miercuri, noiembrie 09, 2016

Interdicția Israelului privind chemarea musulmană la rugăciune este doar vârful aisbergului




de prof. Kamel Hawwash


Ceva plutește în aer la Ierusalim, dar dacă Israelul face după cum îl taie capul, în curând nu va mai pluti: este chemarea musulmană la rugăciune – adhaan – care se află sub amenințare. Statul construit pe epurarea etnică a majorității poporului palestinian indigen ia măsuri pentru a interzice chemarea la rugăciune, chemare care probabil s-a auzit prima oară în Ierusalim în anul 637 d.Hr. A fost anul în care Califul Umar Ibn Al-Khattab a călătorit în Palestina pentru a accepta capitularea Ierusalimului din partea patriarhului Sofronius, punând capăt unui asediu ce dura de șase luni asupra Orașului Sfânt și instaurând pacea.

Respectul față de oamenii de alte religii a fost subliniat de una dintre primele acțiuni ale Califului Umar după ce a intrat în Ierusalim. Acesta a înțeles sensibilitatea ce înconjura locurile sfinte și potențialul pericol al schimbării statu quo-ului. Așa că a refuzat invitația patriarhului Sofronius de a se ruga împreună în Biserica Sfântului Mormânt. A spus că dacă ar face asta, toţi musulmanii i-ar urma exemplul şi ar prelua Biserica Sfântului Mormânt, făcând-o locul lor de rugăciune. Deci înțeleptul Calif Umar şi-a întins covoraşul de rugăciune lângă biserica creştină şi şi-a văzut de rugăciunea sa, în linişte. Pe locul respectiv s-a ridicat mai târziu moscheea lui Umar, care există până în ziua de astăzi. Asta în contrast puternic cu stabilirea Israelului în 1948, când 750.000 de palestinieni au fost expulzați sub amenințarea armei din casele și de pe pământurile lor. Satele și orașele au fost epurate etnic și șterse de pe suprafața pământului și moscheile lor au fost distruse și ele sau transformate în sinagogi sau muzee; cel puțin două dintre ele au devenit cafenele și una a devenit staul de oi.

Israelul a ocupat Ierusalimul de Est în 1967 și una dintre primele acțiuni ale sale ca putere ocupatoare a fost de a distruge Cartierul Marocan vechi de 770 de ani din Ierusalimul de Est pentru a îmbunătăți accesul la zidul Al-Buraq, pe care evreii îl numesc Zidul Vestic (al Plângerii), pentru a le facilita rugăciunea în acel loc. La doar un an după Declarația Balfour din 1917, Marea Britanie a respins încercările lui Haim Weizmann, președintele Organizației Zioniste Mondiale, ulterior devenit primul președinte al Israelului, de a goli Cartierul Marocan și de a plasa Zidul Vestic sub proprietate evreiască. Cincizeci de ani mai târziu, Israelul a acționat fără scrupule și a dărâmat cu buldozerele moscheea Shaikh Eid care data de pe vremea lui Saladin.

Locurile sfinte creștine

Extremiștii evrei continuă să atace și bisericile. Benzi Gopstein, liderul grupului evreiesc de extremă dreapta Lahava și-a manifestat sprijinul față de incendierea bisericilor creștine în 2015; de asemenea i-a numit pe creștini „vampiri sugători de sânge” care ar trebui să fie expulzați din Israel.


Extremiștii evrei au luat cu asalt bisericile în așa-numitele atacuri „price tag”, vandalizându-le și mâzgălind cu sprayuri colorate pereții lor, inscripționându-le cu mesaje de tipul „Isus este un gunoi”, „Regele David pentru evrei” și „etichetă de preț”. Extremiștii au declarat că vandalismul este prețul (price-tag) pentru încercările guvernului de a înfrâna coloniștii evrei din Cisiordania. A fost un val puternic de asemenea atacuri înainte de vizita Papei Francis în Țara Sfântă în 2014. Un important oficial catolic a primit amenințări cu moartea și pereții Centrului Notre-Dame din Ierusalim, sediul bisericii romano-catolice, au fost pictați cu inscripții ce spuneau „moarte arabilor și creștinilor și tuturor celor care urăsc Israelul”.


La sfârșitul lunii trecute, drapelul israelian a fost ridicat la intrarea de est a Bisericii Sfântului Mormânt, stârnind furia comunității creștine și trăgând serioase semnale de alarmă în legătură cu angajamentul Israelului de a proteja locurile sfinte creștine. Biserica creștină a dus o luptă de doi ani de zile cu furnizorul său de apă care a amenințat să-i întrerupă apa din cauza facturilor neplătite. Sub Mandatul Britanic început în anii 1920, bisericii nu i s-a cerut să plătească nicio factură pentru apă. Obiceiul a continuat în anii ce au urmat, inclusiv în perioada guvernării iordaniene. După războiul din 1967 – când Israelul a cucerit Ierusalimul de Est și și-a impus controlul asupra lui, anexând zona ilegal potrivit legii internaționale – aranjamentul s-a păstrat până în momentul în care Gihon, compania israeliană de furnizare a apei a solicitat ca biserica să plătească. Dacă adăugăm la toate acestea restricțiile impuse de Israel vizitelor creștinilor în locurile sfinte ale Ierusalimului și imposibilitatea creștinilor din Gaza de a vizita Ierusalimul și Betleemul, dificultățile cu care se confruntă creștinii palestinieni sunt cât se poate de evidente.

Locurile sfinte musulmane

Situația locurilor sfinte musulmane din Teritoriile Palestiniene Ocupate este și mai precară decât a celor creștine. Când Ierusalimul de Est a fost ocupat în 1967, steagul israelian a fluturat pentru o scurtă perioadă deasupra unuia dintre cele mai sfinte locuri, moscheea Al-Aqsa. În 1969, moscheea a fost incendiată, se spune că de un turist australian; dezastrul a inclus și distrugerea completă a unui amvon vechi de o mie de ani.

Un acord între israelieni și custozii iordanieni ai locurilor sfinte care cuprind întreaga suprafață pe care se află moscheea Al-Aqsa, stabilea că Waqful iordanian (comitet sau consiliu religios administrativ) va administra complexul și că evreii vor putea să-l viziteze dar nu se vor putea ruga. Statu quo-ul s-a menținut pe o lungă perioadă de timp, dar în ultimii ani s-a găsit sub presiuni tot mai puternice, mai ales după „vizita” lui Ariel Sharon la Nobilul Sanctuar al Al-Aqsei în 2000, care a dus la declanșarea celei de-a doua Intifade. Acea vizită se pare că le-a dat undă verde evreilor extremiști nu doar pentru a visa să se roage pe Muntele Templului, cum numesc ei Nobilul Sanctuar (Haram al-Sharif), ci și pentru a plănui distrugerea moscheei Al-Aqsa și construirea unui templu evreiesc în locul acesteia.

În anii recenți s-au înmulțit incursiunile extremiștilor în locurile sfinte musulmane, incursiuni în timpul cărora folosirea sanctuarului de către credincioșii musulmani este interzisă. Această practică a accentuat tensiunile și a născut teama de schimbare a „statu quo-ului”, determinând guvernul iordanian să își retragă ambasadorul din Tel Aviv în semn de protest. Ciocniri au erupt frecvent între forțele israeliene de securitate și palestinienii hotărâți să-și apere moscheea. Soldații israelieni hărțuiesc și ei credincioșii musulmani, interzicându-le unora accesul în Haram al-Sharif sau reținându-le cărțile de identitate fără de care nu pot călători pe suprafața teritoriilor ocupate. 

Asemenea practici au fost un factor principal care a contribuit la izbucnirea unei revolte constituite din atacuri palestiniene individuale, în general împotriva soldaților israelieni dar în unele cazuri și împotriva civililor israelieni, așa numita „Intifadă a cuțitelor”.

Un alt oraș care a suferit teribil, probabil din cauza semnificației sale religioase, este Al-Khalil (Hebron). Orașul este căminul a 120.000 de palestinieni ale căror vieți sunt distruse de 700 de coloniști dintre cei mai extremiști din centrul orașului; aceștia sunt protejați de sute de soldați israelieni și de un sistem de zone militare închise și de puncte de control. Orașul este căminul moscheei Ibrahimi, pe care evreii o numesc Peștera Patriarhilor. Moscheea a fost scena unui atac terorist în 1994 din partea unui evreu american pe numele său Baruch Goldstein, care a omorât 29 de musulmani în timp ce se rugau; deși atacul criminal a fost condamnat de guvernul israelian, a fost – și este – aplaudat de unii israelieni, mai ales de coloniștii de extremă dreapta, care i-au ridicat și un altar în colonia Kiryat Arba din Hebron, acolo unde a locuit Goldstein, pentru a-i comemora faptele și memoria.

Răspunsul pervers și fără de precedent al Israelului a fost de a împărți moscheea Ibrahimi, fizic, într-o manieră care le oferea evreilor drepturi exclusive de a se ruga în timpul anumitor sărbători religioase și le impunea musulmanilor o serie de restricții și mai severe. Restricția dreptului de chemare la rugăciune prin megafoane este doar una dintre ele. Numai în 2015, departamentul din Hebron al Waqf-ul Islamic a înregistrat 600 de ocazii în care forțele de ocupație israeliene au împiedicat chemarea islamică la rugăciune în moscheea Ibrahimi. Motivul oferit a fost acela că îi deranja pe cei 500 de coloniști extremiști locuind ilegal în colonia Kiryat Arba la câteva sute de metri distanță de moschee.

Interzicerea chemării la rugăciune

Restricțiile israeliene privind accesul la locurile sfinte din Ierusalim și Hebron au fost completate de recenta interzicere a chemării la rugăciune. În Hebron această practică este veche de câțiva ani și se pare că se răspândește și în Ierusalim. Israelul a impus această restricție unor moschei din orașul-district al Ierusalimului Abu Dis. Avocatul Bassam Bahr, șeful unui comitet local din Abu Dis, a condamnat „interdicția nejustificată”, spunând că „Israelul atacă palestinienii în toate aspectele vieților lor”. Se pare că interdicția a venit în urma unor plângeri din partea unor coloniști ilegali din așezarea ilegală Pisgat Zeev care s-au plâns primarului Ierusalimului Nir Barkat de „poluarea fonică” pricinuită de moschei.

Primarul și prim ministrul cunosc importanța chemării la rugăciune pentru comunitatea musulmană; planul lor de a o elimina pentru a-i calma pe coloniștii ilegali arată că niciunul dintre ei nu are înțelepciunea Califului Umar. Planul lor nu doar că i-a înfuriat pe palestinieni, dar a vătămat și viitoarele încercări de creare a unui climat care să ducă la pace; face parte, cu siguranță, din planul Israelului de a iudaiza Ierusalimul și de a goli Orașul Sfânt de moștenirea sa islamică și creștină. Interdicția este, de fapt, doar vârful aisbergului procesului de iudaizare.

Cât despre coloniștii care sunt deranjați de chemarea islamică la rugăciune, există o soluție foarte simplă. Ar putea să-și părăsească locuințele pe care le-au construit – ilegal – pe pământ furat de la proprietarii palestinieni și să se întoarcă de unde au venit, în Europa, în America de Nord sau să trăiască între granițele recunoscute internațional ale statului a cărui cetățenie o dețin. Aceasta ar fi soluția cea mai morală, deși e prea puțin probabil să știe ce înseamnă moralitatea.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu