sâmbătă, februarie 11, 2017

Dacă evreii israelieni vor schimbare, trebuie să refuze să fie stăpâni



Membri ai Knessetului conducând un protest din Tel Aviv împotriva demolărilor de case și pentru egalitate, unde au participat mii de evrei și arabi. Foto: Tohar Lev Jacobson


de Orly Noy

Cu câteva ore înainte de protestul arabo-evreiesc de sâmbătă seara din Tel Aviv, orașul Qalansuwa a ținut o conferință pentru a marca ziua internațională a solidarității cu palestinienii din Israel. Da, există așa ceva. Este al doilea an la rând când marcăm această zi, cu evenimente ce au loc în Gaza, Ramallah și Beirut.

Am avut onoarea de a lua cuvântul la conferința de sâmbătă și din câte mi-am putut da seama am fost singurul evreu din încăpere. Evenimentul s-a terminat la timp cât să ajung la marșul din Tel Aviv. Și totuși, cumva, la sfârșitul evenimentului, protestul părea mai puțin relevant. Qalansuwa se află la mai puțin de o oră de Tel Aviv și totuși există în ceea ce pare un univers paralel. Mi se pare că trebuie să investim mai multă energie pentru a învăța despre acest univers înainte de a sărbători pe străzile Tel Avivului.

Nu mă înțelegeți greșit – în zilele acestea, fiecare act de rezistență comună arabo-evreiască este demn de laudă. Dar nu putem să nu ne întrebăm cum se face că mereu noi suntem cei care joacă rolul „gazdei.” De ce aceste acte de protest comun au loc aproape întotdeauna în Tel Aviv, care ajunge – încă o dată – să arate lumii cât de liberal este, în timp ce palestinienii sunt forțați să facă încă un pelerinaj în Orașul Alb, traversând țara? Putem să ne întrebăm și de ce la aceste proteste unde evreii vorbesc împotriva rasismului, a demolărilor de case sau a violenței poliției, ebraica este limba dominantă. La aceste proteste unde cer egalitatea și declară că refuză să fie dușmani.

Totuși, acestea sunt exact aceleași mitinguri unde evreii refuză să spună deschis că realitatea pe care o vedem astăzi este concluzia logică a însuși Zionismului – nu o deviere. Ei nu pot spune că acesta este cursul său natural și că nu există cale de a obține „egalitatea” fără construirea unei alternative la Zionism. Ei nu îndrăznesc să vorbească despre un stat pentru toți cetățenii săi.

O „sfântă simetrie”

Îmi imaginez că toate aceste lucruri vor suna ca un purism politic ce subminează încercările sincere din partea evreilor și arabilor bine intenționați de a crea spații pentru parteneriat, în ciuda incitării noastre, a conducerii învrăjbitoare, care caută să ne facă dușmani. Nu aceasta este intenția mea. Organizatorii și participanții sunt aliații mei și fac parte din tabăra mea politică. Dar trebuie să fim capabili să avem această discuție în cadrul mișcării noastre, unde vocile dominante adesea le sufocă pe cele care merită să fie auzite.

Organizarea protestelor arabo-evreiești este un lucru foarte important, dar simetria insinuată este problematică. Una dintre cele mai proeminente expresii ale acestei simetrii imaginate este, de exemplu, sloganul reprezentativ al acestor proteste: „Evreii și arabii refuză să fie dușmani.” Pe hârtie, nu există slogan mai potrivit, mai ales în aceste zile când ura și dușmănia sunt de nestăpânit. Dar acest slogan ascunde o asimetrie de care trebuie să fim conștienți. Faptul că arabii refuză să fie dușmanii ocupatorului și opresorului lor este demn de aprecierea noastră cea mai profundă. Faptul că ocupatorul refuză să fie dușmanul oprimatului, nu este suficient. Evreii nu ar trebui să refuze să fie dușmani – ar trebui să refuze să fie stăpâni.


       Un protestatar ține o pancartă pe care scrie „Evreii și arabii refuză să fie dușmani”


Printre miile de participanți la demonstrația de sâmbătă s-au aflat, presupun, mulți evrei care nu au o problemă reală cu un regim care le acordă privilegii cu prețul suferinței non-evreilor, și totuși se simt obligați să clarifice că ei „refuză să fie dușmani.” Poate este natura acestor sloganuri să fie atotcuprinzătoare așa încât să includă cât mai mulți oameni.

Dar trebuie să ne întrebăm și dacă numărul participanților în sine este suficient pentru a măsura succesul unui protest, și trebuie să ne întrebăm ce fel de schimbare încearcă să aducă o demonstrație care se abține de la sloganuri care chiar ating esența problemei. Și esența problemei nu este că evreii și arabii vor să fie dușmani – ci este același regim al privilegiilor la care chiar și evreii buni – dintre care unii chiar au vorbit pe scenă sâmbătă noaptea – refuză să renunțe.

Căutând puncte slabe

Această gândire nu dictează numai sloganurile pe care le auzim, ci și lista vorbitorilor. Nu este o coincidență faptul că mitingul a trebuit să includă un reprezentant al Uniunii Zioniste. Nu este o coincidență că niciun membru al facțiunii Balad (n.t. partid politic arab din Israel) nu a fost invitat să ia cuvântul și probabil că nici nu va fi invitat la asemenea evenimente.

Dacă tot ce trebuie pentru a participa la protest este disponibilitatea de a declara că „refuzăm să fim dușmani”, înseamnă că includem reprezentanți ai unui partid care nu s-a decis încă dacă susține sau se opune unei legi care ar putea expulza din parlamentul israelian un oficial palestinian ales – în timp ce îl lăsăm pe dinafară pe exact acel oficial amenințat cu expulzarea. Acest gen de demonstrație, cel puțin pentru mine, devine mai puțin atractivă, și nu pentru că sunt membru al partidului Balad. Aici nu e vorba de ego politic sau de rivalități meschine. Îi laud pe prietenii mei organizatori pentru protestul de succes, dar cred că trebuie să fim conștienți de punctele slabe care lasă pe dinafară oameni din mișcarea noastră.

După o călătorie pe străzile orașului Qalansuwa și după o oră de făcut efort pentru a înțelege cât mai bine discursurile în limba arabă – o experiență la care, din păcate, activiștii evrei nu participă prea des – optimismul meu s-a dizolvat treptat și m-am întors acasă în Ierusalim. Traficul, ca de obicei, era în direcția opusă.


https://972mag.com/if-israeli-jews-want-change-they-must-refuse-to-be-masters/125048/

Niciun comentariu: