemitism și
cariera lor ar suferi consecințe neplăcute. Cei care se aventurează să abordeze
conflictul Palestina-Israel în afara parametrilor acceptați sunt o excepție și
majoritatea academicienilor pur și simplu se țin departe de subiectul acesta. Cazuri
ca cel al lui Joseph Massad de la Universitatea Columbia, al lui Steven Salaita
de la Universitatea Illinois și al lui Rabab Abdulhadi de la Universitatea de
Stat San Francisco ilustrează repercusiunile pe care le poate avea faptul de a
scrie și a vorbi despre Palestina în mediul academic american.
Era post-9/11 și conturarea unei opinii publice americane
pro-Israel
Atacurile din 2001
au introdus o schimbare în politica externă americană și o abordare
intervenționistă mai puternică și mai militarizată față de lumea arabă și
musulmană odată cu invazia Afganistanului și a Irakului, precum și o prezență
armată robustă în peste 30 de noi țări. Suprapunerea dintre atacurile din 9/11 și
începutul celei de-a doua Intifade palestiniene a oferit o oportunitate de aur
pentru ca neoconservatorii să impună o poziție pro-israeliană mai decisivă în
cadrul administrației Bush. Neoconservatorii din administrație erau dedicați
Israelului și se opuneau compromisului teritorial cu palestinienii.
Schimbarea post-9/11
s-a axat pe o strategie preventivă îndreptată împotriva a ceea ce ei numeau organizații
„teroriste” cu întindere globală și a statelor-națiuni ce furnizau sprijin sau
adăpost grupărilor cum ar fi Al-Qaeda și
organizațiile afiliate, dar nu grupurilor implicate în lupta națională, cum ar
fi facțiunile palestiniene și separatiștii basci din Spania. Sloganul președintelui
Bush „sau sunteți cu noi sau sunteți cu teroriștii” a forțat statele-națiuni să
ia decizii politice ce facilitau punerea în practică a acestui război global. Alianța
globală rezultată a cooperat în „războiul împotriva terorismului”, cu Israelul
jucând un rol central, asigurând antrenamentul și know-how-ul și promovându-și „expertiza multilaterală” în ceea ce privea lupta contra terorismului. Agențiile
de securitate israeliene s-au avântat în afacerea instruirii antitero și au reușit să-și securizeze rolul de actori principali în programele contraterorism locale,
regionale, naționale și internaționale. De exemplu, Urban Shield, un program de
antrenament antitero ce are loc în zona golfului San Francisco și poziționează
islamofobia în centrul cadrului său conceptual iar musulmanii și arabii ca
amenințări potențiale în programul său de antrenament, se bazează pe o echipă
de securitate israeliană care creează scenarii pentru presupuse atacuri și
furnizează consiliere pentru realizarea profilurilor teroriste.
Israelul a fost un
participant-cheie în „războiul împotriva terorismului”, accentuând „amenințarea
irakiană” ce era înfățișată ca fiind „legată” în mod direct de finanțarea
atacurilor suicidale. Esențială campaniei din Irak a fost o strategie de
comunicare creată de suporterii americani ai Israelului pentru a influența
opinia publică și a păstra în prim-plan figura lui Saddam Hussein în timp ce
intensifica opinia negativă despre palestinieni. Agenții de PR precum Luntz
Research Companies au împins opinia publică și mai mult spre dreapta și în
favoarea invaziei din Irak. Documentele de PR pregătite de această firmă
ofereau teme specifice de abordare și recomandări despre cum trebuie vorbit
publicului american despre Israel. Deși unii ar putea spune că e o conspirație,
realitatea este că o rețea neoconservatoare bine organizată și disciplinată sponsorizată
de Zioniști operează într-o administrație încurajatoare și fertilă din punct de
vedere ideologic, cu aliați în poziții-cheie care reușesc să modeleze dezbaterea
publică privind chestiunile ce țin de războiul de acasă și de peste hotare. Cei
care activează în acest spațiu reușesc să fortifice și să consolideze narativa
Israelului în Statele Unite și domină discursul în cadrul mediului academic.
Purtătorii de cuvânt
israelieni au fost foarte eficienți în a-și transmite mesajul la nivel local,
regional și național în SUA, în timp ce replicile pro-palestiniene au fost
adesea singulare și întârziate. Strategia israeliană de comunicare a fost
construită pe ani de zile de stereotipizare negativă și denaturare a arabilor și
a musulmanilor, care, după 9/11, s-a concentrat cu succes asupra
palestinienilor în general și asupra mișcării de rezistență Hamas în particular
ca teroriști arhetipali.
Această strategie
de comunicare a făcut posibil ca Israelul să fie și mai conectat la politica
SUA de luptă împotriva terorismului. Mai precis, cunoștințele israeliene despre
lupta împotriva „terorismului” palestinian au fost ambalate și prezentate ca
fiind cea mai de succes abordare a unei amenințări islamice. Peste noapte,
Israelul a devenit modelul pentru o astfel de strategie, cu nenumărate firme israeliene
oferindu-și serviciile de instruire și strategii antitero ce au ajutat la
consolidarea imaginii stereotipice a teroristului arab, musulman și în mod
sigur palestinian.
Ca o consecință,
armata americană a fost adusă în același proiect, cu dezvoltarea imediată de
cursuri ce problematizează mai departe islamul și musulmanii ca teroriști
arhetipali, cursuri de învățare a limbii arabe ca un serviciu necesar pentru
aparatul național de securitate și cooperare cu instituții israeliene pentru
studierea violenței și a contraterorismului. Rezultatul este acela că islamul
și musulmanii sunt studiați în universități ca un „celălalt” inferior și
terorist asupra căruia trebuie intervenit și remediat.
Mai mult, aproape
toți liderii americani au vizitat Israelul pentru a se „educa” în legătură cu
provocările pe care le întâmpină țara și cu eficiența Israelului de a lupta împotriva
„terorismului”. Călătoriile în Israel complet sponsorizate ale politicienilor,
jurnaliștilor și academicienilor americani sunt menite să contureze discursul
public, participanții urmând să folosească punctele de vedere israeliene atunci
când vor discuta despre Palestina, arabi și musulmani.
Strategiile de comunicare
ale Israelului includ și documentare sofisticate și bine realizate menite să
stabilească o „legătură” între grupările teroriste internaționale și organizațiile
musulmane americane, cu scopul de a înlătura orice diferență dintre aceste
grupuri, pentru a justifica acțiunile Israelului împotriva palestinienilor. Această
strategie are intenția de a defăima organizațiile musulmane, de a le pune în
defensivă și de a le exclude din discuțiile politice, așa cum s-a văzut în
cazurile atacurilor împotriva CAIR (Council on American-Islamic Relations),
Alianța Musulmanilor Americani, Societatea Musulmană Americană și Musulmanii
Americani pentru Palestina.
Aceste documentare
fac în permanență referiri la violența palestiniană în timp ce prezintă în mod
selectiv imagini anistorice revoltătoare și scoase din context ale unor
personaje religioase, pentru un impact negativ puternic. Punctul culminant în
domeniul industriei documentarelor islamofobe pro-israeliene a fost atins în
2008, când 28 de milioane de copii ale filmului Obsession: Radical Islam’s War against the West, un film produs și
finanțat de către Clarion Fund, au fost distribuite în statele nehotărâte înaintea
alegerilor generale pentru a influența votul împotriva atunci candidatului
prezidențial democrat Barack Obama. Scopul era influențarea rezultatului
alegerilor atrăgând atenția votanților de dreapta anti-musulmani asupra numelui
tatălui lui Obama, Husain, un nume comun printre arabi și musulmani.
După Obsession, un alt documentar de
propagandă a fost finanțat și produs de către Clarion Fund, The Third Jihad. Ținta acestuia erau
musulmanii americani care erau acuzați de legături clandestine cu grupări
definite de guvernul SUA ca teroriste, cu accent pe demonizarea Palestinei și a
luptei palestiniene. Scopul era expulzarea unui număr de organizații arabe și
musulmane, precum CAIR și ADC din cercurile politice, împingerea acestora
într-o poziție defensivă și limitarea spațiului public american la pledoaria de
dreapta, pro-israeliană.
O modalitate de a
înțelege strategia pro-israeliană ce se desfășoară sub ochii noștri este
extinderea folosirii conceptului de „Orientalism latent” și „manifest” al lui Edward
Said studiilor islamofobiei. Potrivit lui Said, orientalismul este o doctrină
politică în cadrul căreia subiecții arabi și musulmani sunt construiți și
„judecați în termeni vestici și prin comparație cu Vestul, așa încât aceștia
sunt mereu Celălalt, cel inferior, cel care trebuie cucerit.” Scrierile lui
Kurzman și ale lui Said pun accentul pe legătura dintre ceea ce eu numesc
islamofobia latentă și cea manifestă. Islamofobia latentă este concepută
printr-un proces de folosire a filmelor, a știrilor, a talk-show-urilor, a
publicării cărților și de portretizare a islamului ca o religie opresivă,
înapoiată și violentă înclinată spre despotism și lipsa progresului. Producția culturală
nu este independentă de politici sau economie; mai degrabă este influențată și determinată
de acestea.
Islamofobia manifestă
este evidentă în discursurile și scrierile unuia ca Daniel Pipes, un suporter
pro-israelian de dreapta și fondator al website-ului de tip McCarthian Campus Watch. Vorbind în fața convenției
Congresului Evreilor Americani pe 21 octombrie 2001, Pipes declara „Sunt foarte
îngrijorat, din punct de vedere evreiesc, că prezența, statura, afluența și
naturalizarea musulmanilor americani...va pune în pericol evreii americani.” Asta
oferă o privire fugară asupra gândirii din spatele industriei islamofobiei și a
felului în care se mobilizează pentru a demoniza musulmanii, arabii și
palestinienii.
Concluzie
Mediul academic ar
trebui să dețină rolul principal în explorarea implicării organizațiilor și
grupurilor pro-israeliene în producția de conținut islamofob. Profesorii de
studii americane ar trebui să-și centralizeze cercetarea și predarea asupra
islamofobiei din cauza impactului pe care îl are în normalizarea discursului
rasist în societate. Fac apel la toți academicienii americani să se afle în
primul front și să îmbrățișeze studiile islamofobiei în conexiune cu toate
luptele pentru justiție socială, punând accent pe narativa palestiniană. Și nu
în ultimul rând, profesorii de studii americane ar trebui să lege relații academice
robuste cu universitățile palestiniene, să găzduiască programe de dialog și schimb
cultural și să expună rolul Israelului în promovarea unor medii rasiste și
ostile în campusuri și în societatea civilă, ce caută să limiteze libertatea
academică și cea de expresie în timp ce se ascund în spatele distorsionărilor
despre BDS, Palestina, islam, musulmani și „războiul împotriva terorismului”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu