vineri, iulie 22, 2016

În Israel, oamenii nereligioși, homosexualii și arabii nu au dreptul la sentimente



Mă simt rănit până în străfundurile sufletului de lucrurile care se întâmplă aici în numele meu în fiecare zi, dar nefiind religios sau de extremă-dreapta, nimănui nu îi pasă că îmi lezează sensibilitățile.

de Gideon Levy 

Yishai Schlissel se plimbă printr-o paradă Gay Pride și este pe punctul de a scoate un cuțit din haină și de a înjunghia oameni în Ierusalim; 30 iulie, 2015. Foto: AP
 

La fel ca toate celelalte lucruri, în Israel și sentimentele aparțin doar evreilor. Și, de fapt, doar evreilor religioși. Cel meticulos va spune supraviețuitorilor Holocaustului și familiilor îndoliate. Numai sentimentele acestora nu trebuie rănite. Restul oamenilor nu au sentimente sau, în orice caz, nu este nevoie să se țină cont de ele.

Nu se concepe posibilitatea lezării sensibilităților oamenilor nereligioși, ale celor de stânga sau pur și simplu ale oamenilor obișnuiți, și cu siguranță nu ale arabilor.

De exemplu, Parada Gay este pasibilă de ofensarea sensibilităților religioase și deci, nu i se permite să aibă loc pe strada principală din Be’er Sheva. Iar în Ierusalim, primarul populist Nir Barkat se va ține departe de aceasta pentru „a nu răni sentimentele oamenilor”.

Parada de Ziua Ierusalimului, care trece prin același oraș, mie îmi rănește sentimentele în fiecare an. Mă umple de rușine. Cum rămâne cu sentimentele celor nereligioși, ale liberalilor sau ale arabilor? Nu există așa ceva.

Dar se pare că, deși nu sunt religios, nici supraviețuitor al Holocaustului și nici nu fac parte dintr-o familie îndoliată, am și eu sentimente. Care chiar sunt grav vătămate, zi după zi. Dar nimeni nu dă atenție sentimentelor mele sau ale altora ca mine. E adevărat, reprezentăm o minoritate, dar evreii religioși și ei reprezintă tot o minoritate. Exact sentimentele minorităților ar trebui luate în considerare, deoarece o minoritate nu prea are altceva în afară de sentimente.

Sentimentele mele sunt rănite când o emisiune radio despre un eminent poet, drag inimii mele, Mahmoud Darwish, provoacă o asemenea furtună naționalistă, abjectă și grobiană. Sunt ofensat de gândul că trăiesc într-o țară al cărei ministru al Culturii este Miri Regev și al cărei ministru al Apărării este Avigdor Lieberman.

Sunt ofensat până-n măduva oaselor de fiecare zi în plus de ocupație, de fiecare zi în plus de asediu asupra Gazei, de fiecare zi de execuții, arestări, abuzuri, furt de pământ și colonizare. Aceste lucruri îmi rănesc sentimentele, dar nimănui nu-i pasă.

Mă simt rănit până în străfundurile sufletului de lucrurile care se întâmplă aici în numele meu în fiecare zi. Sunt rănit de fiecare dată când vin în Hebron și sunt martorul apartheidului care are loc aici. Sunt rănit când vizitez pământul oamenilor cavernelor pe dealurile din sudul Hebronului și văd abuzurile care au loc. Sunt ofensat de fiecare colonie construită. Fiecare soldat care latră la punctele de control îmi ofensează sensibilitățile. Mă fac să îmi fie rușine. Fiecare drum în Teritoriile Ocupate îmi lezează profund sentimentele, dar nimănui nu-i pasă.

Sunt jignit de atmosfera naționalistă, anti-democratică ce domnește asupra țării mele. Îmi ofensează sensibilitățile. Când membrul Knessetului din partea opoziției Yair Lapid bolborosește împroșcând cu rahat naționalist, sentimentele mele sunt lezate. Când vorbește expertul militar al Channel 2, Roni Daniel, iarăși sunt jignit. Fiecare transmisie de știri a Canalului 2 și fiecare ediție a cotidienelor Israel Hayom și Yedioth Ahronot reprezintă insulte la adresa sensibilităților mele. McCarthy-ismul emisiunii TV de investigație al Ilanei Dayan „Uvda” îmi rănește sentimentele.

Mi-e greu să suport incitarea la ură, spălarea pe creier, propaganda și inflamarea patimilor de către mass-media mobilizată de Israel. Îmi rănesc sentimentele, ca ființă umană și ca jurnalist. Cultul morții și felul cinic în care oamenii se scaldă în el, iarăși, sunt lucruri greu de suportat pentru mine. La fel și abuzul asupra refugiaților africani. Gândul că de la începutul anului, o țară de refugiați nu a aprobat nici măcar O cerere de azil, trezește în mine sentimente de rușine și vină.

Linșarea membrei Knessetului Haneen Zoabi îmi ofensează sentimentele. Partidul Uniunea Zionistă îmi ofensează sentimentele. Zionismul îmi ofensează sentimentele. Gândul ca Nava Boker și Anat Berko fac parte din Knesset îmi lezează sensibilitățile; la fel urletele lui Mickey Levy, MK și tăcerea rușinoasa a lui Ofer Shelah, MK.

Ministerul de Justiție este o ofensă adusă sensibilităților mele. Să-l aud pe Benjamin Netanyahu spunând că vrea pace, de asemenea. Demolările caselor. Asediul nesfârșit al orașului Sa’ir din Cisiordania. Să văd comunitățile de ciobani din Valea Iordanului fără apă. Să mă gândesc la cei care le-au confiscat cu cruzime rezervoarele de apă și să văd coloniile din împrejurimi. Să cunosc familia unui copil bolnav psihic, pe cea a unui copil cu sindromul Down și pe cea a unui copil cu paralizie cerebrală și să știu că soldații i-au abuzat sau i-au împușcat. Toate lucrurile acestea îmi rănesc sensibilitățile.

O să-mi îngrop sentimentele. Dar data viitoare când cineva vorbește despre ofensarea sensibilităților cuiva, să-și aducă aminte că fiecare are sentimente – chiar și liberalii și arabii.


Articolul poste fi citit în original aici: http://www.haaretz.com/opinion/.premium-1.732361

Niciun comentariu: