miercuri, decembrie 07, 2016

Organizația extremistă Lehava răspândește anarhia în Ierusalim




Gruparea de extremă-dreapta alimentează ura și își incită adepții la violență împotriva palestinienilor, spun analiștii. Lehava se distinge de alte grupări de extremă-dreapta din Israel prin faptul că se opune în mod oficial hibridizării și intermariajelor dintre evrei și palestinieni.


de Jonathan Cook


Ierusalim – în iulie, patru tineri în tricouri negre cu însemnele galbene distincte l-au abordat pe „A” când acesta a coborât dintr-un taxi în centrul Ierusalimului pentru a se întâlni cu niște prieteni. L-au întrebat cât e ora. Suspicioși în legătură cu accentul său, l-au întrebat direct: „Ești arab?”

„În momentul în care am spus 'da', unul dintre ei mi-a tras un pumn în ochi. Ceilalți au sărit pe mine și au început să mă lovească peste tot. Erau mulți oameni în zonă, dar niciunul nu a fost interesat de ce se întâmpla și nimeni nu a încercat să mă ajute.”

„A” a reușit să scape și să fugă într-un restaurant din apropiere, unde lucra un prieten și să se ascundă înăuntru. „Dacă nu aș fi reușit să scap m-ar fi omorât”, spune el.

Mărturia sa filmată este una dintre cele câteva ale palestinienilor din Ierusalim atacați violent de activiștii evrei de extremă-dreapta. Temându-se de represalii, majoritatea victimelor au acceptat să depună mărturie numai cu condiția ca identitatea lor reală să nu fie dezvăluită.

Atacurile au fost săvârșite de o grupare de extremă-dreapta numită Lehava, sau Flacăra în ebraică, un acronim pentru Organizația pentru Prevenirea Hibridizării în Țara Sfântă. Condusă de un rabin de extremă-dreapta, Ben-Zion Gopstein, Lehava respinge interacțiunile dintre evrei și palestinieni.

Înființată în 2009, Lehava se distinge de alte grupări de extremă-dreapta din Israel prin faptul că se opune în mod oficial hibridizării și intermariajelor dintre evrei și palestinieni. Pe lângă cei 300.000 de palestinieni din Ierusalim, aproximativ 1,7 milioane din cetățenii Israelului sunt palestinieni de origine, reprezentând aproape o cincime din populație.




Se crede că Lehava încearcă să își extindă raza de acțiune în mai multe orașe „mixte” ale Israelului în care un număr mic de cetățeni palestinieni trăiesc în cartiere apropiate de israelienii evrei.

În 2014, aproximativ 200 de suporteri Lehava – mulți dintre ei purtând tricourile grupării inscripționate cu cuvintele „garda evreiască de onoare” – au protestat gălăgios lângă nunta unui bărbat palestinian cu o evreică ce se convertise la islam, în Jaffa, lângă Tel Aviv. Unii aveau pancarte cu sloganul: „Hibridizarea este un Holocaust”.


Între timp, străzile Ierusalimului sunt împânzite cu abțibilduri imprimate în arabă cu avertizarea „Nici să nu te gândești la o fată evreică” și în ebraică „Feriți-vă de goimi [un termen peiorativ pentru non-evrei] – vă vor pângări”.





Membrii hardcore ai grupării Lehava sunt de ordinul a câteva sute, potrivit organizației Religious Action Centre, care a filmat mărturiile. Dar crede că Gopstein poate atrage sprijinul a mai multor mii de oameni.

David Sheen, un jurnalist israelian care a scris mulți ani despre grupările de extremă-dreapta, a declarat pentru Al Jazeera: „Scopul organizației Lehava este de a instiga tinerii evrei, de a-i scoate în stradă și de a crea o forță de luptă care să ajute la purificarea etnică a palestinienilor din zonele principale ale Ierusalimului”.

Alții își fac griji în legătură cu efectul mai larg al incitării Lehavei asupra climatului opiniei populare din Israel.

Aviv Tartasky, un anchetator al Ir Amim, un grup israelian ce luptă pentru tratamentul egal al palestinienilor din Ierusalim, ne-a spus: „Ideea salvării femeilor evreice de arabi – readucerea acestora la iudaism – se bucură un mare sprijin în rândul israelienilor, inclusiv printre cei de stânga. Atitudinea majorității evreilor israelieni este: deși nu vă aprobăm metodele, violența, vă susținem scopurile.”

Contactat de Al Jazeera, Gopstein a refuzat să vorbească. Însă, într-un discurs de anul trecut, acesta a solicitat „luarea de măsuri” pentru a pune capăt coexistării, numind-o „un cancer periculos”. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4610561,00.html Liderii Lehava au fost membri activi ai grupării Kach, un grup anti-arab care a fost scos în afara legii în 1994 după ce unul dintre adepții săi a împușcat 29 de palestinieni ce se rugau în moscheea Ibrahimi din Hebron.

Luna trecută, Gopstein a participat la un eveniment în memoria fondatorului mișcării Kach, rabinul Meir Kahane. La raliu, a fluturat o cârpă de șters praful în fața lui Lucy Aharish, singura renumită  prezentatoare TV ce face parte din minoritatea palestiniană a Israelului, spunând că ar spăla pe jos cu ea.

Gopstein, care trăiește în Kiryat Arba, o colonie israeliană din apropierea orașului palestinian Hebron, una dintre cele mai violente colonii din Cisiordania, a fost studentul lui Kahane. A fost arestat în 1990 fiind suspectat că ar fi omorât un cuplu palestinian, în ceea ce a părut a fi o răzbunare pentru asasinarea lui Kahane, dar a fost eliberat.


                                        Gopstein (stânga) la o întrunire Lehava.


Înainte de a fi interzisă, mișcarea Kach sprijinea deschis expulzarea violentă a palestinienilor din regiune sub sloganul „arabii în statele arabe și evreii în Sion”. Ca și Lehava, una dintre principalele sale activități era împiedicarea amestecării evreilor cu palestinienii.

Sheen spune că Lehava a „creat un brand recognoscibil imediat care este despre puritatea rasială. Este o nouă versiune a mișcării Kach. Nu pot folosi aceleași sloganuri fără să încalce legea, dar asemănările sunt evidente.” Ambele organizații folosesc aceleași culori în embleme, negru și galben – a lui Kach era un pumn, Lehava folosește o flacără.


                                                     Emblema Lehava
                                                         Emblema Kach


„Când exista Kach în anii 1980, era considerată atât de rasistă încât era asemănată cu nazismul și era boicotată de celelalte partide din parlament. Era văzută ca întrecând orice limită”, spune Sheen. „Acum face parte din maintream. Are suporteri chiar și în partidul Likud [al prim-ministrului Benjamin Netanyahu], care sunt foarte fericiți să o acopere.”

Yehuda Glick, un activist de extremă-dreapta apropiat de Goldstein, care cere înlocuirea moscheii Al-Aqsa din Ierusalim cu un templu evreiesc, a devenit membru Likud al parlamentului în luna mai. Legăturile Lehavei cu mișcarea Kach au fost evidente în timpul verii când gruparea a găzduit o serie de tabere de antrenament de luptă în sudul Cisiordaniei pentru a învăța tinerii artele marțiale. Printre cei care l-au asistat pe Gopstein au fost Itamar Ben Gvir și Noam Federman, doi foști lideri ai mișcării Kach care i-au învățat pe tineri tehnici de a face față interogatoriilor de tip Shin Bet.



                                          Tabără de antrenament Lehava


Pe măsură ce suporterii Lehavei s-au înmulțit și au căpătat tot mai multă încredere, părți mari ale centrului Ierusalimului au devenit rapid zone interzise palestinienilor după căderea întunericului. Victimele, precum și liderii religioși și organizațiile pentru drepturile omului s-au plâns că poliția israeliană închide ochii în fața valului de intimidări și violențe.

„Au loc linșaje pe străzile Ierusalimului, cauzate de ura față de arabi și poliția nu investighează” a spus Steven Beck, purtător de cuvânt pentru Religious Action Centre. Centrul, care promovează egalitatea și justiția socială în Israel, a înregistrat video mărturiile victimelor Lehavei ca parte dintr-o campanie numită „Lehava arde Ierusalimul”. Această campanie avertizează: „Terorismul evreiesc nu este creat din neant. Este alimentat de incitare ideologică și ură răspândită de rabini extremiști.”

„H”, care a fost atacat de două ori în acest an, a înaintat o plângere poliției după ce a fost înjunghiat în spate și în umăr de o bandă Lehava. „Până acum nu s-a luat nicio măsură. Poliția este cu ei, îi acoperă.”

O altă victimă, Jamal Julani, a fost băgată în comă de un grup Lehava, când avea 17 ani. Investigatorii i-au spus că niciuna dintre camerele de supraveghere din zonă nu funcționa, deși atacul a avut loc în apropierea a două bănci. „Cum este posibil? Nu înțeleg. Sunt poate 10 camere acolo. Cum nu funcționa niciuna dintre ele?”

Ca alții, „H” spune că a rămas marcat fizic și emoțional. Speriat de atacuri, spune:  „Mi-e teamă să ies singur. Chiar dacă încerc să ripostez lumea strigă 'Teroristule, teroristule'. Dacă trece un polițist și vede incidentul...eu o să fiu ăla împușcat.”

Cei 300.000 de palestinieni din Ierusalimul de Est, pe care Israelul l-a anexat ilegal în 1967, au permise de rezidență, permise care le dau voie să trăiască și să muncească în Israel. Mulți merg în centrul Ierusalimului pentru viața de noapte și cumpărăturile care nu sunt disponibile în cartierele lor amărâte, sau să lucreze în restaurantele și magazinele evreiești.

Atunci au loc multe dintre aceste atacuri, Lehava susținând că bărbații palestinieni se folosesc de aceste vizite ca să se vadă cu femei evreice.

Sunt tot mai multe cereri de scoatere în afara legii a mișcării Lehava după ce trei susținători ai acesteia au fost găsiți vinovați de incendierea singurei școli binaționale din Ierusalim, pentru copiii evrei și palestinieni. Trei pereți au fost mânjiți cu sloganuri rasiste, cum ar fi „Stop hibridizării” și „Nu coexistenței cu cancerul”.

Anul trecut, se spunea că Moshe Yaalon, atunci ministrul apărării, se gândește să scoată Lehava în afara legii. În august însă, Shin Bet-ul, serviciul intern de informații al Israelului, a spus că nu există dovezi în baza cărora să recomande interzicerea grupării. Actualul ministru al apărării, Avigdor Lieberman, de la partidul de extremă-dreapta Yisrael Beiteinu, e puțin probabil să pună capăt activităților Lehavei.

Între timp, Lehava a cerut boicotarea firmelor din Ierusalim care angajează palestinieni. Anumite persoane spun că gruparea intimidează și proprietarii de apartamente care închiriază palestinienilor. Dan Biron, proprietarul restaurantului Birman din centrul Ierusalimului a spus că palestinienii din personalul său au fost ținta atacurilor în patru ocazii separate.

O dată, spune el, o gloată a venit la restaurantul său, cerându-i să-i dea palestinienii pe mână. „Trimite-i afară să-i putem omorî”, își amintește acesta. S-a păstrat tare pe poziție până când au plecat. „E anarhie în Ierusalim. Poliția nu aplică legea aici”, a mai spus el. „Sunt criminali care se plimbă nestingheriți, golani care bat oamenii și poliția nu face nimic.”

Și creștinii din oraș sunt luați în vizor tot mai mult.

În decembrie anul trecut, Gopstein, liderul Lehavei, i-a numit pe palestinieni „vampiri care sug sângele” și a cerut să fie expulzați din Israel. Cu câteva luni în urmă a spus la o întâlnire că susține incendierea bisericilor pentru a împiedica „venerarea idolilor”. Liderii religioși îi suspectează pe membrii Lehava că ar fi în spatele unui val recent de vandalizare a locurilor creștine din Ierusalim și a intimidării preoților și călugărițelor.




Zeci de tineri Lehava conduși de Gopstein au făcut scandal în septembrie la concertul unui cor armean palestinian la un festival de muzică dintr-un mall din Ierusalim. Cântăreții au fost forțați să plece după ce tinerii Lehava au strigat la ei „Ucigași de evrei!” și „Plecați în Siria!”.

Vaticanul a înaintat o plângere procurorului general al Israelului din partea episcopilor locali, cerând ca Gopstein să fie condamnat pentru incitare la violență.


Wadie Abu Nassar, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Latine a Ierusalimului, a declarat pentru Al Jazeera că autoritățile israeliene nu au răspuns. „Gopstein continuă să spună lucruri rasiste și instigatoare la ură în public, așa că nu se poate să nu ne întrebăm de ce nu s-au luat măsuri împotriva sa. Pare a fi imun.”

A adăugat: „Există în mod clar printre membrii acestui guvern un sprijin pentru grupările de extremă-dreapta ca Lehava”.

În ciuda retoricii instigatoare la ură și a legăturilor cu atacurile, Lehava a primit în trecut finanțări semnificative din partea guvernului israelian – în jur de 180.000 de dolari printr-o fundație de caritate de același tip, Hemla. Aceasta administrează un azil pentru „reabilitarea” femeilor evreice „salvate” din căsătoriile cu palestinienii.


Media israeliană a dezvăluit luna aceasta că finanțarea către Hemla aproape s-a dublat, ajungând la 350.000 $. În mod oficial, Gopstein a tăiat legăturile Lehavei cu Hemla acum doi ani. Însa, arhivarul ONG-urilor se pare că a avertizat că legăturile secrete dintre cele două au continuat și a recomandat o anchetă.

Au existat de asemenea suspiciuni privind niște legături strânse între poliția israeliană și Lehava. Aceste suspiciuni au fost amplificate în februarie când s-a aflat, ca urmare a unei investigații a activităților lui Gopstein, că un ofițer al Poliției de Graniță a furnizat grupării detalii despre femei evreice care au relații cu palestinieni.

Tartasky, de la Ir Amim, a spus pentru Al Jazeera: „Cultura predominantă în poliție nu îi privește pe palestinieni ca pe niște locuitori potriviți pentru Ierusalim. Polițiștii consideră că rolul lor este de a-i proteja pe evrei de palestinieni, nu invers.”

El a mai spus că și politicienii din Ierusalim au contribuit la impresia că palestinienii nu au ce căuta în oraș. „Primarul [Nir Barkat] nu a făcut nici măcar o singură declarație împotriva celor de la Lehava, deși incită la violență și atacă oameni în inima orașului său. Acest lucru a transmis un mesaj clar că Lehava are protecție.”

Această impresie a fost subliniată și de declarațiile adjunctului lui Barkat, Meir Turgeman, în septembrie, după arestarea unui locuitor al Ierusalimului, Mesbah Abu Sabih, bănuit că ar fi ucis doi israelieni. Turgeman a spus că va „pedepsi” populația palestiniană a Ierusalimului de Est pentru „comportamentul animalic...Nu au mai rămas morcovi, doar bețe.”

Micky Rosenfeld, un purtător de cuvânt al poliției, a negat că poliția nu ar lua în serios violența grupării Lehava. „A crescut numărul patrulărilor în centrul Ierusalimului pentru a preveni astfel de incidente”, a declarat pentru Al Jazeera. El a adăugat că poliția „dispersează” găștile Lehava imediat ce sunt identificate.

Autoritățile judiciare au fost acuzate și ele că nu au reușit să țină în frâu Lehava. Beck a spus că Religious Action Center a înaintat 25 de plângeri procurorului general împotriva lui Gopstein pentru incitare, dar nu a primit niciun răspuns. În aprilie, un judecător din Ierusalim a emis o hotărâre potrivit căreia Gopstein ar fi făcut o „greșeală nevinovată” bătând doi activiști evrei de stânga când au intrat într-o colonie din Cisiordania.

Gopstein a susținut că a crezut că sunt palestinieni. Materialul video arată cum poliția israeliană le arestează pe cele două victime, nu pe Gopstein. Unul dintre serviciile publice ale organizației Lehava este o linie telefonică unde evreii israelieni pot informa în legătură cu membri ai familiei sau prieteni care au relații cu non-evrei. Beck spune: „Lehava a perpetuat o minciună cum că mii de femei evreice ar fi ținute împotriva voinței lor în căsnicii abuzive cu palestinieni. Pentru a trezi ura și a incita la violență.”

În realitate, cifrele oficiale arată că oricum există puține căsătorii între evrei și palestinieni. În 2011, anul în care au fost făcute publice asemenea cifre, au existat numai 19 astfel de căsătorii. Însă grupul a pus repede împiedicarea hibridizării pe agenda de lucru. În lunile recente, ministrul educației a interzis să mai apară în programa școlară două celebre romane evreiești care au ca subiect iubirea dintre evrei și arabi. Sondajele arată că mulți evrei israelieni rezonează cu poziția grupării Lehava privind relațiile sentimentale și sexuale mixte. Un sondaj din 2007 arăta că mai mult de jumătate cred că mariajele mixte între evrei și palestinieni reprezintă o „trădare”.

În 2013, cifre similare au spus că își doresc palestinienii, inclusiv cei cu cetățenie israeliană, expulzați din regiune. http://www.timesofisrael.com/plurality-of-jewish-israelis-want-to-expel-arabs-study-shows/

Însă, unii evrei israelieni din Ierusalim au început să riposteze față de gruparea Lehava. Din 2014, un grup numit "Talking in the Square" a început să organizeze contra-demonstrații în piața Sion, acolo unde Lehava organizează marșuri săptămânale. Unul dintre activiști, Ossnat Sharon, spune că popularitatea tot mai mare a mișcării ar trebui privită ca o „reacție” la prezența tot mai numeroasă a palestinienilor în centrul Ierusalimului în anii recenți. Tot mai mulți palestinieni vin în centrul orașului, spune Sharon, deoarece cartierele lor au fost tăiate, în apropiere de Ramallah și alte orașe palestiniene ale Cisiordaniei, de zidul de separație.

Liniile de transport public mai bune după ce Israelul și-a deschis rețeaua feroviară au contribuit și ele la faptul că tot mai mulți palestinieni caută locuri de muncă și distracție în centrul Ierusalimului. „Popularitatea tot mai accentuată a grupării Lehava arată cât de puțin își doresc unii israelieni să vadă palestinieni în ceea ce ei consideră că este orașul lor”, a adăugat Ossnat Sharon. „Prezența crescândă a palestinienilor în centrul Ierusalimului a amplificat abuzurile și extremismul în rândul evreilor.”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu