duminică, ianuarie 29, 2017

Cum putem opri normalizarea ocupației




de Yuval Halperin


După întemeierea statului Israel în 1948, peste 100 de state noi au fost create în jurul lumii. De fapt, majoritatea statelor suverane ce există astăzi au fost înființate în deceniile recente, cele mai multe dintre ele pe ruinele imperiilor globale în baza principiului autodeterminării pentru toate popoarele.

Israelul este, practic, singura țară care continuă să își mențină stăpânirea colonială sub forma unei guvernări militare peste mai mult de 4,7 milioane de oameni care se definesc ca națiune și tânjesc după independența națională. Acesta este unul dintre ultimele cazuri în care stăpânirea colonială este percepută ca fiind legitimă de către guvernul care o menține, cât și de publicul care susține guvernul și este influențat de el. În apărarea stăpânirii militare continue auzim aceleași argumente care erau folosite odată în momentul de culme al colonialismului, dar care acum sună la fel de perimat precum argumentele în favoarea sclaviei sau negării dreptului de vot pentru femei. De exemplu: „nu există popor palestinian” și „națiunile au folosit mereu forța militară împotriva altora,” etc.

Sunt oferite și argumente bazate pe elementul securității, dar acestea își pierd validitatea atunci când luăm în considerare faptul că guvernul Israelului se bazează pe o coaliție a unor partide politice care consideră nu doar că ocupația este justificată, dar că este și o datorie ideologică și naționalistă principială.

Sprijinul verbal al lui Netanyahu pentru soluția celor două state nu este decât o păcăleală foarte slab camuflată. Nu doar că Netanyahu nu a primit niciodată aprobarea cabinetului său pentru această poziție, dar în practică Netanyahu se opune cu vehemență politicii pe care pretinde că o susține.

Însă mai rău este sprijinul comunității internaționale pentru ocupație.

E adevărat, declarații împotriva construirii coloniilor israeliene în teritoriile ocupate se fac adesea – dar asemenea declarații sunt efectiv anulate de adoptarea internațională pe scară largă a sloganului lui Netanyahu: „Pacea va fi obținută numai prin negocieri fără precondiții.”

Rezultatul practic al acestei realități este că un guvern israelian susținător al ocupației poate perpetua serii nesfârșite de negocieri zadarnice, menținând astfel ocupația. De fapt, dreptul poporului ocupat la autodeterminare este dependent de buna – sau reaua – voință a ocupatorului.

Pacea va fi obținută, într-adevăr, prin negocieri, dar există o condiție necesară importantă pentru aceste negocieri: ele trebuie să aibă loc între două părți egale. Astfel, dacă una din părți este un stat suveran, și cealaltă trebuie să fie un stat suveran.


Soldați israelieni reținând un palestinian la un punct de control din Beit Enoon, lângă orașul cisiordanian Hebron, 4 aprilie 2016. Foto: Wisam Hashlamoun


Pentru ca negocierile să fie semnificative și să aibă succes, punctul lor de plecare trebuie să fie un ultimatum internațional – unul care să ceară ca un stat palestinian suveran și independent să fie acceptat ca drept fundamental al poporului palestinian, și nu ca o chestiune de dezbătut în timpul negocierilor. Totuși, rămân multe lucruri de hotărât în cadrul negocierilor: modalitățile și perioada în care se va sfârși ocupația, dimpreună cu aranjamente de securitate ce ar urma să fie implementate ulterior.

Mai mult, perspectiva păcii este vătămată de acțiunile ridicole și de prost gust ale celor care „stau alături de Israel” pe care le vedem peste tot în lume.  Din exterior, este imposibil de separat numele „Israel” de politica guvernului Israelului. Actul fluturării drapelului israelian în mari orașe europene după atacuri violente din interiorul Israelului nu previn atacurile viitoare, nici nu previn războaiele viitoare. Dimpotrivă, asemenea gesturi încurajează politicile israeliene și astfel lucrează împotriva intereselor reale ale palestinienilor și ale israelienilor deopotrivă. Același lucru este valabil pentru cei care condamnă imediat orice manifestare a protestelor publice și economice împotriva ocupației, fie sub forma demonstrațiilor, fie sub forma boicoturilor consumatorilor (având ca țintă toate produsele israeliene sau pe cele ce își au originea în colonii).

Responsabilitatea pentru continuarea ocupației nu cade pe umerii lui Donald Trump, ci pe cei ai lui Barack Obama. El a fost cel care în urmă cu peste opt ani de zile își exprima sprijinul verbal pentru un stat palestinian, dar în practică s-a opus realizării sale preluând sloganul lui Netanyahu, cel al „negocierilor fără precondiții.” Acest lucru a făcut ca președintele să își exprime dreptul de veto față de aproape toate rezoluțiile Consiliului de Securitate al U.N. care condamnau ocupația și să ofere guvernului Netanyahu cel mai mare pachet de ajutor militar oferit vreodată de o administrație americană, fără măcar să condiționeze acest ajutor de schimbarea politicilor lui Netanyahu.

Contrar celor spuse de prim-ministrul britanic Theresa May după discursul final al lui John Kerry, nu este posibil să separi politicile israeliene de alcătuirea guvernului Israelului. Guvernul este compus din părți care se opun soluției celor două state și politicile guvernului croite așa încât să zădărnicească această soluție dovedesc că suportul verbal al lui Netanyahu pentru cele două state este nesincer.

Deoarece Israelul își continuă acel tip de politici considerate ilegale de comunitatea internațională, nu există niciun motiv pentru ca Israelul să fie tratat altfel decât Africa de Sud în timpul regimului său de apartheid.

Israelul are peste un milion de cetățeni arabi-palestinieni, deși sunt departe de a fi cetățeni egali. Cetățenii palestinieni suferă diverse discriminări în sfere variate cum ar fi alocarea terenurilor, planurile de zonificare și crearea de noi comunități (din 1948 nici măcar o singură nouă comunitate arabă nu a fost creată pe teritoriul suveranului Israel, deși destul de multe sate au fost distruse).




În teritoriile capturate și păstrate începând cu 1967, Israelul operează un regim militar de apartheid cu drepturi absolute. Armata israeliană controlează teritoriul, în timp ce locuitorii palestinieni nu au cetățenie israeliană și sunt supuși unei guvernări militare. Autoritatea Palestiniană, care inițial era menită să fie un „embrion” al unui stat independent, nu are nicio putere reală; guvernul israelian o privește în același mod în care oficialii Africii de Sud tratau odată bantustanele. Pe de altă parte, coloniștii israelieni au cetățenie israeliană și drepturi civile complete.

Israelul este o democrație parlamentară în termeni de aranjamente interne, dar la fel era și Africa de Sud în timpul apartheidului – doar pentru cetățenii săi albi. Același lucru era valabil în cazul țărilor care și-au păstrat democrația în centrele metropolitane în timp ce stăpâneau peste imperii colonialiste uriașe. Din moment ce colonialismul este considerat acum ilegitim, perpetuarea sa nu ar trebui tolerată. Argumentele de tipul „există regimuri mai rele” decât al Israelului ar trebui respinse ca scuze jalnice. Comunitatea internațională poate și trebuie să ajute la realizarea dreptului la autodeterminare oriunde pe planetă.

În virtutea acestui drept, democrația nu trebuie impusă niciunei țări „din exterior.” Asemenea tentative nu implementează democrația; dimpotrivă – adesea duc la tiranie. La fel cum țările cu regimuri opuse și diferite au făcut parte din lupta împotriva apartheidului din Africa de Sud, așa ar trebui să se opună și un front internațional eterogen ocupației israeliene care refuză existența unui stat palestinian. O asemenea coaliție globală ar trebui să includă atât ONG-uri cât și guvernele, democratice sau de alt tip.

Astăzi există o mișcare națională palestiniană care în majoritatea ei susține retragerea israeliană la granițele de dinainte de 1967 și stabilirea unui stat palestinian pe teritoriile ce ar fi evacuate. Chiar și reprezentanții mișcărilor relativ extremiste din rândul palestinienilor spun că vor onora un asemenea acord, deoarece confirmă Inițiativa Arabă de Pace. Disputa de astăzi dintre facțiunile palestiniene se dă în legătură cu dimensiunea păcii oferite Israelului și în legătură cu cooperarea cu Israelul după stabilirea unui stat palestinian. Între timp, statul ocupator este condus de un guvern care privește ocupația perpetuă nu ca pe o măsură de securitate sau ca pe un dispozitiv de siguranță împotriva unei viitoare ostilități, ci ca pe un scop și o datorie ideologică și religioasă în sine.

Cei ce iubesc poporul lui Israel și sunt preocupați de viitorul lui și totuși se opun ocupației și politicilor apartheidice ațintite împotriva poporului palestinian, trebuie să nu susțină continuarea relațiilor normale dintre țările lor și Israel. De fapt, acești oameni ar trebui să facă eforturi pentru a împinge guvernele lor să exprime ilegitimitatea politicii Israelului. Ar trebui să se facă apel ca toate statele să recunoască statul Palestina între granițele de dinainte de 1967.


Articol tradus din ebraică de Adam Keller.                                              


https://972mag.com/how-we-can-stop-the-normalization-of-the-occupation/124767/ 

Niciun comentariu: