marți, iunie 21, 2016

HARAM AL-SHARIF : UN CREUZET AL CONFLICTULUI ȘI AL CONTROLULUI






de Nazmi Jubeh

Anul 2000 a fost martorul unui moment de cumpănă în disputa asupra controlului Muntelui Templului (Haram al-Sharif sau Sanctuarul Nobil, cum îi spun palestinienii), pe esplanada căruia se află Qubbet el-Sakhra (Cupola Stâncii) și moscheea Al-Aqsa (The Farthest/Cea Mai Îndepărtată). Vizita provocatoare a fostului premier israelian Ariel Sharon la data de 28 septembrie 2000 nu a marcat doar începutul celei de-a Doua Intifade (cunoscută și sub numele de Intifada al-Aqsa), care avea să dureze cinci ani. Vizita acestuia a avut loc într-un context politic anume: Sharon nu mergea la Muntele Templului pentru a se ruga sau pentru a exprima o legătură sentimentală cu locul sfânt din perspectivă personală, ci pentru a semnala pretenția Israelului de a-și însuși zona, inaugurând aproape două decenii de intruziune israeliană crescândă.

Pentru a înțelege situația actuală trebuie să trecem în revistă diversele faze ale conflictului legat de această zonă. Intensificarea recentă a opoziției palestiniene față de acțiunile Israelului, combinată cu implicarea tot mai mare a Iordaniei, precum și capacitatea simbolismului moscheei de a declanșa revolte pentru a dejuca planurile israeliene sunt aspectele care au adus conflictul în prim-plan încă o dată.

Faza I: Stabilirea unui punct de sprijin, construirea de simboluri, 1967-69

De când și-a instalat dominația asupra Ierusalimului și de când a preluat controlul Cisiordaniei de la Iordania în 1967, Israelul a căutat să-și cimenteze relația cu orașul folosindu-se de o panoplie de simboluri religioase și naționaliste. În ciuda faptului că la vremea respectivă țara era dominată de socialiști seculari pentru care religia și simbolurile sale nu însemnau mare lucru (în afară de utilitatea acestora pentru simularea unei identități evreiești puternice), zona din jurul Haram al-Sharif-ului a fost martora unor desfășurări fără precedent ce au urmat ocupației. Însă relația statului cu locurile sacre, inclusiv părți ale Orașului Vechi și Zidul de Apus sau Zidul Plângerii, nu este doar rezultatul politicii de ocupație.



Mai întâi, Cartierul Marocan (Harat al-Maghariba) a fost ras de pe suprafața pământului pentru a se crea o vastă piață deschisă în fața Zidului de Apus, devenind primul spațiu simbolic israelian în Ierusalimul de Est. Deși acest lucru a fost realizat sub egida unui guvern secular (vorbim în primul rând de ministrul de atunci al Apărării Moshe Dayan), Zidul a devenit treptat o destinație religioasă.  Semnificația religioasă era interconectată cu simbolismul politic augmentat, devenind locul în care fiecare armată israeliană își depunea jurământul de loialitate față de stat și unde câștigătorii alegerilor își țineau discursurile de mulțumire. Odată ce a devenit un obicei popular ca partidele politice să caute binecuvântarea unui rabin, chiar și politicienii seculari au început să viziteze locul în timpul campaniilor electorale.

Imediat după ocuparea orașului, forțele israeliene au confiscat cheia Porții Mughrabi (care unea Haram al-Sharif-ul de piața Zidului de Apus) preluând, practic, controlul asupra intrării. Până atunci, Waqf-ul islamic (comitet sau consiliu religios administrativ) fusese responsabil cu administrarea locului, colectarea taxelor de intrare, deschiderea Cupolei Stâncii, moscheei al-Aqsa și a zonelor adiacente tuturor vizitatorilor de orice naționalitate și religie. În plus, Oficiul Waqf-ului era răspunzător și de orele de vizitare, potrivite după programul islamic de rugăciuni zilnice și periodice. La vremea respectivă Israelul susținea că nu dorește să schimbe această situație care garanta libertatea de rugăciune și acces în locurile sfinte pentru toți oamenii, situație cunoscută drept „status-quo”. Controlarea Porții Mughrabi era interpretată ca făcând parte din păstrarea „dreptului de acces”. Desigur, Israelul nu a considerat  că demolarea și transformarea Cartierului Marocan sau ocuparea și anexarea Ierusalimului reprezintă o schimbare de status-quo.



În orice caz, până la sfârșitul acestei faze inițiale de doi ani ce a urmat ocupației din 1967, membri ai poliției israeliene și ai Poliției de Frontieră au pătruns treptat pe terenurile din jurul esplanadei și au preluat controlul unei clădiri transformând-o într-un sediu permanent al poliției israeliene. De asemenea, au pus stăpânire și pe Școala Tankaziyya ce data din epoca mamelucilor, stabilindu-și un sediu și acolo, ajungând ca astfel, într-un final, să înconjoare întreaga zonă. Deși Israelul nu a considerat acest lucru o imixtiune directă din partea sa, o prezență atât de masivă a poliției a dus la o schimbare în administrația Haram al-Sharif-ului.

Faza II: Incendiul din interiorul moscheei ațâță animozitățile, 1969-95

Când a izbucnit un incendiu în interiorul moscheii al-Aqsa in 1969, Waqf-ul a acuzat autoritățile israeliene - cu sau fără știința forțelor israeliene care controlau acum acea intrare, incendiatorul australian Denis Michael Rohan a pătruns în incintă prin Poarta Mughrabi. Odată ce s-a dezlănțuit incendiul, autoritățile nu au reușit să îl stingă, provocând indignare nu doar în rândul palestinienilor, ci și în rândul arabilor și al musulmanilor în general. Acest incident a dezvăluit adevăratele intenții ale Israelului și a subliniat pericolele cât se poate de reale care amenințau locul. Ca răspuns la incendiu, Waqf-ul a închis temporar Haram al-Sharif-ul, interzicând vizitarea acestuia – măsura nu era doar una de precauție, ci și una de afirmare a controlului Waqf-ului asupra clădirii.

La mai puțin de un an după incendiu, pe 14 august 1970, fostul ofițer IDF Gershon Salomon a condus un grup de activiști sub drapelul mișcării Credincioșii Muntelui Templului care au asaltat esplanada cu scopul de a reconstrui ceea ce ei numeau al Treilea Templu. Acest lucru a dus la încăierări violente, după un model care continuă până în ziua de azi, mai ales în preajma comemorărilor evreiești ale distrugerii istorice a templului (pe data de 9 a lunii evreiești Av) în anul 70 e.n. Pe data de 19 aprilie 1980, a avut loc o conferință secretă a rabinilor și a învățaților evrei, unde s-au discutat modalități de a „elibera Muntele Templului de musulmani.” Pe 4 august 1986, un alt grup a emis o „hotărâre finală” enunțând că Dumnezeu le-a permis evreilor să se roage la Muntele Templului și au solicitat construirea unei sinagogi în locul moscheei, subiect ce până atunci fusese interzis printre cărturarii religioși evrei.

Curtea Supremă de Justiție a Israelului le permite, tehnic, evreilor să se roage la Muntele Templului/Haram al-Sharif, invocând dreptul evreiesc de a face lucrul acesta. Practic, însă, Curtea Supremă de Justiție a lăsat la discreția poliției israeliene implementarea hotărârii judecătorești, în consens cu prioritatea acordată climatului de securitate. Curtea și-a reafirmat punctul de vedere pe 21 august în același an (dată corespunzând mai sus menționatei zile de 9 Av din calendarul evreiesc), cauzând din nou ciocniri între credincioșii musulmani și activiștii evrei.

Ultimii ani ai secolului douăzeci au fost martorii zecilor de invazii oficiale, populare și religioase și atacurilor israeliene asupra Haram al-Sharif-ului. Acestea au variat - de la deschiderea focului în Cupola Stâncii, ducând la moartea sau rănirea a peste șaizeci de palestinieni și la deteriorări ale construcției în 1982, până la împușcarea oamenilor care se rugau, provocând moartea sau rănirea a peste o sută de persoane în 1988. Pe 8 august 1990, încă alți 22 de palestinieni au fost uciși și în jur de 200 au fost răniți; și lista continuă.

La începutul anilor 80 Israelul a început să sape de-a lungul zidului vestic al Haram al-Sharif-ului, ceea ce reprezenta o schimbare explicită de status-quo. Waqf-ul a avertizat că excavările vor cauza deteriorări structurale ale unor clădiri cu însemnătate istorică, inclusiv intrarea în școala al-Manjakiyya (care găzduia sediul Waqf-ului). Tunelul rezultat în urma săpăturilor, care a și fost inaugurat într-o ceremonie oficială prezidată de premierul Benjamin Netanyahu pe 25 septembrie 1996, a provocat un val nou de proteste în care zeci de palestinieni au fost uciși și sute au fost răniți.

Faza III: Sala de rugăciune Marwani (Grajdurile lui Solomon), 1996-2014

Începând cu iulie 1996, Waqf-ul a sprijinit o serie de inițiative de restaurare și renovare a unei săli subterane de 650 de metri pătrați, spațiu cunoscut și sub numele de Grajdurile lui Solomon. Localizată sub colțul sudic al pieței, zidurile sale sudice și estice sunt învecinate cu cele ale Orașului Vechi și două porți ale orașului, care rămân închise, duc direct spre această sală. Deoarece era legată de Haram al-Sharif doar printr-o poartă mică, îngustă de mai puțin de un metru, Waqf-ul i-a făcut două intrări largi și a numit-o sala de rugăciune Marwani.



Între timp, excavări care au durat luni de zile și tuneluri săpate de diferite departamente și agenții israeliene au atins zidurile sudice. Autoritatea Antichităților, de exemplu, a reconstruit niște trepte largi care duceau direct în spațiul sălii. Acest lucru i-a făcut pe cei din Waqf să se teamă că Israelul vrea să preia controlul asupra zonei și s-o transforme în sinagogă, lucru care se întâmplase cu alte proprietăți ale Waqf-ului de-a lungul Zidului de Apus, inclusiv câteva holuri din ceea ce israelienii numesc Tunelul Zidului de Apus și holul mameluc recent descoperit aproape de  Hammam al-‘Ain de lângă Suq al-Qattanin (Piața de Bumbac) care e plănuit a fi transformat într-o sinagogă.

Deși săpăturile au fost criticate de unii ca fiind o unealtă politică, atât israelienii religioși cât și cei seculari au protestat față de acțiunile Waqf-ului care a fost acuzat că distruge artefactele templului și alterează status-quo-ul. Waqf-ul, pe de altă parte, și-a cerut drepturile asupra tuturor părților ansamblului, inclusiv dreptul de a restaura și renova. Deoarece numărul celor care se rugau în moscheea al-Aqsa crescuse de-a lungul anilor, era nevoie de spațiu suplimentar pentru a încăpea toți credincioșii, mai ales în timpul Ramadanului și pe vreme aspră (arșiță extremă vara și ploi puternice iarna). Așa încât Waqf-ul a susținut că proiectul său era un răspuns la o nevoie presantă și că, din câte știau, nu existau niciun fel de artefacte. În orice caz, renovarea Sălii Marwani a reprezentat un punct de cotitură în atitudinea Israelului față de acest loc.


În 1967, imediat după ocuparea Ierusalimului, Israelul a emis Legea de Protecție a Locurilor Sfinte care stipula că „locurile sfinte vor fi protejate de profanare și alte violări.” Această lege a fost invocată de cei din mișcarea Credincioșii Muntelui Templului în 1996 când au pretins că au avut loc lucrări arheologice neautorizate și distructive în Grajdurile lui Solomon despre care aceștia susțineau ca ar fi inseparabile de ceea ce ei numesc Muntele Templului. Curtea Supremă de Justiție le-a respins acuzațiile, parțial datorită faptului că Autoritatea Antichităților din Israel a raportat că nu s-au constatat astfel de acțiuni distructive, dar a accentuat nevoia unei atenții sporite din cauza sensibilității politice și religioase a locului.

Hotărârea judecătorească făcea, de asemenea, distincție între libertatea accesului în locurile sfinte și libertatea rugăciunii, și mai departe, între rugăciunea comună și libertatea individuală (evreiască, în acest caz) de a practica acte individuale de rugăciune în moschee. În plus, hotărârea plasa în mâinile poliției israeliene responsabilitatea protejării drepturilor individuale ale evreilor de a purta veșminte de rugăciune, de a-și transporta cartea lor sfântă și de a se ruga în Muntele Templului. Deși făcea diferența între libertatea accesului și libertatea rugăciunii, totuși Curtea le lega pe cele două, iar lăsând detaliile implementării hotărârii judecătorești la latitudinea guvernului, aceasta părea să dea puțin înapoi de la poziția declarată. Astfel încât această problemă a devenit mai degrabă una politică, nu juridică.

Alte legi israeliene priveau Haram al-Sharif, în special Legea Planificării și Construcției din 1965 și Legea Antichităților. În august 1967, autoritățile israeliene au declarat ansamblul, pe care acum îl numeau Muntele Templului, un sit arheologic (deși ar trebui subliniat că cel puțin până acum, nici legile britanice ale antichităților, nici cele iordaniene nu au catalogat locurile sfinte ale Ierusalimului situri arheologice). Pe 11 ianuarie 2000, Curtea Supremă de Justiție a emis o hotărâre în urma petiției comune din partea primarului Ierusalimului și a conducerii Autorității Antichităților ce solicita încetarea săpăturilor și restaurarea Grajdurilor lui Solomon, invocând unicitatea și extrema sensibilitate a locului. Deși admitea că aceste activități încălcau Legea Antichităților și Legea Planificării și Construcției, Curtea a respins petiția.

Poziția Waqf-ului era și rămâne aceea că Haram al-Sharif-ul, compus din toate structurile, monumentele și terenurile sale, precum și tot ceea ce se află sub ele, inclusiv zidurile și portile, este o proprietate exclusiv islamică – așa cum a fost recunoscută de conducătorii succesivi ai Palestinei începând de la cucerirea arabo-islamică din secolul al șaptelea (și, cel mai recent în istoria modernă, Imperiul Otoman, Mandatul Britanic și Iordania). Din punct de vedere administrativ, cel care a fost recunoscut drept organul de conducere al ansamblului odată cu 1967 este Regatul Hașemit al Iordaniei – în ciuda deciziei Iordaniei de a rupe legăturile administrative cu Cisiordania. Iordania nu a transferat niciodată administrația Waqf-ului în mâinile Autorității Palestiniene (PA) atunci când aceasta a fost creată ulterior, după semnarea Acordurilor de la Oslo și continuă să plătească salariile angajaților Waqf-ului până în ziua de astăzi. Făcând acest lucru, a prevenit preluarea controlului asupra locului de către Israel, asa cum s-a întâmplat cu multe clădiri istorice din Ierusalim.


De asemenea, Waqf-ul nu recunoaște autoritatea sau legile Israelului între granițele Haram al-Sharif-ului sau cu privire la structurile deținute de Waqf în altă parte a Ierusalimului de Est: refuză să apară în tribunale israeliene și să accepte plătirea de chirii pentru clădiri ce le deține și pe care Israelul le folosește (în special municipalitatea) și deci, consideră că nu are nevoie de permisiunea Israelului pentru lucrările de restaurare și renovare. Acest lucru a dus și el la o dispută privind cine este cel care poartă responsabilitatea pentru restaurarea peretelui sud-estic al ansamblului (care formează o parte din zidul orașului) și până la urmă Israelul i-a recunoscut Iordaniei acest drept. În orice caz, refuzul de a cere permisiunea nu presupunea lipsa de coordonare cu autoritățile israeliene care a existat la un anumit nivel din 2000 încoace când Israelul a interzis să mai intre ceva în moschee fără permisiunea sa.

Și așa ajungem în septembrie 2000, la vizita lui Sharon la Haram al-Sharif, vizită ce includea intrarea în Sala de Rugăciune Marwani și care a culminat cu împușcarea și uciderea musulmanilor care se rugau, ca urmare a preluării violente a controlului asupra ansamblului de către Israel. Într-un gest de protest, Waqf-ul a interzis accesul vizitatorilor non-musulmani în luna care a urmat și, citând nevoia păstrării siguranței publice, Curtea Supremă de Justiție a respins mai multe petiții care solicitau redeschiderea ansamblului pentru non-musulmani.



În cele două decenii de după războiul din 1967 și ocuparea Ierusalimului, vizitele evreilor în sanctuar nu au cauzat probleme, în ciuda atacurilor periodice considerate în mod invariabil incidente izolate (de exemplu incendierea moscheei al-Aqsa din 1969). Problemele au apărut numai după ce grupările naționaliste evreiești ultra-religioase au început să ceară distrugerea moscheei și construirea unui templu evreiesc în locul ei. Deși astfel de declarații nu erau o amenințare directă și Waqf-ul nu a luat nicio măsura de a închide moscheea pentru vizitatorii evrei, odată ce stabilimentul politic (așa cum a ilustrat vizita lui Sharon) a susținut poziția ultranaționalistă, sanctuarul a devenit elementul central în conflictul privind Ierusalimul ocupat. Odată cu prelungirea săpăturilor și continuarea activităților de colonizare din împrejurimi, vizita lui Sharon din septembrie 2000 a reprezentat primul semnal că Haram al-Sharif se află într-un pericol serios și iminent.

În ultimii trei ani, vizitele evreilor în acest loc și-au pierdut orice aspect de pelerinaj și au ca scop evident provocarea unei reacții ostile din partea musulmanilor. Nu doar că vizitatorii fac declarații dușmănoase la adresa existenței moscheei, dar și miniștrii guvernului israelian și membrii Knessetului, care au vizitat locul adesea, au făcut afirmații incendiare în legătura cu viitorul Haram al-Sharif-ului și cu dreptul evreilor de a se întoarce la ceea ce numesc ei Muntele Templului. În multe cazuri, hotărâri emise de rabini au susținut astfel de poziții, sprijinind vizitele politicienilor. De-a lungul anilor, au apărut grupări având legături cu guvernul, care sunt responsabile cu coordonarea unor asemenea vizite care acum se petrec de mai multe ori pe zi pentru a da impresia unei prezențe evreiești permanente la fața locului.

Toate aceste lucruri se întâmplă sub ochii poliției israeliene înarmate până-n dinți și ai Poliției de Frontieră care au contribuit și ele la provocarea credincioșilor musulmani din interiorul și din jurul Haram al-Sharif-ului. A apărut o agendă clară, susținută de guvern atât în mod oficial cât și voalat, al cărei scop este împărțirea locului după același tipar al moscheei al-Ibrahimi din Hebron, unde musulmanii și evreii au spații și orare separate.

În 2001 Israelul a anunțat că de atunci încolo, terenurile neacoperite al Haram al-Sharif-ului vor funcționa ca parcuri naționale, ceea ce însemna că ar fi deschise tuturor vizitatorilor și lăsa de înțeles că Waqf-ul nu avea nicio autoritate, doar răspundea de curățenia lor, limitându-i competența la structurile acoperite. Acest lucru bineînțeles că arunca în aer status quo-ul recunoscut istoric, potrivit căruia autoritatea Waqf-ului se întindea asupra tuturor celor 144 de elemente ale ansamblului, inclusiv pereții exteriori, structurile de pe terenurile sale, precum și curțile deschise, grădinile și clădirile dinspre părțile vestice și nordice ale ansamblului, toate acestea formând ceea ce se numește un waqf islamic sau un așezământ în sensul cel mai propriu al termenului.

De ani de zile Haram al-Sharif a fost subiectul controlului aspru din partea Israelului, cu tot ce presupune acesta: cine poate intra, când, prin ce poartă sau intrare. Israelul hotărăște vârsta credincioșilor musulmani care pot intra, interzice accesul unor grupuri mari în moschee, interzice rugăciunea în interiorul moscheei în anumite perioade ale anului. Pe lângă restricțiile impuse gardienilor palestinieni, membrii Waqf-ului nu aveau voie să intre în moschee cu nimic – fie că era vorba de cărți, computere, nici măcar un sac cu ciment – fără permisiunea poliției israeliene care se purta de parcă deținea controlul unilateral asupra locului. Pe 5 noiembrie 2014, într-un atac fără precedent asupra moscheei, poliția israeliană a declanșat bombe fumigene, a împrăștiat gaz lacrimogen și a aruncat cu grenade de diversiune în interiorul clădirii, distrugând părți ale moscheei și stârnind oprobriul palestinienilor și al arabilor în general. Israelul pare incapabil să înțeleagă că astfel de acțiuni jignesc și afectează întreaga lume arabă. Există o puternică legătură între ceea ce se întâmplă în Ierusalim ca întreg și ce se întâmplă la Haram al-Sharif și câtă vreme Israelul va continua cu politicile actuale, vor continua și confruntările cu privire la acest loc.


Totuși, câțiva israelieni au solicitat că grupările de tipul Credincioșii Muntelui Templului să fie ținute în frâu iar membrii Knessetului și miniștrii să nu mai poată folosi acest spațiu în scopuri politice. Acest lucru s-a întâmplat mai ales după tentativa de asasinat a lui Yehuda Glick, rabinul și activistul de extremă- dreapta în octombrie 2014 și după atacul unei sinagogi din colonia Har Nof în luna următoare. Sub presiunea Uniunii Europene și a Statelor Unite, care au luat o poziție mai fermă ca de obicei, Netanyahu s-a alăturat celor care solicitau atenuarea conflictelor. În ziua de dupa atacul asupra moscheei din data de 5 octombrie, Amman și-a retras ambasadorul din Tel Aviv ca semn de protest și a înaintat o plângere către Consiliul de Securitate al UN.

Responsabilitățile Iordaniei cu privire la Haram al-Sharif sunt stipulate de Acordurile Wadi Araba, Tratatul de Pace din 1994 dintre Israel și Iordania. Articolul 9.2 specifică următoarele: „în acord cu Declarația Washington, Israelul se angajează să respecte rolul actual special al Regatului Hașemit al Iordaniei în locurile sfinte musulmane din Ierusalim. Când au loc negocieri asupra statusului permanent, Israelul va acorda prioritate rolului istoric al Iordaniei în aceste locuri sfinte.” Poziția Iordaniei a fost întărită și mai mult prin acordul privind tutela semnat de președintele palestinian Mahmoud Abbas și de Regele Abdullah al Iordaniei în martie 2013, care însărcina Iordania în mod explicit cu protecția locurilor sfinte ale Ierusalimului.

Faza IV: Scânteia se răspândește în Teritoriile Ocupate, 2014-Prezent

Indiferent de importanța locurilor sfinte, înțelegerea escaladării tensiunilor în Ierusalim nu trebuie redusă numai la problema acestora. Cu toate că aceste locuri sunt sursa istorică a fricțiunilor și a violenței și în mod frecvent reprezintă temperatura de aprindere a conflictului, miza o constituie chestiuni politice israeliano-palestiniene specifice și deopotrivă extinse: o prezență israeliană sporită în interiorul și în jurul Orașului Vechi, care l-a izolat și marginalizat până într-acolo încât pare că a preluat controlul asupra Ierusalimului de Est; și deteriorarea constantă a calității și standardelor de viață pentru palestinieni, atât din punct de vedere economic cât și social. Acești factori obiectivi au contribuit în mod semnificativ la situația actuală.

Ierusalimul ține prima pagină a ziarelor de peste un an de zile. De la uciderea tânărului Mohammed Abu Khdeir pe 2 iulie 2014 s-au intensificat actele de rezistență împotriva ocupației iar acestea au fost reprimate cu brutalitate prin arestări masive și prin creșterea detenției în masă a copiiilor cu vârsta mai mică de 10 ani. Arestările pe bandă rulantă afectează toate segmentele populației, inclusiv femeile gardieni ale Haram al-Sharif-ului, liderii de tineret, familiile activiștilor și minorii. În lunile noiembrie și decembrie ale anului trecut, sute de palestinieni au fost arestați în Ierusalimul de Est, majoritatea având sub 18 ani. Există o mulțime de materiale filmate, prezentate de canale de televiziune locale care arată tacticile represive folosite de aparatul israelian de securitate țintind mai ales tinerii și copiii și care includ regimul izolării celulare, tortura, diverse forme de hărțuire și execuțiile extrajudiciare. Pedeapsa colectivă este o realitate tangibilă și include o frecvență accelerată a demolărilor caselor activiștilor militanți, arestarea copiiilor care azvârlesc cu pietre, înăsprirea restricțiilor de circulație între Ierusalim și Cisiordania, restricțiile fiind oricum atât de severe încât deplasarea devine o călătorie chinuitoare și umilitoare, limitarea apei potabile. La toate acestea se adaugă revocarea cardurilor de identitate pentru mulți cetățeni palestinieni ai Ierusalimului, negându-le astfel dreptul uman, natural de a locui în oraș și hărțuirea acestora de către poliția israeliană pentru cele mai triviale motive – și de multe ori fără vreun motiv.

NOUL STATUS QUO

Chiar înainte de Ramadan, în iulie anul trecut, Iordania și Israel au căzut de acord asupra anumitor aspecte referitoare la Haram al-Sharif. Prin urmare, Israelul a fost de acord să: elimine restricțiile de vârstă ale credincioșilor musulmani; înceteze cu hărțuirea gardienilor palestinieni de sex masculin și feminin (murabitun și murabitat); renunțe la obiceiul confiscării actelor de identitate ale femeilor; interzică afișarea simbolurilor politice israeliene în interiorul complexului; și să nu mai permită politicienilor și organizațiilor coloniștilor să facă declarații despre viitorul locului. Pentru câteva săptămâni viața s-a reîntors la „normal”. Dar în curând, lucrurile aveau să revină la starea lor inițială și mai mult, să se înrăutățească. S-au reluat raziile, politicienii israelieni de extremă-dreapta au revenit la declarațiile lor inflamatoare transformând iarăși problema Haram al-Sharif-ului în propagandă politică. S-au reluat săpăturile tunelurilor lângă moschee precum și construcția și mai multor sinagogi în apropiere.

Deși cauzele revoltei în masă ce a survenit în curând în Teritoriile Palestiniene Ocupate sunt dincolo de scopul acestei discuții, se impune să examinăm rolul central ocupat de Haram al-Sharif în evenimentele ce aveau să vină. Încălcarea constantă a status-quo-ului de către Israel este ceea ce a aprins în Ierusalim scânteia ce avea să se extindă în Teritoriile Palestiniene Ocupate de ambele părți ale Liniei Verzi de demarcație. Ca urmare a intervenției Secretarului de Stat al SUA John Kerry în octombrie 2015, Israel și Iordania au ajuns la o nouă înțelegere. Indiferent de eficiența (așa cum au sperat mulți)  sau lipsa de eficiență în calmarea tensiunilor, merită să analizăm puțin stipulările acordului și consecințele lor pe termen lung asupra Haram al-Sharif-ului.

În primul și-n primul rând se află clauza conform căreia status-quo-ul trebuie păstrat, deși fraza ca atare nu se regăsește nicăieri. Dacă ar fi vorba de status-quo-ul de dinainte de 1967, de exemplu, atunci Israelul ar fi trebuit să își retragă toată poliția și forțele de securitate din ansamblu și de la porți (inclusiv de la Poarta Mughrabi) și să predea cheile Waqf-ului. Ar presupune, de asemenea, și renunțarea la celelalte locuri legate de complex, inclusiv tunelurile săpate sub structurile Waqf-ului și ale școlii Tankaziyya, precum și reconstrucția Cartierului Marocan. Dar se pare că status quo-ul din contextul acordului de la Amman este cel dinainte de ultimele evenimente: în particular, asigurarea accesului în Haram al-Sharif tuturor celor autorizați (adică celor cu acte de identitate de Israel sau Ierusalim), indiferent de vârstă, fără limitări în anumite zile sau ore; încetarea declarațiilor provocatoare din partea politicienilor cu privire la existența moscheei; și încetarea vehiculării ideii de împărțire a moscheei în două.



Deși aceste realizări nu trebuie minimalizate, totuși, nu ar trebui folosit termenul de status quo. În contextul Ierusalimului, această sintagmă are conotații istorice complexe, care depășesc scopul acestei discuții. Dar merită să ne întrebăm dacă folosirea acestui termen nu cumva reflecta câștigurile de care beneficiază Israelul de la 1967 încoace, prin acte forțate și dacă nu cumva ar trebui să ne referim la acestea ca la niște drepturi dobândite și nu ca la status quo.

A doua clauză se referă la problema supravegherii video. Acordul din octombrie 2015 stipula că aparatura video, sub controlul absolut al Waqf-ului, să fie instalată pentru a monitoriza spațiile externe ale Haram al-Sharif-ului. Potrivit regelui iordanian, acestea ar duce direct la palatul Hașemit din Amman. Trebuie să menționăm că Israelul monitoriza de ani de zile suprafața complexului prin camere de luat vederi. Unele erau montate pe acoperișul școlii Tankaziyya, altele pe peretele vestic al complexului și altele pe Muntele Măslinilor. Israelienii monitorizau tot ce se întâmpla, dar supravegherea aceasta era folosită doar împotriva palestinienilor, niciodată pentru a dovedi invaziile israeliene. Camerele propuse pentru instalare trebuiau să înregistreze și ceea ce fac israelienii în complex.

A treia clauza prevedea dreptul musulmanilor de a se ruga în Haram al-Sharif și al evreilor de a vizita locul. Waqf-ul nu se opusese niciodată ideii vizitatorilor iar Cupola Stâncii și Sala de Rugăciune a moscheii al-Aqsa au fost deschise vizitatorilor de orice naționalitate și religie. Dar acest lucru nu era considerat un drept – dreptul aparținea Waqf-ului, care în calitate de proprietar al locului era îndreptățit să decidă cine e binevenit acolo. În realitate, însă, Waqf-ul nu mai poate hotărî în această privință ( de exemplu în legătură cu provocatorii care au antecedente sau în legătură cu cei care au atacat în trecut credincioșii musulmani), dreptul acesta revenindu-i Israelului. Deci, putem concluziona că una dintre realizările lui Netanyahu a fost garantarea dreptului evreilor de a vizita locul, până acum acest lucru fiind un privilegiu oferit de Waqf.

Între timp, Israelul a alcătuit o listă neagră care viza în special gardienii palestinieni de sex feminin,  interzicându-le accesul în moschee odată cu septembrie 2015 și ocazional și unui număr mare de palestinieni le era interzis să se roage pe anumite perioade. Cu alte cuvinte, Israelul și-a asumat sarcina de a defini dreptul de vizitare. Partea bună e că „dreptul de a vizita” nu este echivalent cu dreptul de a te ruga. Merită menționat și că Netanyahu le-a ordonat miniștrilor și membrilor Knessetului să nu intre în Haram al-Sharif – deși și-a permis să le interzică asta și membrilor arabi ai Knessetului, punând astfel egal între un credincios apărător al sanctuarului, cum e MK Ahmad Tibi și un rasist ca Naftali Bennett, un vechi ministru al cabinetului și liderul partidului de extremă-dreapta Jewish Home, care e hotărât să înlocuiască moscheea al-Aqsa cu un al Treilea Templu.

Poate e prea devreme sa judecăm ultimul set de acorduri dintre Iordania și Israel și felul în care vor afecta Haram al-Sharif-ul, fie pozitiv sau negativ. Dar, cu siguranță, acestea nu au diminuat hotărârea poporului palestinian de a se ridica la cea mai mică amenințare a sanctuarului. În ceea ce privește PA, aceasta a păstrat o poziție rezervată și s-a abținut să facă o declarație publică asupra acordurilor. Nu există indicii ale vreunei coordonări între Abdullah sau Kerry și PA cu privire la această chestiune și articole din presa de limbă arabă sugerează ca acordurile realizate sub egida lui Kerry ar fi tensionat și mai mult relația oricum fragilă dintre Iordania și PA împingând-o într-un punct de criză.

Mișcarea Islamică din interiorul Liniei Verzi, activă în lupta pentru protejarea Haram al-Sharif-ului a descris acordul ca fiind „nisip aruncat în ochii noștri” iar Hamas a spus despre el că este „neînsemnat și lipsit de substanță.” Înaltul Consiliu Islamic al Ierusalimului (al-hay’a al-islamiyya al-‘uliya) a criticat aspru acordul, respingând afirmarea dreptului musulmanilor de a se ruga, susținând că musulmanii nu au nevoie de permisul nimănui pentru a se ruga la Haram al-Sharif. De asemenea, a punctat faptul că John Kerry a folosit termenul Muntele Templului referindu-se la un loc al cărui singur nume, după cum a accentuat organizația, este moscheea al-Aqsa. Organizațiile societății civile din Ierusalim au fost mai diplomate, mulțumindu-se doar să ceară ca acordul să fie revizuit.

Concluzii

A rămas Haram al-Sharif ultimul refugiu palestinian din Ierusalim care ar mai putea fi confiscat de Israel? Acest reper emblematic ce se înalță deasupra orașului și îi domină orizontul, este oare condamnat? După cum stau lucrurile în momentul scrierii acestui articol, agresiunile repetate împotriva Haram al-Sharif-ului au adus orașul în pragul de a sări în aer. Dar problema nu va fi rezolvată de acordul Kerry, doar va fi amânată temporar, pentru că problema nu este Haram al-Sharif – problema este ocupația în sine.

Pentru a avea vreo șansă de izbândă, un acord cu privire la problema locurilor sfinte ale Ierusalimului trebuie să se concentreze pe încetarea ocupației, nu pe îmbunătățirea imaginii ocupatorului. Ceea ce este acum echivalentul unui atac violent indefinit asupra Haram al-Sharif-ului este parte a unui destin mai amplu al Orașului Vechi și al împrejurimilor sale. Contextul mai larg cuprinde iudaizarea crescândă și necruțătoare a Ierusalimului, ștergerea istoriei și identității culturale a orașului prin construcția de muzee și prin săpături arheologice, prin expulzarea populației palestiniene și marginalizarea dacă nu radierea simbolurilor palestiniene culturale și religioase ale orașului.

 

Cu toată semnificația sa, acest loc nu poate fi singurul responsabil pentru situația actuală. Ierusalimul e în flăcări de peste un an, demascând un sistem rasist, de apartheid, care persistă de decenii. Mitul unui Ierusalim unit a fost demontat – autoritățile cotropitoare nu doar că au izolat Ierusalimul de Cisiordania prin infamul zid de separație și prin coloniile care se răspândesc tot mai mult, dar au separat și Ierusalimul de Est de Ierusalimul de Vest printr-o miriadă de puncte de control, garduri de fier și bariere de beton. Ierusalimul este, de fapt, împărțit în două, lucru pentru care atât partidele israeliene de stânga cât și cele de dreapta îl învinuiesc pe Netanyahu și politicile guvernelor favorabile colonizării. Pe de altă parte, cea mai recentă revoltă populară din Teritoriile Palestiniene Ocupate aduce în prim-plan profunda scindare a orașului, demonstrând, în același timp, eșecul complet al tentativei israeliene din ultimele cinci decenii de a înghiți Ierusalimul.

Haram al-Sharif va continua să fie o bombă cu ceas, una care ar putea exploda în orice moment și istoria ne arată că dacă o va face, reverberațiile exploziei nu se vor limita la aria Ierusalimului. Nu e înțelept să anticipăm lucrul acesta, dar experiența trecutului ne-a demonstrat de prea multe ori că Israelul nu respectă acordurile pe care le semnează și găsește rapid modalități de a se sustrage de la acestea. În momentul prezent, societatea israeliană ca întreg este înclinata în mod evident către extremismul de dreapta și cel religios, iar guvernul său nu este animat de o ideologie de centru-dreapta, ci de o concepție rasistă derivată din mișcarea colonială de extremă-dreapta. Sigur că nu putem determina când vor abandona concepția actuală despre Haram al-Sharif cei care cred în „Eretz Israel” („Pământul lui Israel” sau  ”Greater Israel”). Dar este doar o chestiune de timp.

Nazmi Jubeh predă la Universitatea Birzeit, Cisiordania în cadrul Departamentului de Istorie și Arheologie. Este renumit pentru competența sa în domeniul Ierusalimului și în special al locurilor sfinte.

Articolul poate fi citit în original aici:  http://www.palestine-studies.org/jps/fulltext/198545

Niciun comentariu: