vineri, decembrie 09, 2016

Palestina: sfârșitul beduinilor?



Abu Rasmi Ayyub printre ruinele cătunului său al-Hammeh, demolat de armata israeliană pe 27 septembrie 2016. Foto: Giy Hircefeld



de David Shulman


O modalitate de a spune povestea Orientului Mijlociu ca întreg este de a descrie lupta endemică dintre nomazi și țăranii și fermierii statorniciți într-un loc – o luptă atestată chiar de documentele mesopotamiene. Vreme de secole, toate regimurile politice ale regiunii au încercat, cu diferite grade de succes, să determine beduinii să se stabilească într-un loc. Dar în Israel și în teritoriile palestiniene ocupate observăm, pe lângă această politică familiară, tentative persistente de a dezrădăcina populațiile beduine care deja s-au stabilit pe pământ, uneori în urmă cu multe generații și care de obicei au dovezi clare de proprietate asupra acestor locuri.

Astăzi, majoritatea văii Iordanului, fără îndoială unul dintre cele mai seducătoare peisaje de pe planetă, este situată în ceea ce este cunoscută drept Zona C a teritoriului palestinian ocupat. Acest lucru înseamnă că, în afara vechiului oraș Ierihon și a împrejurimilor acestuia (Zona A, sub guvernare palestiniană), valea se află sub control militar, juridic și politic israelian, direct și exclusiv, și de asemenea mai înseamnă că părți mari ale sale sunt confiscate pentru construirea coloniilor israeliene sau sunt rezervate pentru viitoarele colonii israeliene. Mai înseamnă și că o populație palestiniană de aproximativ 15.000 de beduini care sunt stabiliți în vale este ținta expulzării.

Potrivit Acordurilor Oslo, divizarea Cisiordaniei în trei zone diferite a fost intenționată ca o fază premergătoare care, în cele din urmă, ar fi trebuit să ducă la terminarea ocupației israeliene și la obținerea autodeterminării palestiniene. Politica actualului guvern israelian pare să aibă ca țintă anexarea întregii Zone C la Israel; acest scop a fost declarat în mod explicit și repetat de ministrul educației, Naftali Bennett, președintele partidului ultra-naționalist Jewish Home și o forță majoră în guvernul de coaliție al prim-ministrului Benjamin Netanyahu. În consecință, ceea ce se întâmplă în valea Iordanului este un proces accelerat de – mi-e teamă că trebuie s-o spun – epurare etnică. Nu e un termen pe care îl folosesc cu una, cu două.

Haideți să vă explic ce înseamnă asta în termeni umani. Abu Rasmi Ayyub este un păstor care trăiește împreună cu trei generații din familia sa extinsă într-un cătun mic, de fapt o adunătură de corturi și țarcuri de oi, numită al-Hammeh, spre marginea nordică a văii, la numai câțiva kilometri de punctul de trecere israelian către orașul Beit Shean. Are în jur de 60 de ani și un chip demn și senin. Familia Ayyub își poate repera strămoșii pe acest pământ până în perioada otomană, cel puțin până pe la mijlocul secolului al 19-lea. Acum pășunile lor istorice de lângă al-Hammeh le devin inaccesibile din cauza expansiunii coloniei israeliene Givat Sal’it.

Până acum câteva săptămâni, al-Hammeh, cu cele câteva corturi și țarcuri ale sale, era un mic punct în deșert, luptând să supraviețuiască fără niciun fel de utilități, nici măcar cu apă curentă. Pe 27 septembrie, Administrația Civilă – adică autoritatea israeliană de ocupație, o unitate a armatei – a demolat întreg cătunul, lăsând familia Ayyub fără acoperiș deasupra capului în arșița cumplită a zilei și în nopțile din ce în ce mai reci. Octombrie este și luna în care nasc turmele, așa că erau mulți miei nou născuți expuși arșiței și frigului; au început să moară. Există toate motivele din lume pentru a crede că armata și-a ales acest moment în mod intenționat. Demolările sunt un instrument principal de expropriere în Cisiordania ocupată.

Pe 3 noiembrie, al-Hammeh a fost reconstruit și pentru câteva zile, viața a părut, dacă nu normală, măcar acceptabilă. Patru zile mai târziu armata s-a întors și a demolat iarăși totul și de data aceasta a confiscat și corturile și orice lucru de valoare sau care ar fi putut fi de folos. Între timp, vecinii israelieni din Givat Sal’it au întemeiat un nou avanpost – ilegal chiar și sub legea israeliană – situat cu atenție pentru a bloca singurul drum viabil al beduinilor către pășunile lor. Voluntarii de la Ta’ayush, un grup de activiști arabi și evrei din care fac parte de 16 ani – au văzut avanpostul când abia începuseră să îl construiască, doar bucăți de lemn și o baracă mică pentru o singură familie. Am anunțat poliția și Administrația Civilă care a trimis polițiști să vadă ce se întâmplă. Polițiștii au ajuns, au făcut fotografii. Erau pregătiți să declare că avanpostul este ilegal. Între timp, Givat Sal’it 2 a continuat să crească. În mai puțin de o lună au putut fi văzute patru clădiri permanente, câțiva rezidenți și o conexiune la rețeaua israeliană de apă și curent, toate acestea cu acceptul tacit al autorităților. În curând va avea soldați care vor sta de pază.

Ce s-a întâmplat este emblematic pentru felul în care acționează ocupația în Cisiordania. Pe 17 noiembrie, beduinii Ayyub, cu casele și țarcurile distruse pentru a doua oară, au decis să instaleze un cort în semn de protest nu departe de noul avanpost. Soarta unui cort palestinian, vechi sau nou, este diferită de cea a unui avanpost israelian ilegal. În câteva ore au sosit soldații și au început cu repertoriul standard – grenade de fum, gaze lacrimogene, gloanțe de cauciuc, spray cu piper (din propria-mi experiență pot să vă spun că spray-ul cu piper este cel mai nasol dacă îți intră în ochi). Interesant, toți martorii au căzut de acord că dintre soldați, femeile erau de departe cele mai sălbatice. Gazul lacrimogen și grenadele de fum erau trimise direct către activiști, o practică potențial letală, în mod oficial interzisă de armată. Șase palestinieni au fost spitalizați și doi activiști israelieni au fost arestați, unul dintre ei bătut serios de poliție cât s-a aflat în custodia acesteia.

Coloniștii israelieni au undă verde să fure și mai mult, și mai mult pământ, dar proprietarii de drept ai acestor pământuri sunt alungați cu brutalitate. Procesul este descris în detaliu de un raport recent al organizației israeliene pentru drepturile omului B'tselem:

„Așa cum stau mărturie anii întregi de când B'tselem și alte organizații monitorizează situația din teritoriile palestiniene ocupate, forțele israeliene de securitate permit cu regularitate coloniștilor să atace palestinienii și să le distrugă proprietățile. De fapt, uneori soldații păzesc coloniștii în asemenea situații, susținându-i și chiar participând la atacuri. Toate acestea sunt facilitate de un sistem ineficient de aplicare a legii care nu ia măsuri împotriva celor care o încalcă și nu asigură dreptatea pentru victime. Potrivit cifrelor adunate de organizația israeliană pentru drepturile omului Yesh Din, aproximativ 85% din investigațiile atacurilor asupra palestinienilor (atacuri fizice, incendieri, distrugeri ale proprietăților, vandalizarea copacilor și confiscarea pământului) sunt închise din cauza erorilor procedurale. Există o șansă de numai 1,9% ca o plângere înaintată poliției de un palestinian să condamne un cetățean israelian.”

Cât va reuși al-Hammeh să continue să reziste? Cine poate spune? Ta'ayush face tot ce îi stă în puteri să îi ajute. Demolarea caselor e doar una dintre cele patru metode principale de a-l distruge. Expansiunea continuă a coloniei evreiești este cea de-a doua. Mai puțin de 6% din valea Iordanului este disponibilă acum pentru palestinieni (această mică suprafață rămasă este în Zona A și B, zone foarte aglomerate, unde a mai rămas foarte puțin loc, dacă a rămas, pentru construcție). Și este practic imposibil ca palestinienii să obțină permise de construcție oriunde în Zona C.

A treia metodă este confiscarea mijloacelor vitale pentru supraviețuire – tractoarele, de exemplu. La Ra's al-Ahmar, nu departe de al-Hammeh, cinci tractoare au fost sechestrate de armată la începutul lui noiembrie, în ziua dinainte ca rezidenții palestinieni să fie evacuați din case din cauza exercițiilor militare ale armatei. Scuza, potrivit notificării oficiale înmânate proprietarilor: „suspiciunea încălcării legii în interiorul Zonei de Tragere.” Ar trebui să explic că 56% din valea Iordanului a fost declarată de armată interzisă palestinienilor, dar încă mai sunt câteva familii care supraviețuiesc acolo, la limita subzistenței, la graniță cu zonele acestea înconjurate de gardurile armatei. Ra’s al-Ahmar este unul dintre acești palestinieni. Stă într-o wadi (vale seacă) verde, înconjurată de straturi de ceapă; aici palestinienii sunt și păstori și cultivatori, ambele la scară redusă. Fără un tractor cu care să aducă apă, nutreț pentru oi și capre și pentru nenumăratele treburi zilnice, nu poți trăi în Ra’s al-Ahmar. Dar simpla existență a unui tractor în Ra’s al-Ahmar se pare că este ilegală după definiția armatei, chiar dacă nu se mișcă niciodată din locul în care e parcat. Hărțuire în toată regula. Pentru a-l lua înapoi e un proces birocratic lung și chinuitor, care, chiar dacă are succes, presupune ca proprietarul să plătească o amendă de până la 7000 de șecheli (aproape 2000 $).


                           Al-Hammeh după demolare, 2016. Foto: David Shulman


Într-un final, și poate cea mai devastatoare pe termen lung, este privarea de apă. E foarte cald în valea Iordanului în cea mai mare parte a timpului. Vara, temperaturile cresc în timpul zilei mult peste 38 de grade. Dacă palestinienii care trăiesc în micile cătune precum al-Hammeh îndrăznesc să se conecteze la țevile de apă ale Autorității Palestiniene care vin din orașul Tubbas din Zona A, vine armata și sparge țevile. I-am văzut cu ochii mei făcând asta la al-Hadidiya în vara trecută. Viața în vale fiind insuportabilă fără apă, palestinienii trebuie să cumpere și să importe rezervoare de apă la niște prețuri foarte ridicate. Nu uitați că vorbim de niște păstori care trăiesc la limita subzistenței, pentru care costul unui singur rezervor de apă este imens – cu ușurință reprezintă jumătate din cheltuielile unei familii pe timpul verii. Simplu spus, ideea este de a-i „usca” pe beduini până când setea îi forțează să dispară, poate să migreze undeva în Zona A sau poate chiar în afara Israelului-Palestinei.

Luați în considerare vorbele lui Abd al-Rahim Bsharat (cunoscut ca Abu Saqer) din cătunul al-Hadidiya:

„Coloniștii și statul israelian au comis multe crime și vor comite și mai multe, dar crima cea mai cumplită, o monstruozitate morală, este să ne lipsească de apă. Ne-au poluat puțurile, le-au umplut cu pietre și gunoaie, le-au secat cu forajele lor în adâncime și au secat izvoarele naturale. Eu însumi am avut între 60 și 90 de puțuri pe dealurile de acolo și toate au fost distruse. S-a întâmplat în anii 70. Și, în același timp, sute de metri cubi de apă sunt risipite de coloniști, pe peluzele și piscinele lor. Comunități întregi au fost devastate, oamenii au fost alungați, strămutați de zonele militare și de colonii. Odată trăiau aici în al-Hadidiya o sută de familii; au mai rămas doar 14...Într-un război unul ucide și celălalt este ucis, dar apa, ce are de-a face apa cu asta?”

Într-o zi bună, mă gândesc uneori că vom reuși până la urmă sa determinăm o schimbare a balanței puterii în valea Iordanului. Situația de acolo seamănă cu viața sub teroare de pe dealurile sudice ale Hebronului, unde am început să lucrăm prima oară, în 2000, la începutul primei Intifada. Astăzi, sudul Hebronului deși încă sub regimul terorii, s-a stabilizat, și fermierii și păstorii palestinieni au parte, în mod miraculos, de pace. Există o oarecare speranță că ei și stilul lor de viață vor supraviețui. Poate același lucru se poate contura în valea Iordanului. Într-o zi proastă (adică în majoritatea timpului), mă gândesc că suntem martorii exterminării fără niciun fel de regret a societății și culturii palestiniene din această vale.

Ne-am putea întreba, presupun, de ce sunt atât de hotărâți israelienii să scape de 15.000 de păstori palestinieni nevinovați din această parte a Cisiordaniei. Dar în lumina ultra-naționalismului frenetic, probabil că nu este o întrebare utilă. Numai anul acesta demolările s-au dublat față de 2015. Până la mijlocul lui octombrie armata distrusese 242 de clădiri palestiniene din vale, lăsând mulți palestinieni fără case, mulți dintre ei copii. În jur de două mii dintre ei au suferit pierderi semnificative, inclusiv țarcuri de oi și rezervoare de apă, după cum am văzut.

Așa cum continuă Abu Saqer:

„Suntem oameni simpli. Vrem să ne paștem oile, să ne hrănim familiile, să ne educăm copiii. Atât. La sfârșitul anilor 80, la vremea Acordurilor Oslo, exista speranță, dar la sfârșit dezastrul a fost și mai mare. Fac tot ce pot ca să ne gonească de aici. Curtea Supremă israeliană a hotărât să nu mai aibă loc demolări dar pe soldați nu-i interesează. Când un soldat îmi dărâmă casa unde e judecătorul? Anul trecut au demolat și mereu amenință cu și mai multe demolări. Fiica mea a fost rănită în fața ochilor mei de o fată israeliancă (soldat). Cum ar trebui să mă simt? Cum ar trebui să trăiesc cu israelienii în ceea ce susțin ei că este singura democrație din Orientul Mijlociu?”

Un proiect de lege susținut de toate partidele de dreapta care a trecut deja de primul vot (din trei) din parlament, are ca scop legalizarea multora dintre avanposturile ilegale împrăștiate de-a lungul întregii Cisiordanii precum și a unor mii de blocuri de locuințe construite în coloniile israeliene ce stau pe pământ palestinian privat. Proiectul de lege este o încercare transparentă de a autoriza ceea ce nu poate fi numit decât furt guvernamental la scară largă. Și chiar dacă nu va primi aprobarea finală, spune multe despre intențiile guvernului. Dacă din întâmplare ești un beduin palestinian chinuindu-te să supraviețuiești în bucățica de teritoriu din valea Iordanului rămasă palestinienilor, viața îți atârnă de un fir de păr.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu