joi, iunie 09, 2016

PALESTINE POSTER PROJECT: VIZITAȚI PALESTINA





Dan Walsh a petrecut zeci de ani alcătuind cea mai mare arhivă de afișe cu Palestina, toate fiind scanate și disponibile online pe situl Palestine Poster Project Archives. Colecția lui Walsh include cel mai vechi afiș cu Palestina – un poster franțuzesc din 1898 care promova turismul în Betleem – și se extinde până la cele recente realizate de suporterii mișcării Boycott, Divestment, Sanctions (BDS). Însumând deja peste 10.000 de articole, colecția se mărește cu fiecare an prin afișe donate din întreaga lume: este inclus orice poster în orice limbă, din orice perioadă și orice sursă, care conține cuvântul Palestina, fie că e vorba de postere Zioniste făcute de Yishuv (comunitatea evreiască din Palestina), fie că sunt create de Organizația pentru Eliberarea Palestinei.

Istorie: Vizitați Palestina

Franz Kraus a fost un grafician austriac ce a emigrat în Palestina în 1934. Înainte de a emigra, evreul Kraus a înfruntat un mediu tot mai ostil în Europa anilor 30 și a părăsit Berlinul (unde lucra ca grafician la o publicație) în 1933, a petrecut un an în Barcelona, unde s-a căsătorit cu soția sa, Anni și a creat afișe de cinema pentru studiouri din Hollywood. Prin intermediul unei rude, Franz și Anni au făcut rost de vize pentru Palestina și au navigat de la Marsilia la Jaffa. S-au stabilit în Tel Aviv și, în timp, Kraus a revoluționat industria publicității din Israel. Ca tânăr în Viena anilor 20, doctrina Zionistă i-a captat interesul; parțial prin discursurile lui Chaim Weizmann (ulterior primul președinte al Israelului) și ale liderului revizionist Zionist Ze’ev Jabotinsky. Dintre toate creațiile grafice ale lui Kraus, care a decedat în Tel Aviv în 1998, cea mai celebră rămâne reprezentarea grafică din 1936 ca parte a campaniei „Vizitați Palestina”.



Spre deosebire de posterele Zioniste dinainte de 1948 care preamăreau coloniile evreiești din Palestina și lăudau naționalismul evreiesc, afișul lui Kraus pare lipsit de conotații politice. Nu afirmă că Palestina ar aparține cuiva, nici nu decretă ce ar trebui făcut pe pământul ei, ci, mai degrabă, seamănă cu o carte poștală standard. Mai mult, în locul simbolurilor evreiești, în centrul atenției este Domul Stâncii, celebrul sanctuar islamic. Dar posterul lui Kraus era, într-adevăr, un poster Zionist și a fost distribuit de organizația Zionistă Asociația de Turism a Palestinei. Kraus își cunoștea publicul: pentru lumea vestică, Palestina era asociată cu străvechiul pământ natal evreiesc. Ideea de „Palestina” a lui Kraus era legată în mod axiomatic de proiectul Zionist. Iar afișul său a ispirat altele similare promovate de biroul de turism al Agenției Evreiești:




Zeci de ani mai târziu, designul anodin al posterului a fost recreat și reîmprospătat în principal de către palestinieni și de activiștii solidarității pro-palestiniene.

Ironia folosirii unui afiș Zionist în scopul marcării identității Palestinei și al atașamentului față de pământul ei  s-a diluat în mare parte. Într-un context mai amplu, cercul s-a închis: palestinienii și israelienii folosesc același pământ și istoria unui popor nu poate fi separată de a celuilalt. Experiența Zionistă a fost modelată de contactul cu palestinienii iar istoria și identitatea palestiniană modernă au fost influențate de către Zionism în mod ireversibil. Pentru unii, adaptarea imaginii lui Kraus reflectă faptul că palestinienii nu se opun prezenței evreilor în Palestina istorică, ci se împotrivesc unei manifestări naționaliste dușmănoase față de palestinieni.

Orice altceva ar mai putea reprezenta, moștenirea lui Kraus include acum o colecție remarcabilă de postere inspirate de cel original. Expunem mai jos câteva exemple de astfel de imagini:

Întruchipând apartheidul

Regizorul și artistul Amer Shomali a conceput posterul acesta ca parte a campaniei „Întruchipând apartheidul” (2009).



Trăind la înălțime

Larissa Sansour, artist vizual din Palestina, a recreat posterul lui Kraus pentru scurt-metrajul său ”Nation Estate” (2013) ce imaginează un stat Palestinian viitor, redus pe vertical la nivelul unui zgârie-nori uriaș care să adăpostească întreaga populație palestiniană, înconjurat de colonii israeliene. Viziunea lui Sansour este ancorată în realitatea actuală a unei Autorități Palestiniene – care ar fi statul Palestinian – guvernând asupra unui arhipelag de orașe și orășele, înconjurată de colonii israeliene și sub controlul armatei Israelului.






Micșorarea Palestinei

Și artistul belgian Colin Junius s-a jucat cu realitatea concretă a unei Palestine care se tot micșorează (2014), lucru care, spre deosebire de ceea ce vrea MSNBC să credeți, chiar se întâmplă zilnic din cauza colonizării israeliene.



Banksy

Ca de la artist la artist, Wiz a reconstituit faimosul graffiti al lui Banksy ce ilustrează zidul de separație israelian. Mai jos puteți vedea lucrarea lui Wiz (2013) urmată de originalul lui Banksy:





Palestina dezrădăcinată

Din 1967 încoace, Israelul a tăiat peste 800.000 de măslini palestinieni pentru a face loc coloniilor ilegale, zonelor militare, drumurilor coloniale și zidului de separație. Artistul indian Meera Sethi stabilit la Toronto a înlocuit măslinul – simbolul predominant al Palestinei – cu un excavator, pentru a ilustra distrugerea hrăpăreață a existenței palestiniene. (2010)



Promovarea de evenimente

Imaginea a fost adesea adaptată pentru promovarea evenimentelor legate de Palestina:






Războiul din Gaza

Artistul stradal ABCnt a realizat aceste postere în 2014:






 În același an, artiștii și frații gemeni născuți în Gaza Ahmed și Mohamed Abu Nasser (pe numele de artiști Tarzan și, respectiv, Arab) au ilustrat și ei asaltul Israelului asupra Fâșiei Gaza în vara anului 2014.



Adaptări israeliene

Și artiștii israelieni s-au folosit de imaginea lui Kraus. David Portal a realizat în 2005 acest poster ca parte dintr-o colecție ce marca 57 de ani de existență a Israelului.



Traducerea din ebraică (textul de pe fundalul portocaliu)

Vino, întindem o mână de pace și prietenie
Pentru toate statele vecine și pentru oamenii lor
Facem apel la cooperare și la ajutorarea națiunilor arabe,
Independente pe pământurile lor.
Statul Israel este gata să-și ofere contribuția...

Și textul de pe fondul albastru este un vers din poetul de limbă ebraică Shaul Tchernichovsky:

Se spune că există un pământ, unde este pământul...”

Traducerea din ebraică în engleză aparține lui Kimberly Katz și lui Orit Bashkin via Palestine Poster Project Archives.

Trupa de comedie Jerusalem (Despair) Syndrome a remixat posterul pentru un spectacol de stand-up din 2014. Afișul răstoarnă copacii, integrează Domul Stâncii in peisajul urban și include zidul de separație de-a lungul zidurilor istorice otomane ale Orașului Vechi.



Hollywood

Arhivele Proiectului Palestine Project conțin inclusiv o serie de postere ce înfățișează personaje clasice de film și televiziune suprapuse peste imaginea originală (2013):










Realitatea viziunii unui stat unic

Duo-ul artistic palestiniano-israelian alcătuit din Osama Zatar și Tal Adler a realizat posterul OneState (2011). Modificările minimale ilustrează proiectul OneState al acestora, ce promovează viziunea unui stat unic:



https://vimeo.com/112200283
 
 

Niciun comentariu: