de Odeh Bisharat
Cel puțin vreme de 20
de minute, Yaqoub Mousa Abu Al-Qia’an
a fost lăsat să sângereze până a murit și după aceea a fost etichetat drept
criminal. Ce credeai tu, Abu Al-Qia’an,
că dacă mori scapi de blestemul celor care au sosit să facă deșertul să înflorească
distrugând în același timp 500 de sate arabe? Nici măcar moartea nu te poate
elibera de cei nesătui de pământ.
Astăzi este clar că
cronologia evenimentelor de miercurea trecută în Umm al-Hiran este exact pe dos
față de versiunea prezentată de ministrul siguranței publice, Gilad Erdan. Mai întâi
polițiștii au deschis focul și după aceea mașina s-a rostogolit în jos pe deal.
Dar nu intrați în panică, experții muncesc din greu chiar și acum pentru a
determina dacă nu cumva, chiar după ce a fost împușcat, Abu Al-Qia’an ar fi putut decide să calce cu mașina un grup de
polițiști. Un ortoped a fost citat la radio spunând că după ce a fost împușcat
în genunchi, nu se poate ca piciorul să-i fi căzut pe pedala de accelerație,
așa cum au sugerat alți experți și ochii oamenilor au început să strălucească
din nou: poate că totuși a fost un atac terorist.
Justiția israeliană
îi permite lui Abu Al-Qia’an să se bucure de prezumția de nevinovăție. Ambele scenarii
sunt posibile: poate a intrat intenționat cu mașina în polițiști, poate nu. E cel
mai mare cadou pe care Abu Al-Qia’an
l-ar putea primi de la justiția israeliană. Scriitorul libanez american Khalil
Gibran vorbea de „dreptatea de pe pământ” care „ar face și ginii să plângă”
dacă ar auzi-o, iar pe morți i-ar face să râdă dacă ar putea-o vedea. Putem doar
presupune că Abu Al-Qia’an zâmbește
văzând dreptatea penibilă de aici de jos.
Deci, iată noul
profil al partizanului Statului Islamic: absolut din răutate pură, alege să se
nască într-o familie strămutată. Se forțează să construiască o casă pentru
familia sa. Așteaptă să vină poliția și să-i radă casa de pe suprafața
pământului și pleacă din sat de teama buldozerelor. În timp ce iese din sat îi
lasă pe polițiști să îl împuște și își permite, fără nici cea mai mică
tresărire a conștiinței, să fie ucis și să piardă controlul mașinii așa încât
aceasta să îi lovească pe polițiști. De dragul drepturilor de autor, să fie
clar că această poveste își are originea în creierul febril al ministrului
siguranței publice, Gilad Erdan.
E greu de știut ce
s-a întâmplat pe felia de pământ pe care se aflau cei doi bărbați răniți. Unul,
sergentul major Erez Levi se presupune că era deja mort; celălalt, Abu Al-Qia’an, sângera. Au nesocotit
polițiștii soarta amară a acestor doi bărbați tineri, care aveau întreaga viață
înainte? Au vorbit despre visele lor, despre ce au făcut și ce nu au apucat să
facă? Au încercat să-și coordoneze poveștile sau versiunea oficială le-a fost
înmânată mai târziu de la superiori? Se gândeau ei că va străluci soarele pe
cer și că un evreu curajos avea să declare cât se poate de clar: Abu Al-Qia’an a fost împușcat înainte
ca mașina lui să lovească polițiștii?
Eu mă gândesc la
soarta amară a „soldatului nostru”, Elor Azaria, al cărui sânge fierbinte de
evreu sefard l-a făcut să îl execute pe palestinianul grav rănit din Hebron. De
ce a fost atât de înfierbântat? Până la urmă, omul rănit oricum ar fi murit din
cauza hemoragiei câteva minute mai târziu, fără toată agitația și povestea care
a urmat.
Abu Al-Qia’an este numit criminal în timp ce despre
polițiști se spune doar că au ucis. În cel mai rău caz, au provocat moartea unui
arab. Am întrebat un prieten care înțelege diferența dintre cuvinte. Ce nu înțelegi?
m-a repezit el. Termenul „criminal” este rezervat pentru arabi, „ucigaș” pentru
evrei.
Corpul „criminalului
ostil”, Abu Al-Qia’an, se află
la morgă. Cei care i-au cauzat moartea, refuzându-i ajutorul medical care ar fi
putut să-i salveze viața, umblă liberi. Dacă va exista o cerere de punere sub
acuzare, se va dezlănțui iadul. „De ce, cine a murit?” scria autorul David
Grossman, care a fost șocat de polițiștii care l-au abandonat în 2008 pe Omar
Abu Jariban, un om din Gaza, lăsându-l să moară pe marginea unui drum din
Cisiordania.
Dreptatea israeliană
a făcut până și ginii să plângă. Cu altă ocazie vom vorbi despre părintele
acestei dreptăți, sistemul judiciar, care a aprobat demolarea unui sat arab
pentru a se construi pe ruinele sale un sat evreiesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu