Dan Walsh a petrecut
zeci de ani alcătuind cea mai mare arhivă de afișe cu Palestina, toate fiind
scanate și disponibile online pe situl Palestine Poster
Project Archives. Colecția lui Walsh include cel mai vechi
afiș cu Palestina – un poster franțuzesc din 1898 care promova turismul în
Betleem – și se extinde până la cele recente realizate de suporterii mișcării
Boycott, Divestment, Sanctions (BDS). Însumând deja peste 10.000 de articole,
colecția se mărește cu fiecare an prin afișe donate din întreaga lume: este
inclus orice poster în orice limbă, din orice perioadă și orice sursă, care conține
cuvântul Palestina, fie că e vorba de postere Zioniste făcute de Yishuv (comunitatea
evreiască din Palestina), fie că sunt create de Organizația pentru Eliberarea
Palestinei.
Istorie: Vizitați Palestina
Franz Kraus a fost
un grafician austriac ce a emigrat în Palestina în 1934. Înainte de a emigra,
evreul Kraus a înfruntat un mediu tot mai ostil în Europa anilor 30 și a părăsit
Berlinul (unde lucra ca grafician la o publicație) în 1933, a petrecut un an în
Barcelona, unde s-a căsătorit cu soția sa, Anni și a creat afișe de cinema
pentru studiouri din Hollywood. Prin intermediul unei rude, Franz și Anni au făcut
rost de vize pentru Palestina și au navigat de la Marsilia la Jaffa. S-au
stabilit în Tel Aviv și, în timp, Kraus a revoluționat industria publicității
din Israel. Ca tânăr în Viena anilor 20, doctrina Zionistă i-a captat
interesul; parțial prin discursurile lui Chaim Weizmann (ulterior primul
președinte al Israelului) și ale liderului revizionist Zionist Ze’ev Jabotinsky.
Dintre toate creațiile grafice ale lui Kraus, care a decedat în Tel Aviv în
1998, cea mai celebră rămâne reprezentarea grafică din 1936 ca parte a
campaniei „Vizitați Palestina”.
Spre deosebire de
posterele Zioniste dinainte de 1948 care preamăreau coloniile evreiești din
Palestina și lăudau naționalismul evreiesc, afișul lui Kraus pare lipsit de
conotații politice. Nu afirmă că Palestina ar aparține cuiva, nici nu decretă
ce ar trebui făcut pe pământul ei, ci, mai degrabă, seamănă cu o carte poștală
standard. Mai mult, în locul simbolurilor evreiești, în centrul atenției este Domul
Stâncii, celebrul sanctuar islamic. Dar posterul lui Kraus era, într-adevăr, un
poster Zionist și a fost distribuit de organizația Zionistă Asociația de Turism
a Palestinei. Kraus își cunoștea publicul: pentru lumea vestică, Palestina era
asociată cu străvechiul pământ natal evreiesc. Ideea de „Palestina” a lui Kraus
era legată în mod axiomatic de proiectul Zionist. Iar afișul său a ispirat
altele similare promovate de biroul de turism al Agenției Evreiești:
Zeci de ani mai târziu,
designul anodin al posterului a fost recreat și reîmprospătat în principal de
către palestinieni și de activiștii solidarității pro-palestiniene.
Ironia folosirii
unui afiș Zionist în scopul marcării identității Palestinei și al atașamentului
față de pământul ei s-a diluat în mare
parte. Într-un context mai amplu, cercul s-a închis: palestinienii și
israelienii folosesc același pământ și istoria unui popor nu poate fi separată
de a celuilalt. Experiența Zionistă a fost modelată de contactul cu
palestinienii iar istoria și identitatea palestiniană modernă au fost influențate
de către Zionism în mod ireversibil. Pentru unii, adaptarea imaginii lui Kraus
reflectă faptul că palestinienii nu se opun prezenței evreilor în Palestina
istorică, ci se împotrivesc unei manifestări naționaliste dușmănoase față de
palestinieni.
Orice altceva ar
mai putea reprezenta, moștenirea lui Kraus include acum o colecție remarcabilă
de postere inspirate de cel original. Expunem mai jos câteva exemple de astfel
de imagini:
Întruchipând apartheidul
Regizorul și
artistul Amer Shomali a conceput posterul acesta ca parte a campaniei
„Întruchipând apartheidul” (2009).
Trăind la înălțime
Larissa Sansour,
artist vizual din Palestina, a recreat posterul lui Kraus pentru scurt-metrajul
său ”Nation Estate” (2013) ce imaginează un stat Palestinian viitor, redus pe
vertical la nivelul unui zgârie-nori uriaș care să adăpostească întreaga
populație palestiniană, înconjurat de colonii israeliene. Viziunea lui Sansour
este ancorată în realitatea actuală a unei Autorități Palestiniene – care ar fi
statul Palestinian – guvernând asupra unui arhipelag de orașe și orășele,
înconjurată de colonii israeliene și sub controlul armatei Israelului.
Micșorarea Palestinei
Și artistul belgian
Colin Junius s-a jucat cu realitatea concretă a unei Palestine care se tot
micșorează (2014), lucru care, spre deosebire de ceea ce vrea MSNBC să credeți,
chiar se întâmplă zilnic din cauza colonizării israeliene.
Banksy
Ca de la artist la
artist, Wiz a reconstituit faimosul graffiti al lui Banksy ce ilustrează zidul
de separație israelian. Mai jos puteți vedea lucrarea lui Wiz (2013) urmată de
originalul lui Banksy:
Palestina dezrădăcinată
Din 1967 încoace,
Israelul a tăiat peste 800.000 de măslini palestinieni pentru a face loc
coloniilor ilegale, zonelor militare, drumurilor coloniale și zidului de
separație. Artistul indian Meera Sethi stabilit la Toronto a înlocuit măslinul –
simbolul predominant al Palestinei – cu un excavator, pentru a ilustra
distrugerea hrăpăreață a existenței palestiniene. (2010)
Promovarea de evenimente
Imaginea a fost
adesea adaptată pentru promovarea evenimentelor legate de Palestina:
Războiul din Gaza
Artistul stradal ABCnt
a realizat aceste postere în 2014:
În același an,
artiștii și frații gemeni născuți în Gaza Ahmed și Mohamed Abu Nasser (pe numele
de artiști Tarzan și, respectiv, Arab) au ilustrat și ei asaltul Israelului
asupra Fâșiei Gaza în vara anului 2014.
Adaptări israeliene
Și artiștii
israelieni s-au folosit de imaginea lui Kraus. David Portal a realizat în 2005 acest
poster ca parte dintr-o colecție ce marca 57 de ani de existență a Israelului.
Traducerea din
ebraică (textul de pe fundalul portocaliu)
Vino, întindem o mână de pace și prietenie
Pentru toate
statele vecine și pentru oamenii lor
Facem apel la cooperare și la ajutorarea națiunilor
arabe,
Independente pe
pământurile lor.
Statul Israel este gata să-și ofere contribuția...
Și textul de pe
fondul albastru este un vers din poetul de limbă ebraică Shaul Tchernichovsky:
„Se spune că există un pământ, unde este pământul...”
Traducerea din
ebraică în engleză aparține lui Kimberly Katz și lui Orit Bashkin via Palestine
Poster Project Archives.
Trupa de comedie
Jerusalem (Despair) Syndrome a remixat posterul pentru un spectacol de stand-up
din 2014. Afișul răstoarnă copacii, integrează Domul Stâncii in peisajul urban
și include zidul de separație de-a lungul zidurilor istorice otomane ale Orașului
Vechi.
Hollywood
Arhivele Proiectului
Palestine Project conțin inclusiv o serie de postere ce înfățișează personaje
clasice de film și televiziune suprapuse peste imaginea originală (2013):
Realitatea viziunii unui stat unic
Duo-ul artistic
palestiniano-israelian alcătuit din Osama Zatar și Tal Adler a realizat
posterul OneState (2011). Modificările minimale ilustrează proiectul OneState
al acestora, ce promovează viziunea unui stat unic:
https://vimeo.com/112200283
Articolul poate fi
citit în original aici: http://blog.palestine-studies.org/2015/12/22/palestine-poster-project-visit-palestine/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu