Gruparea de extremă-dreapta alimentează ura și își incită
adepții la violență împotriva palestinienilor, spun analiștii. Lehava se
distinge de alte grupări de extremă-dreapta din Israel prin faptul că se opune
în mod oficial hibridizării și intermariajelor dintre evrei și palestinieni.
de Jonathan Cook
Ierusalim – în iulie, patru
tineri în tricouri negre cu însemnele galbene distincte l-au abordat pe „A”
când acesta a coborât dintr-un taxi în centrul Ierusalimului pentru a se
întâlni cu niște prieteni. L-au întrebat cât e ora. Suspicioși în legătură cu
accentul său, l-au întrebat direct: „Ești arab?”
„În momentul în
care am spus 'da', unul dintre ei mi-a tras un pumn în ochi. Ceilalți au sărit
pe mine și au început să mă lovească peste tot. Erau mulți oameni în zonă, dar
niciunul nu a fost interesat de ce se întâmpla și nimeni nu a încercat să mă
ajute.”
„A” a reușit să
scape și să fugă într-un restaurant din apropiere, unde lucra un prieten și să
se ascundă înăuntru. „Dacă nu aș fi reușit să scap m-ar fi omorât”, spune el.
Mărturia sa filmată
este una dintre cele câteva ale palestinienilor din Ierusalim atacați violent
de activiștii evrei de extremă-dreapta. Temându-se de represalii, majoritatea
victimelor au acceptat să depună mărturie numai cu condiția ca identitatea lor
reală să nu fie dezvăluită.
Atacurile au fost
săvârșite de o grupare de extremă-dreapta numită Lehava, sau Flacăra în
ebraică, un acronim pentru Organizația pentru Prevenirea Hibridizării în Țara
Sfântă. Condusă de un rabin de extremă-dreapta, Ben-Zion Gopstein, Lehava
respinge interacțiunile dintre evrei și palestinieni.
Înființată în 2009,
Lehava se distinge de alte grupări de extremă-dreapta din Israel prin faptul că
se opune în mod oficial hibridizării și intermariajelor dintre evrei și
palestinieni. Pe lângă cei 300.000 de palestinieni din Ierusalim, aproximativ
1,7 milioane din cetățenii Israelului sunt palestinieni de origine,
reprezentând aproape o cincime din populație.
Se crede că Lehava
încearcă să își extindă raza de acțiune în mai multe orașe „mixte” ale
Israelului în care un număr mic de cetățeni palestinieni trăiesc în cartiere
apropiate de israelienii evrei.
În 2014, aproximativ
200 de suporteri Lehava – mulți dintre ei purtând tricourile grupării inscripționate
cu cuvintele „garda evreiască de onoare” – au protestat gălăgios lângă nunta
unui bărbat palestinian cu o evreică ce se convertise la islam, în Jaffa, lângă
Tel Aviv. Unii aveau pancarte cu sloganul: „Hibridizarea este un Holocaust”.
Între timp,
străzile Ierusalimului sunt împânzite cu abțibilduri imprimate în arabă cu
avertizarea „Nici să nu te gândești la o fată evreică” și în ebraică „Feriți-vă
de goimi [un termen peiorativ pentru non-evrei] – vă vor pângări”.
Membrii hardcore ai
grupării Lehava sunt de ordinul a câteva sute, potrivit organizației Religious Action Centre, care a filmat mărturiile. Dar crede că Gopstein poate
atrage sprijinul a mai multor mii de oameni.
David Sheen, un
jurnalist israelian care a scris mulți ani despre grupările de extremă-dreapta,
a declarat pentru Al Jazeera: „Scopul
organizației Lehava este de a instiga tinerii evrei, de a-i scoate în stradă și
de a crea o forță de luptă care să ajute la purificarea etnică a
palestinienilor din zonele principale ale Ierusalimului”.
Alții își fac griji
în legătură cu efectul mai larg al incitării Lehavei asupra climatului opiniei
populare din Israel.
Aviv Tartasky, un
anchetator al Ir Amim, un grup
israelian ce luptă pentru tratamentul egal al palestinienilor din Ierusalim,
ne-a spus: „Ideea salvării femeilor evreice de arabi – readucerea acestora la
iudaism – se bucură un mare sprijin în rândul israelienilor, inclusiv printre
cei de stânga. Atitudinea majorității evreilor israelieni este: deși nu vă
aprobăm metodele, violența, vă susținem scopurile.”
Contactat de Al Jazeera, Gopstein a refuzat să
vorbească. Însă, într-un discurs de anul trecut, acesta a solicitat „luarea de
măsuri” pentru a pune capăt coexistării, numind-o „un cancer periculos”. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4610561,00.html
Liderii Lehava au fost membri activi ai grupării Kach, un grup anti-arab care a
fost scos în afara legii în 1994 după ce unul dintre adepții săi a împușcat 29
de palestinieni ce se rugau în moscheea Ibrahimi din Hebron.
Luna trecută,
Gopstein a participat la un eveniment în memoria fondatorului mișcării Kach,
rabinul Meir Kahane. La raliu, a fluturat o cârpă de șters praful în fața lui
Lucy Aharish, singura renumită
prezentatoare TV ce face parte din minoritatea palestiniană a
Israelului, spunând că ar spăla pe jos cu ea.
Gopstein, care
trăiește în Kiryat Arba, o colonie israeliană din apropierea orașului
palestinian Hebron, una dintre cele mai violente colonii din Cisiordania, a
fost studentul lui Kahane. A fost arestat în 1990 fiind suspectat că ar fi
omorât un cuplu palestinian, în ceea ce a părut a fi o răzbunare pentru
asasinarea lui Kahane, dar a fost eliberat.
Gopstein (stânga) la o întrunire Lehava.
Înainte de a fi
interzisă, mișcarea Kach sprijinea deschis expulzarea violentă a
palestinienilor din regiune sub sloganul „arabii în statele arabe și evreii în
Sion”. Ca și Lehava, una dintre principalele sale activități era împiedicarea
amestecării evreilor cu palestinienii.
Sheen spune că
Lehava a „creat un brand recognoscibil imediat care este despre puritatea
rasială. Este o nouă versiune a mișcării Kach. Nu pot folosi aceleași sloganuri
fără să încalce legea, dar asemănările sunt evidente.” Ambele organizații
folosesc aceleași culori în embleme, negru și galben – a lui Kach era un pumn,
Lehava folosește o flacără.
Emblema Lehava
Emblema Kach
„Când exista Kach
în anii 1980, era considerată atât de rasistă încât era asemănată cu nazismul
și era boicotată de celelalte partide din parlament. Era văzută ca întrecând
orice limită”, spune Sheen. „Acum face parte din maintream. Are suporteri chiar
și în partidul Likud [al prim-ministrului Benjamin Netanyahu], care sunt foarte
fericiți să o acopere.”
Yehuda Glick, un
activist de extremă-dreapta apropiat de Goldstein, care cere înlocuirea
moscheii Al-Aqsa din Ierusalim cu un templu evreiesc, a devenit membru Likud al
parlamentului în luna mai. Legăturile Lehavei cu mișcarea Kach au fost evidente
în timpul verii când gruparea a găzduit o serie de tabere de antrenament de
luptă în sudul Cisiordaniei pentru a învăța tinerii artele marțiale. Printre
cei care l-au asistat pe Gopstein au fost Itamar Ben Gvir și Noam Federman, doi
foști lideri ai mișcării Kach care i-au învățat pe tineri tehnici de a face
față interogatoriilor de tip Shin Bet.
Tabără de antrenament Lehava
Pe măsură ce
suporterii Lehavei s-au înmulțit și au căpătat tot mai multă încredere, părți
mari ale centrului Ierusalimului au devenit rapid zone interzise
palestinienilor după căderea întunericului. Victimele, precum și liderii
religioși și organizațiile pentru drepturile omului s-au plâns că poliția
israeliană închide ochii în fața valului de intimidări și violențe.
„Au loc linșaje pe
străzile Ierusalimului, cauzate de ura față de arabi și poliția nu
investighează” a spus Steven Beck, purtător de cuvânt pentru Religious Action Centre. Centrul, care
promovează egalitatea și justiția socială în Israel, a înregistrat video mărturiile
victimelor Lehavei ca parte dintr-o campanie numită „Lehava arde Ierusalimul”.
Această campanie avertizează: „Terorismul evreiesc nu este creat din neant.
Este alimentat de incitare ideologică și ură răspândită de rabini extremiști.”
„H”, care a fost
atacat de două ori în acest an, a înaintat o plângere poliției după ce a fost
înjunghiat în spate și în umăr de o bandă Lehava. „Până acum nu s-a luat nicio
măsură. Poliția este cu ei, îi acoperă.”
O altă victimă,
Jamal Julani, a fost băgată în comă de un grup Lehava, când avea 17 ani.
Investigatorii i-au spus că niciuna dintre camerele de supraveghere din zonă nu
funcționa, deși atacul a avut loc în apropierea a două bănci. „Cum este
posibil? Nu înțeleg. Sunt poate 10 camere acolo. Cum nu funcționa niciuna
dintre ele?”
Ca alții, „H” spune
că a rămas marcat fizic și emoțional. Speriat de atacuri, spune: „Mi-e teamă să ies singur. Chiar dacă încerc
să ripostez lumea strigă 'Teroristule, teroristule'. Dacă trece un polițist și
vede incidentul...eu o să fiu ăla împușcat.”
Cei 300.000 de
palestinieni din Ierusalimul de Est, pe care Israelul l-a anexat ilegal în
1967, au permise de rezidență, permise care le dau voie să trăiască și să
muncească în Israel. Mulți merg în centrul Ierusalimului pentru viața de noapte
și cumpărăturile care nu sunt disponibile în cartierele lor amărâte, sau să
lucreze în restaurantele și magazinele evreiești.
Atunci au loc multe
dintre aceste atacuri, Lehava susținând că bărbații palestinieni se folosesc de
aceste vizite ca să se vadă cu femei evreice.
Sunt tot mai multe
cereri de scoatere în afara legii a mișcării Lehava după ce trei susținători ai
acesteia au fost găsiți vinovați de incendierea singurei școli binaționale din
Ierusalim, pentru copiii evrei și palestinieni. Trei pereți au fost mânjiți cu
sloganuri rasiste, cum ar fi „Stop hibridizării” și „Nu coexistenței cu
cancerul”.
Anul trecut, se
spunea că Moshe Yaalon, atunci ministrul apărării, se gândește să scoată Lehava
în afara legii. În august însă, Shin Bet-ul, serviciul intern de informații al
Israelului, a spus că nu există dovezi în baza cărora să recomande interzicerea
grupării. Actualul ministru al apărării, Avigdor Lieberman, de la partidul de
extremă-dreapta Yisrael Beiteinu, e puțin probabil să pună capăt activităților
Lehavei.
Între timp, Lehava
a cerut boicotarea firmelor din Ierusalim care angajează palestinieni. Anumite
persoane spun că gruparea intimidează și proprietarii de apartamente care
închiriază palestinienilor. Dan Biron, proprietarul restaurantului Birman din
centrul Ierusalimului a spus că palestinienii din personalul său au fost ținta
atacurilor în patru ocazii separate.
O dată, spune el, o
gloată a venit la restaurantul său, cerându-i să-i dea palestinienii pe mână.
„Trimite-i afară să-i putem omorî”, își amintește acesta. S-a păstrat tare pe
poziție până când au plecat. „E anarhie în Ierusalim. Poliția nu aplică legea
aici”, a mai spus el. „Sunt criminali care se plimbă nestingheriți, golani care
bat oamenii și poliția nu face nimic.”
Și creștinii din
oraș sunt luați în vizor tot mai mult.
În decembrie anul
trecut, Gopstein, liderul Lehavei, i-a numit pe palestinieni „vampiri care sug
sângele” și a cerut să fie expulzați din Israel. Cu câteva luni în urmă a spus
la o întâlnire că susține incendierea bisericilor pentru a împiedica „venerarea
idolilor”. Liderii religioși îi suspectează pe membrii Lehava că ar fi în
spatele unui val recent de vandalizare a locurilor creștine din Ierusalim și a
intimidării preoților și călugărițelor.
Zeci de tineri
Lehava conduși de Gopstein au făcut scandal în septembrie la concertul unui cor
armean palestinian la un festival de muzică dintr-un mall din Ierusalim.
Cântăreții au fost forțați să plece după ce tinerii Lehava au strigat la ei
„Ucigași de evrei!” și „Plecați în Siria!”.
Vaticanul a
înaintat o plângere procurorului general al Israelului din partea episcopilor
locali, cerând ca Gopstein să fie condamnat pentru incitare la violență.
Wadie Abu Nassar,
purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Latine a Ierusalimului, a declarat pentru Al Jazeera că autoritățile israeliene nu
au răspuns. „Gopstein continuă să spună lucruri rasiste și instigatoare la ură
în public, așa că nu se poate să nu ne întrebăm de ce nu s-au luat măsuri împotriva
sa. Pare a fi imun.”
A adăugat: „Există
în mod clar printre membrii acestui guvern un sprijin pentru grupările de
extremă-dreapta ca Lehava”.
În ciuda retoricii
instigatoare la ură și a legăturilor cu atacurile, Lehava a primit în trecut
finanțări semnificative din partea guvernului israelian – în jur de 180.000 de
dolari printr-o fundație de caritate de același tip, Hemla. Aceasta
administrează un azil pentru „reabilitarea” femeilor evreice „salvate” din căsătoriile
cu palestinienii.
Media israeliană a
dezvăluit luna aceasta că finanțarea către Hemla aproape s-a dublat, ajungând
la 350.000 $. În mod oficial, Gopstein a tăiat legăturile Lehavei cu Hemla acum
doi ani. Însa, arhivarul ONG-urilor se pare că a avertizat că legăturile
secrete dintre cele două au continuat și a recomandat o anchetă.
Au existat de
asemenea suspiciuni privind niște legături strânse între poliția israeliană și
Lehava. Aceste suspiciuni au fost amplificate în februarie când s-a aflat, ca
urmare a unei investigații a activităților lui Gopstein, că un ofițer al
Poliției de Graniță a furnizat grupării detalii despre femei evreice care au
relații cu palestinieni.
Tartasky, de la Ir Amim, a spus pentru Al Jazeera: „Cultura predominantă în
poliție nu îi privește pe palestinieni ca pe niște locuitori potriviți pentru
Ierusalim. Polițiștii consideră că rolul lor este de a-i proteja pe evrei de
palestinieni, nu invers.”
El a mai spus că și
politicienii din Ierusalim au contribuit la impresia că palestinienii nu au ce
căuta în oraș. „Primarul [Nir Barkat] nu a făcut nici măcar o singură
declarație împotriva celor de la Lehava, deși incită la violență și atacă
oameni în inima orașului său. Acest lucru a transmis un mesaj clar că Lehava
are protecție.”
Această impresie a
fost subliniată și de declarațiile adjunctului lui Barkat, Meir Turgeman, în
septembrie, după arestarea unui locuitor al Ierusalimului, Mesbah Abu Sabih,
bănuit că ar fi ucis doi israelieni. Turgeman a spus că va „pedepsi” populația
palestiniană a Ierusalimului de Est pentru „comportamentul animalic...Nu au mai
rămas morcovi, doar bețe.”
Micky Rosenfeld, un
purtător de cuvânt al poliției, a negat că poliția nu ar lua în serios violența
grupării Lehava. „A crescut numărul patrulărilor în centrul Ierusalimului
pentru a preveni astfel de incidente”, a declarat pentru Al Jazeera. El a adăugat că poliția „dispersează” găștile Lehava
imediat ce sunt identificate.
Autoritățile
judiciare au fost acuzate și ele că nu au reușit să țină în frâu Lehava. Beck a
spus că Religious Action Center a înaintat
25 de plângeri procurorului general împotriva lui Gopstein pentru incitare, dar
nu a primit niciun răspuns. În aprilie, un judecător din Ierusalim a emis o
hotărâre potrivit căreia Gopstein ar fi făcut o „greșeală nevinovată” bătând
doi activiști evrei de stânga când au intrat într-o colonie din Cisiordania.
Gopstein a susținut
că a crezut că sunt palestinieni. Materialul video arată cum poliția israeliană
le arestează pe cele două victime, nu pe Gopstein. Unul dintre serviciile
publice ale organizației Lehava este o linie telefonică unde evreii israelieni
pot informa în legătură cu membri ai familiei sau prieteni care au relații cu
non-evrei. Beck spune: „Lehava a perpetuat o minciună cum că mii de femei
evreice ar fi ținute împotriva voinței lor în căsnicii abuzive cu palestinieni.
Pentru a trezi ura și a incita la violență.”
În realitate,
cifrele oficiale arată că oricum există puține căsătorii între evrei și
palestinieni. În 2011, anul în care au fost făcute publice asemenea cifre, au
existat numai 19 astfel de căsătorii. Însă grupul a pus repede împiedicarea hibridizării
pe agenda de lucru. În lunile recente, ministrul educației a interzis să mai
apară în programa școlară două celebre romane evreiești care au ca subiect
iubirea dintre evrei și arabi. Sondajele arată că mulți evrei israelieni
rezonează cu poziția grupării Lehava privind relațiile sentimentale și sexuale
mixte. Un sondaj din 2007 arăta că mai mult de jumătate cred că mariajele mixte
între evrei și palestinieni reprezintă o „trădare”.
În 2013, cifre
similare au spus că își doresc palestinienii, inclusiv cei cu cetățenie
israeliană, expulzați din regiune. http://www.timesofisrael.com/plurality-of-jewish-israelis-want-to-expel-arabs-study-shows/
Însă, unii evrei
israelieni din Ierusalim au început să riposteze față de gruparea Lehava. Din
2014, un grup numit "Talking in the
Square" a început să organizeze contra-demonstrații în piața Sion, acolo
unde Lehava organizează marșuri săptămânale. Unul dintre activiști, Ossnat
Sharon, spune că popularitatea tot mai mare a mișcării ar trebui privită ca o
„reacție” la prezența tot mai numeroasă a palestinienilor în centrul
Ierusalimului în anii recenți. Tot mai mulți palestinieni vin în centrul orașului,
spune Sharon, deoarece cartierele lor au fost tăiate, în apropiere de Ramallah
și alte orașe palestiniene ale Cisiordaniei, de zidul de separație.
Liniile de
transport public mai bune după ce Israelul și-a deschis rețeaua feroviară au
contribuit și ele la faptul că tot mai mulți palestinieni caută locuri de muncă
și distracție în centrul Ierusalimului. „Popularitatea tot mai accentuată a
grupării Lehava arată cât de puțin își doresc unii israelieni să vadă
palestinieni în ceea ce ei consideră că este orașul lor”, a adăugat Ossnat
Sharon. „Prezența crescândă a palestinienilor în centrul Ierusalimului a
amplificat abuzurile și extremismul în rândul evreilor.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu