luni, decembrie 19, 2016

Un Crăciun mohorât evocă dezastrul ce s-a abătut peste Betleem





de Gideon Levy și Alex Levac


Pe măsură ce 2016 se apropie de sfârșit, Betleemul este un oraș trist. Melancolia este atotpătrunzătoare – în magazinele de suveniruri cu obloanele trase, în prăvăliile deschise dar care sunt goale, în hotelurile fără oaspeți, în ochii abătuți ai localnicilor. E adevărat că după-amiaza piața de legume și fructe forfotește și traficul este aglomerat. Orașul a fost împodobit cu ornamente de Crăciun și luminițele sale strălucesc colorat în noapte. Dar în rest, nu se întâmplă mare lucru.

Poliția locală care dirijează traficul lângă piață creează iluzia unei normalități și aparența unei suveranități. Dar iluziile sunt spulberate la vederea zidului care sufocă orașul la capătul străzii principale și la vederea coloniei Har Homa – o suburbie evreiască impusă orașului – rășchirată pe dealul din apropiere.

Betleemul este ocupat și sufocat. Lucru observabil mai ales în sezonul Crăciunului, când se simte contrastul dintre ce ar putea fi acest oraș frumos, locul de naștere al lui Isus și la ce a fost redus. Anul viitor va marca jubileul dezastrului care s-a abătut asupra sa.


                          Betleem sau ghettoul lui Moș Crăciun cum i se mai spune


Posibil cel mai trist loc din oraș este hotelul în care am stat weekend-ul trecut: Jacir Palace, fostul Intercontinental, aparenta bijuterie a coroanei tuturor hotelurilor din Betleem. O clădire din piatră cu o frumoasă fațadă ornamentală, vastul hotel are o piscină mare, suficiente spații publice, săli de bal și amfiteatre pentru conferințe, apartamente și birouri, cafenele, baruri și restaurante – și este un imens pustiu. Holuri lungi și mute care nu duc nicăieri, spații nemaifolosite de mult. Un hotel de cinci stele cu peste 200 de camere care se descompune.

Nu e nimic mai descurajant decât un hotel gol. Mai erau doar încă trei clienți în afară de noi: un palestinian din Ramallah și un cuplu arab din Haifa. Bufetul de la mic-dejun era abundent, dar mesele erau goale. O agenție de turism din Nazareth a făcut o ofertă pentru trei nopți cu micul-dejun inclus, în săptămâna cu Crăciunul pentru 1.050 de șecheli (275$) de persoană, dar e foarte puțin probabil să se umple chiar și la prețul acesta.

E ușor de imaginat cum ar putea arăta acest hotel: plin de turiști din toate colțurile lumii, oameni de afaceri, pelerini înstăriți și israelieni în weekend-uri.

Dar, oricât ar fi de rău, nu este cea mai groaznică perioadă a sa. Acum aproape 50 de ani, în martie 2002, armata israeliană a invadat orașul ca parte a operațiunii Defensive Shield. IDF-ul a ocupat hotelul pentru cinci luni și și-a încartiruit trupele acolo. Probabil atunci a fost ultima dată când hotelul nu a mai avut nicio cameră liberă. De atunci a fost reparat și renovat, dar niciun suflet nu poate fi zărit.

Afară, strada Yasser Arafat a devenit șoseaua Hebron, principala arteră a orașului, care îl traversează de la nord la sud. În stânga hotelului, Mormântul lui Rachel este ascuns de zidul de separație, pârjolit și murdar de la demonstrațiile furioase ce au avut loc aici. În nord este Al-Aida, una dintre cele mai înghesuite și mai cumplite tabere de refugiați ale Cisiordaniei. O parte din copiii și adolescenții ei au fost uciși sau răniți în anii recenți, când au provocat soldații din turnul fortificat ce păzește Mormântul lui Rachel și se ițește peste casele lor. În ultimele câteva luni, între cazemata armatei și uriașa „cheie a reîntoarcerii” din metal, instalată deasupra intrării în tabăra de refugiați – de-a lungul gardului cimitirului local – s-au împrăștiat cantități mari de gaz lacrimogen, s-au tras multe gloanțe și s-a vărsat deloc puțin sânge. Toate acestea la doar câteva sute de metri de hotelul Jacir Palace, unde tăcerea absolută domnea într-un weekend de decembrie.


                                        Incursiune militară în tabăra Al-Aida


Am fost acolo ca să particip la o conferință internațională a Kairos Palestina, o mișcare palestiniană creștină care se concentrează pe componentele religioase ale luptei împotriva ocupației. Tema acestei conferințe anuale era „Credință, sumud (statornicie) și rezistență creativă.” Evenimentul ce s-a întins pe două zile a fost prezidat de fostul ministru al afacerilor Ierusalimului din cadrul Autorității Palestiniene, Hind Khoury; pastorul palestinian Mitri Raheb a ținut discursul de deschidere. Un oaspete nu a ajuns, dr. Isabel Phiri, teolog al World Council of Churches căruia i s-a interzis intrarea în Israel pe motiv că WCC sprijină boicotarea Israelului.

Secretarul general al WCC, pastorul Olav Fykse Tveit, un norvegian, căruia i s-a permis accesul în Israel, a vorbit și el la eveniment. Afrontul adus colegului care a fost întors de la aeroport și mânia resimțită de organizația sa erau palpabile în cuvintele sale, deși a fost reținut, așa cum îi șade bine unui preot norvegian. Activiștii WCC cu flanelele lor maro sunt un lucru obișnuit în Betleem, stând din zori până în seară la punctul de control 300, pentru a observa situația permanentă de acolo. Acesta este vastul, dezagreabilul punct de control unde mii de muncitori care au permise de intrare în Israel sunt umiliți în fiecare dimineață. Observatorii comunică bisericilor lor abuzurile sesizate: acesta este păcatul lor.


                                                Punctul de control 300


Dar conferința Kairos Palestina a debordat și de optimism și speranță, așa cum ne putem aștepta de la clerul creștin. Cântăreți și o orchestră au cântat imnuri religioase emoționante în limba arabă, după ce au intonat „Biladi, Biladi”, imnul național palestinian. Și unul dintre cântăreți a fost absent. A fost arestat pe drumul către Betleem la punctul de control căruia i se spune „container” ce separă secțiunea sudică a Cisiordaniei de secțiunea nordică. „Vocea sa a rămas la punctul de control”, s-a exprimat poetic moderatorul.

Preoți creștini în robe și mitre au umplut primele rânduri; printre ei s-a remarcat fostul patriarh latin al Ierusalimului, îmbătrânitul și venerabilul Michel Sabbah.

Dimineața fac o plimbare pe strada Arafat, scăldată în soare. M-am aflat pe strada aceasta în martie 2002, în miezul asediului prelungit impus de IDF asupra orașului. La vremea aceea scriam: „Așa arată orașul reocupat de IDF: Principalele străzi sunt pustii și presărate cu dărâmături. Tancuri atotputernice tronează la toate intersecțiile. Toate ușile, ferestrele și porțile sunt ferecate. Străzile sunt imprimate de urmele șenilelor. Mașinile lovite de tancuri zac strivite pe marginea drumului. Cabinele telefonice, stâlpii electrici și indicatoarele rutiere – toate sunt distruse. Pietre, cărămizi, obiecte casnice, cauciucuri arse, boilere ruginite și instalații electrice vechi , toate zac în drum, poate rămășițele unor plăpânde eforturi de rezistență...Tăcerea mormântală care s-a lăsat peste oraș este întreruptă din când în când de focurile de armă. Uneori mai răsună un bubuit mai puternic...Peisajul amintește de Sarajevo în 1993.”

De atunci, sigur, lucrurile s-au schimbat. Nu sunt soldați israelieni, nici tancuri, numai zidul, Har Homa – literalmente „dealul zidului” – și depresia. Dimineața zilei de vineri, ziua de odihnă a musulmanilor, și atmosfera orașului evocă o dimineață de Sabat din Israel. O aură de calm. Totul te face să te simți ca fiind în străinătate – greu de crezut că la mai puțin de o oră de mers cu mașina se află Tel Avivul. Folosirea șechelului este un indicator concludent al celui care deține controlul aici, al celui ce este suveran. Un turist din Venezuela plătește un vânzător ambulant din tabăra de refugiați Deheishe cu o bancnotă imprimată cu un chip ce seamănă cu cel al poetului Shaul Tchernikhovsky. Există ceva mai ciudat?

Aceste scene străine, într-o superbă dimineață de vineri sunt cele care te fac să te întrebi: ce naiba face Israelul aici? Cu ce drept continuă el sa controleze viețile oamenilor de aici? Cu ce drept?


                                            Piața Manger, foto Alex Levac


Piața Manger, lângă biserica Nașterii Domnului, mișună de turiști. Grupuri de pelerini din Ghana și Filipine, din Rusia și Columbia se răspândesc în biserica ce se află sub restaurare. Foarte puțini pelerini rămân peste noapte în Betleem, spre supărarea proprietarilor de hoteluri, a vânzătorilor și negustorilor ambulanți. În portbagajul unui Opel vechi, cu un generator pe capota acestuia, un bărbat prepară vată de zahăr roz. Rotește bățul și prepară și mai multe și mai multe gheme de vată înfășurate în plastic, pe care le atârnă de mașină. Nu cred că prea multe dintre dulciurile acestea vor fi vândute astăzi în orașul ăsta trist.

În restaurantul Afteem Al-Yafawi, un loc turistic ce declară cu mândrie că a fost întemeiat în 1948, un an încărcat, o masă alcătuită din humus, salată, falafel și o doză de Sprite te costă suma incredibilă de 15 șecheli (3,95 $). Și iată și restaurantul Peace Center, un suvenir al zilelor deziluziilor care se transformă rapid în trecut, devenind niște amintiri șterse.



Niciun comentariu: