de Gilad Atzmon
În cartea sa,
„Inventarea Pământului lui Israel”, academicianul israelian Shlomo Sand
reușește să prezinte dovezi concludente privind natura vicleană a narativei
istorice Zioniste – și anume că Exilul evreiesc este un mit, la fel ca poporul evreu și chiar și Pământul lui Israel.
Dar Sand și alții nu
au adresat cea mai importantă întrebare: Dacă Zionismul este bazat pe un mit,
cum reușesc Zioniștii să scape basma curată cu minciunile lor și încă de atâta
timp?
Dacă „întoarcerea
acasă” evreiască și pretenția unei patrii evreiești nu pot fi confirmate
istoric, de ce au fost susținute atât de evrei cât și de Vest atâta timp? Cum reușește
statul evreiesc să-și glorifice ideologia expansionistă rasistă cu prețul
suferinței arabilor și a palestinienilor?
Puterea evreiască
este, în mod evident, unul dintre răspunsuri, dar ce este această putere
evreiască? Putem pune această întrebare fără a fi acuzați de antisemitism? Va veni
vreodată vremea când vom putea discuta înțelesul acestei noțiuni și analiza
politicile sale? Este puterea evreiască o forță întunecată, dirijată și
controlată de o putere clandestină? Există ceva de care evreii să se rușineze? Dimpotrivă
– puterea evreiască, în cele mai multe cazuri, este celebrată chiar în fața
ochilor noștri. După cum știm, AIPAC (American Israel Public Affairs Committee)
nu își ascunde agenda, activitățile sau realizările. AIPAC, CFI (Christian
Friends of Israel) în Marea Britanie și CRIF (Conseil Représentatif des
Institutions Juives de France) în Franța operează în maniera cea mai fățișă și
adesea se laudă cu succesul lor.
Mai mult decât atât,
acum suntem obișnuiți să-i vedem pe liderii noștri aleși în mod democratic
făcând coadă pentru a îngenunchea fără de rușine în fața patronilor care îi plătesc.
Neoconii cu siguranță nu simt nevoia să-și ascundă afilierile Zioniste. Liga Anti
Defăimare (ADL) a lui Abe Foxman muncește în scopul iudaizării discursului
vestic, vânând și hărțuind pe oricine îndrăznește să formuleze orice tip de
critică la adresa Israelului și chiar față de noțiunea de popor evreu „ales”. Desigur,
același lucru se aplică mass-mediei, băncilor și Hollywood-ului. Cunoaștem mulți
evrei puternici care nu se sfiesc deloc în a-și arăta legătura cu Israelul și
devotamentul față de securitatea israeliană, ideologia Zionistă, întâietatea
suferinței evreiești, expansiunea israeliană și chiar față de excepționalitatea
evreilor.
Dar, oricât ar fi
de omniprezenți, AIPAC, CFI, ADL, Bernie Madoff, „salvatorul” Bernard Henry-Levy,
susținătorul războiului David Aaronovitch, profetul pieței libere Milton
Friedman, Steven Spielberg, Haim Saban, lordul Levy și mulți alți Zioniști entuziaști
și avocați ai hasbarei, aceștia nu se află în centrul forței ce pune în mișcare
puterea evreiască, ei sunt niște simptome. Puterea evreiască este mult mai
sofisticată decât o simplă listă a unor lobby-uri evreiești sau a unor indivizi
dotați cu niște abilități manipulatoare ieșite din comun. Puterea evreiască
este acea capacitate unică de a ne opri din a discuta despre puterea evreiască sau
chiar din a o contempla. Este capacitatea de a determina limitele discursului
politic și ale criticii în mod particular.
Contrar credinței
populare, nu Zioniștii „aripii drepte” promovează puterea evreiască, ci de fapt
cei „buni”, cei „luminați” și cei „progresiști” sunt aceia care fac din puterea
evreiască cea mai eficientă și viguroasă forță. „Progresiștii” sunt cei care
stingheresc abilitatea noastră de a identifica politicile tribale iudeocentrice
din sânul neoconservatorismului, imperialismului american contemporan și al
politicii externe. Așa-zisul „anti-Zionist” este cel care se dă peste cap
pentru a ne distrage atenția de la faptul că Israelul se autodefinește ca
Stat Evreiesc și ne face orbi în fața faptului că tancurile sale sunt
decorate cu simboluri evreiești. Intelectualii evrei de stânga au fost cei care
s-au grăbit să-i denunțe pe profesorii Mersheimer și Walt, munca lui Jeff
Blankfort și a lui James Petras lobby-ului evreiesc. Și nu e niciun secret că Occupy
AIPAC, campania împotriva celui mai periculos lobby politic din America,
este dominată de câțiva membri onești ai tribului ales. Trebuie să înțelegem că
vocile noastre disidente sunt departe de a fi libere. Ba chiar dimpotrivă, avem
de-a face cu un caz instituționalizat de opoziție controlată.
În 1948 al lui George Orwell, personajul
central probabil că este Emmanuel Goldstein. Goldstein al lui Orwell este un evreu
revoluționar, un Lev Troțki fictiv. Este descris ca fiind șeful unei misterioase
organizații anti-partid numită „Frăția” și este și autorul celui mai subversiv
text revoluționar (Teoria și Practica Colectivismului Oligarhic). Goldstein este
„vocea din opoziție”, cea care chiar spune adevărul. Însă, pe măsură ce
înaintăm în textul lui Orwell, aflăm de la O’Brien din „cercul interior” al
Partidului că Goldstein a fost inventat de fapt de către Big Brother cu scopul
clar de a controla opoziția și posibilele granițe ale disidenței.
Relatarea personală
a lui Orwell despre Războiul Civil Spaniol, „Omagiu Cataloniei”, a prevestit
crearea lui Emmanuel Goldstein. Ceea ce a trăit Orwell în Spania, un deceniu
mai târziu, s-a maturat într-o profundă înțelegere a disidenței ca formă a
opoziției controlate. Sunt de părere că, până la sfârșitul anilor 1940, Orwell
înțelesese adâncimea intoleranței și tendințele tiranice și conspirative ce
zăceau în inima praxisului și politicilor de tip „Big Brother” ale stângii.
Destul de surprinzător,
încercarea de a examina opoziția noastră controlată contemporană din interiorul
stângii și al progresiștilor dezvăluie că aceasta este departe de a fi
conspirativă. Ca și în cazul lobby-ului evreiesc, așa-zisa „opoziție” abia
încearcă să-și mascheze interesele tribale etnocentrice, orientarea spirituală
și ideologică și afilierea.
O scurtă cercetare
a listei organizațiilor fondate de către George Soros și al său OSI (Open
Society Institute) ne oferă o perspectivă cumplită – practic, întreaga rețea
progresistă americană este finanțată, parțial sau în mare măsură, de un Zionist
liberal, un filantropist multi-miliardar care susține multe cauze bune și
importante care sunt de asemenea foarte bune pentru evrei. Și totuși, ca și
neclintitul Zionist Haim Saban, Soros nu operează în mod clandestin. Institutul
pentru o Societate Deschisă furnizează cu mândrie toate informațiile necesare privind
vastele cantități de șecheli pe care
le împarte bunelor și importantelor sale cauze.
Deci, nu îl putem
acuza pe Soros sau fundația sa de cenzurarea sinistră a discursului politic,
suprimarea libertății de expresie, nici măcar de „controlarea opoziției”. Tot ceea
ce face Soros este să sprijine o largă varietate de „cauze umanitare”:
drepturile omului, drepturile femeilor, drepturile homosexualilor, egalitatea,
democrația, „primăvara” arabă, iarna arabă, oprimatul, opresorul, toleranța,
intoleranța, Palestina, Israelul, anti-război, pro-război (doar când e neapărat
necesar) și așa mai departe.
Așa cum Fratele cel
Mare al lui Orwell încadrează granițele disidenței prin metode de controlare a
opoziției, fundația lui Soros determină și ea, fie conștient sau inconștient,
limitele gândirii critice. Însă, spre deosebire de 1948, unde Partidul este cel care își inventează opoziția și îi
scrie textele, în cadrul discursului nostru „progresist”, propriile noastre
voci disidente, în mod benevol și conștient, sunt cele care își compromit
principiile.
Se poate ca Soros
să-l fi citit pe Orwell – în mod clar crede în mesajul acestuia – deoarece din
când în când chiar susține forțele adverse. De exemplu, finanțează și
organizația ușor-Zionistă J Street,
dar și ONG-urile palestiniene. Și ghiciți ce? Niciodată nu le ia mult beneficiarilor
pro-palestinieni să-și compromită propriile, cele mai prețioase principii,
pentru a se încadra în viziunea patronului care dă banii.
Mâna vizibilă
Mâna invizibilă a pieței este o metaforă inventată de Adam Smith pentru a descrie comportamentul
autoreglator al pieței de consum. În politicile contemporane, mâna vizibilă este o metaforă similară
care descrie tendința autoreglatoare a beneficiarului de fonduri politice
pentru a integra complet în agenda sa politică viziunea sponsorului său.
Democracy Now, cea mai importantă sursă media disidentă americană nu a discutat
niciodată despre lobby-ului evreiesc cu Mersheimer, Walt, Petras sau Blankfort –
cei patru experți de top care ar fi putut informa poporul american despre
dominarea politicii externe americane de către lobby-ul evreiesc. Din aceleași
motive, Democracy Now nu ar explora
agenda iudeocentrică a neoconilor, nici nu ar discuta vreodată despre
politicile identitare evreiești cu subsemnatul. Democracy Now i-ar găzdui pe Noam Chomsky sau pe Norman
Finkelstein, ba chiar l-ar lăsa pe Finkelstein să-l mănânce cu tot cu fulgi pe
Alan Dershowitz, caricatura Zionistă – toate foarte bune, dar nu suficient de
bune.
Este relevant
faptul că Democracy Now este finanțat
puternic de către Soros? Vă las să decideți singuri.
Dacă am dreptate
(și cred că am), avem o problemă serioasă aici. Așa cum stau lucrurile, discursul
progresist, sau cel puțin o mare parte a lui, este cel care susține puterea
evreiască. Dacă într-adevăr acesta este cazul și sunt convins că așa este,
atunci mai degrabă discursul progresist exploatat, decât Zionismul, este obstacolul
principal care trebuie înfruntat.
Nu e o coincidență
că abordarea „progresistă” a „antisemitismului” este suspicios de similară cu
cea Zionistă. Ca și Zioniștii, multe instituții și activiști progresiști aderă
la bizara sugestie că opoziția față de puterea evreiască este „motivată rasial”
și împământenită într-un soi de tendință „reacționară” ne-evreiască. În consecință,
Zioniștii sunt adesea sprijiniți de către unii „progresiști” în cruciada lor
împotriva criticilor Israelului și ai puterii evreiești. Este această ciudată alianță
între două școli de gândire presupus adverse rezultatul unui posibil continuum ideologic
între două ideologii politice așa-zis opuse? Poate că, până la urmă,
progresismul ca și Zionismul este motivat de o stranie înclinație către ideea
de „a fi ales”. În definitiv, a fi progresist implică oarecum că altcineva
trebuie să fie „reacționar”. Acele elemente autocentrice de excepționalism și ideea
de „a fi ales” au făcut ca progresismul să fie atât de atractiv în rândul
evreilor seculari și emancipați. Dar principalul motiv pentru care „progresiștii”
au adoptat viziunea Zionistă privind antisemitismul, poate fi din cauza lucrării
acelei mâini vizibile care în mod
miraculos modelează perspectiva progresistă asupra rasei, rasismului și
întâietății suferinței evreiești.
S-ar putea să fim
nevoiți să înfruntăm faptul că discursul progresist efectiv operează ca cel mai
lung braț al Israelului – cu siguranță acționează ca un gardian și un protector
al Zionismului și al intereselor tribale evreiești. Dacă Israelul și suporterii
săi s-ar confrunta vreodată cu veritabila opoziție i-ar putea pune pe gânduri. Dar
pe moment, Israelul și lobby-urile Zioniste întâlnesc doar o rezistență
insipidă, diluată, progresist-cenzurată, care, în practică, susține ocupația
israeliană, opresiunea și o listă infinită de abuzuri ale drepturilor umane.
În loc să se
constituie ca o opoziție în masă față de Statul Evreiesc și lobby-ul său
agresiv, „rezistența” noastră este redusă la un lanț de mini-reuniuni ale purtătorilor
de ecusoane, acoperiților cu keffiyeh și fluturătorilor de pancarte, presărate cu
ocazionale ieșiri nervoase din partea vreunei bune evreice în timp ce este
filmată de un alt bun evreu. Dacă cineva crede că o mână de ecusoane și o
căruță de clipuri de amatori puse pe Youtube în care se celebrează justețea
evreiască se vor transforma într-o mișcare globală anti-Israel a maselor, e fie
naiv, fie prost.
De fapt, un sondaj
Gallup arată că simpatia actuală a americanilor pentru Israel a atins un prag
maxim. 64% dintre americani sunt de partea Statului Evreiesc și numai 12% de
partea palestinienilor. Nu e vreo surpriză și concluzia ar trebui să fie clară.
În ceea ce privește chestiunea Palestinei, ideologia și praxisul „progresist”
nu au dus nicăieri. În loc să înregistreze schimbări în bine vis-à-vis de cauza
palestiniană, tot ce fac acestea este să-i localizeze pe „bunii” evrei din
centrul discursului despre solidaritate.
Când a fost ultima
dată când un luptător palestinian pentru libertate a apărut la TV? Acum douăzeci
de ani palestinienii erau hotărâți să devină noii Che Guevara. Bun, poate că
luptătorul palestinian pentru libertate nu ar fi vorbit neapărat o engleză
perfectă și nu ar fi fost absolventul unei școli englezești, dar era
independent, autentic și determinat. El sau ea ar fi vorbit despre pământul
care îi era furat și despre disponibilitatea de a face orice pentru a-l lua înapoi.
Dar acum, palestinianul a fost „salvat”, el sau ea nu mai trebuie să lupte
pentru pământul său, „progresiștii” se ocupă de tot.
Această voce „progresistă”
vorbește în numele palestinienilor și, în același timp, sprijină politici
marginale, luptă împotriva „islamismului” și a „radicalizării religioase” iar
ocazional chiar susține stranii războaie intervenționiste și, bineînțeles,
mereu, mereu, mereu luptă împotriva antisemitismului. Opoziția controlată a
transformat suferința palestiniană în încă o „marfă” progresistă ce zace în
fundul raftului din magazinul campaniei pentru o „cauză bună”.
Pentru discursul
progresist evreiesc, scopul din spatele sprijinului pro-palestinian este clar. Este
acela de a oferi impresia unui pluralism în sânul comunității evreiești. Pentru
a sugera că nu toți evreii sunt Zioniști răi. Philip Weiss, fondatorul celui
mai popular blog progresist pro-palestinian, a fost suficient de curajos încât
să recunoască de față cu mine că propriile interese evreiești stau în centrul
activității sale pro-palestiniene.
Dragostea de sine
evreiască este un subiect fascinant. Dar și mai fascinanți sunt evreii
progresiști iubindu-se pe ei înșiși pe spinarea palestinienilor. Cu multi-miliardari
ca Soros menținând discursul, solidaritatea este acum o industrie, preocupată
de profit și putere și nu de etici sau valori și este un spectacol atât amuzant
cât și tragic, deoarece palestinienii devin o chestiune periferică în cadrul
propriului discurs despre solidaritate.
Deci, poate că înainte
de a discuta despre „eliberarea Palestinei”, va trebui să ne eliberăm noi înșine.
Articolul poate fi citit în original aici: http://www.counterpunch.org/2013/04/12/controlled-opposition/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu