luni, decembrie 18, 2017

Gânduri de Chanukah




de Max Fineman, Jewish Voice for Peace

Chanukah, așa cum se spune adesea, este despre a întreține lumina în timpuri întunecate. Într-o vreme în care profanarea, distrugerea și imperialismul goneau de-a valma pe străzile Ierusalimului, părea imposibil de aprins lumina în menorah din Templu -- părea imposibil, cu resursele de care dispuneau oamenii, să aducă vreo lumină în oraș sau în lumea lor. Și totuși, în această vreme în care atât de multe case și case ale Domnului au fost distruse, o cantitate finită de ulei produce o cantitate infinită de lumină.

Opt nopți. Opt nopți. În iudaism, cifra 7 reprezintă perfecțiunea, împlinirea, întregul lumii noastre finite, ideea că resursele sunt limitate, că avem nevoie de odihnă, că uleiul nostru se consumă, nu este infinit. Cifra 8, pe de altă parte, reprezintă acel dincolo, infinitul, confirmarea a ceea ce pare imposibil: că putem extrage lumină infinită din lumea noastră finită și din sinele nostru finit. Opt nopți ne spun să săpăm mai în profunzimea muncii noastre în momentul în care pare să nu fie nicio speranță, când uleiul nostru e aproape sfârșit. Opt nopți ne spun că o cantitate mică de ulei este capabilă să aprindă  un infinit; că suntem capabili să începem din nou; că suntem capabili să sfidăm ordinea care stabilește granițele în momentul de față, care spune cine suntem și cine trebuie să fim.

Și da, opt nopți ne spun că suntem capabili să îl sfidăm pe Sheldon Adelson când acesta spune tinerilor evrei ca noi că evreicitatea noastră ne cere să susținem un stat ce practică apartheidul. Că suntem capabili să sfidăm ideea că legătura noastră cu un pământ sacru ar trebui să îi coste pe palestinieni dreptul de a se reîntoarce la casele lor și ținutul lor natal. Că suntem capabili să sfidăm granițele și limitele impuse de un stat israelian ce își plasează comunitățile de culoare la frontierele sale cele mai periculoase, care demonstrează în mod constant că nu prețuiește viețile sau identitățile evreilor de culoare decât dacă aceștia se implică în mod activ în impunerea proiectului ocupației. Și că suntem capabili să sfidăm zidurile pe care statul israelian, stabilimentul evreiesc american și ideologiile ocupației și apartheidului caută să le ridice între noi pentru a ne împiedica să ne unim în solidaritate. Când aprindem o menorah, aprindem o scânteie eternă. Începem în permanență acel proiect al declanșării unei scântei în lume care ar putea produce lumină și deci, dreptate.

Cuvântul „Chanukah” provine din verbul „chanakh”, însemnând „a sfinți” și  „a dedica.” Aprinderea menorei în Templu, acel miracol al unei atât de mici cantități de ulei transformate în atât de multă lumină, a fost un moment în care Templul a fost sfințit din nou după ce a fost profanat. A fost momentul unui început, dar și un moment al rededicării practicilor ce au existat în Sfântul Templu cu mult timp în urmă și care au fost întrerupte numai temporar. A fost o rededicare luminii, iubirii și nemărginirii dreptății ce au existat în poporul nostru, în rugăciunile noastre, în munca noastră, în mișcările noastre cu mult dinaintea acestei ere a imperialismului, a întunericului, a distrugerii, a profanării. Și astfel, acest moment de Chanukah, de sfințire prin aprinderea menorei, este pentru noi atât un început, cât și o întoarcere către un trecut sacru, crearea luminii infinite și o reîntoarcere către sine, o recunoaștere a faptului că mereu o luăm de la început, că mereu am luat-o de la început și astfel, luând-o de la început ne întoarcem în permanență la noi înșine ca creatori ai dreptății în această lume. Așa că lăsați-ne să ne rededicăm încă o dată muncii sacre pentru care ne-am adunat astăzi aici, în solidaritate cu eliberarea Palestinei.

Dreptul de reîntoarcere -- Ne rededicăm dreptului palestinian la reîntoarcere, dreptului palestinienilor de a trăi și prospera în ținutul lor natal istoric. Recunoaștem profanarea pe care o implică dreptul evreilor de a trăi în Palestina doar pentru că s-au născut evrei (programul Birthright) și felul în care acesta șterge istoria palestiniană și ne reafirmăm devotamentul față de lupta pentru ca și palestinienii să beneficieze astăzi de același drept de reîntoarcere, boicotând programul Birthright și injustele proiecte politice pe care le reprezintă.

Comunitate -- Ne reafirmăm devotamentul față de proiectul construirii de noi comunități evreiești axate pe dreptate, comunități care să își folosească resursele pentru a lupta pentru libertatea tuturor oamenilor. Suntem dedicați construirii comunităților noastre în sentimentul solidarității, cu credința că ne putem elibera pe noi înșine numai atunci când îi eliberăm pe ceilalți. Construim comunități pentru a acumula întreaga noastră putere și voce colectivă, pentru a ne ruga împreună și a protesta împreună, lucruri care poate, la urma urmei, nu sunt atât de diferite. Ne strigăm durerea împreună, în comunitate.

Teshuvah -- Teshuvah, cuvânt adesea tradus prin „căință”, înseamnă reîntoarcere. Recunoaștem astăzi că lupta noastră pentru dreptate în Palestina și împotriva organizațiilor de tip Birthright e atât nouă, radical de nouă, dar în același timp mult mai veche și cu rădăcini mult mai adânci decât ale celor împotriva cărora luptăm. De asemenea, recunoaștem capacitatea oamenilor din comunitățile noastre, noi și vechi, de a face teshuvah, de a se schimba și de a ni se alătura. În muncă noastră suntem dedicați compasiunii, lăsării spațiului pentru a crește, curajului de a vedea că mecanismele noastre naturale de auto-apărare -- vina, învinovățirea, furia, judecata, rușinea pe care le mobilizăm pentru a ne proteja -- nu oferă protecție reală nimănui. Curajului de a vedea că dacă dorim libertate în Palestina, trebuie să fim dispuși să îi acceptăm printre noi pe cei ce caută să distrugă, fără a ne lăsa controlați de aceștia. Trebuie să adunăm curajul de a întâmpina ura cu iubire, furia cu compasiune și să facem din dușmanul nostru un om pe care să-l iubim așa cum iubim toți oamenii.

Zikaron, Rememorare -- Ne acordăm un moment pentru a-i aminti și invoca pe cei ce au fost înaintea noastră, în mișcarea de solidaritate cu Palestina și în poveștile noastre personale. Noi am ajuns aici ca suma muncii și vieților și lecțiilor predecesorilor și strămoșilor noștri. Dacă astăzi suntem aici pentru a ne rededica principiilor dreptății, invocăm numele celor ce au luptat împotriva imperialismului și forțelor distrugătoare, demolatoare, profanatoare, înaintea noastră, care au luptat mereu pentru a reaprinde menorah. Rav Yitzhak Hutner spune că în perioada de Chanukah imperialiștii ne-au silit să uităm Tora, dar că în ciuda dorințelor acestora, însăși această uitare a fost baza reconstruirii Torei noastre în vremuri noi. Astăzi suntem dedicați reconstruirii comunităților noastre sacre amintindu-ne pozițiile ancestrale și istorice pe care le-am adoptat.

Reziliență -- Cuvântul Chanukah provine din aceeași rădăcină ca și cuvântul ebraic „chinuch.” De obicei este tradus prin „educație”, dar unii rabini au subliniat că se referă de fapt la procesul de a deveni cine suntem cu adevărat. Chanukah și chinuch sunt despre a avea curajul de a ne face să rodim în toată frumusețea și libertatea noastră. Ne dedicăm rezilienței de a ne realiza scopurile și de a rămâne neclintiți în solidaritatea noastră cu BDS și cu Palestina în ciuda opoziției atât de numeroase din partea propriilor comunități evreiești.

Viziune -- De Chanukah nu aprindem o menorah ce umple întreaga lume sau nici măcar întreaga cameră cu lumină. Pentru asta am avea nevoie de puterea completă a eliberării și izbăvirii. Dar mereu mai rămâne întuneric în jurul nostru. Nu este sarcina noastră. Recunoaștem că cine suntem, ce știm și ce vedem are limite.

A ne lua în serios munca sacră este a afirma că putem și că trebuie să aducem lumină în locuri altfel abandonate, că putem crea momente pline de înțeles și camaraderie în locuri copleșite de durere și devastare. Ceea ce putem face, ceea ce trebuie să facem, este să îndulcim amenințarea nopții, să alinăm durerea lumii, chiar dacă nu putem șterge orice urmă de întuneric și elimina toată suferința. Trebuie să ne smerim pentru a vedea că nu suntem noi întreaga poveste, că nu avem întreaga putere și astfel ne devotăm flexibilității, deschiderii, pentru a rămâne receptivi la diversitatea căilor pe care mișcarea noastră le poate urma.

Solidaritate și responsabilitate -- Ne luăm angajamentul de a fi uniți în proiectul eliberării colective. De a trăi conform principiilor pe care le articulăm, de a ne ridica la nivelul responsabilităților din mișcarea mai largă. De a răspunde apelului palestinian la BDS și dreptate. De a oferi sprijin și călăuzire celor mai afectați, în munca noastră și în comunitățile noastre.

Tikkun -- Și într-un final, ne rededicăm muncii, actualizării viziunii noastre de eliberare. Facem tikkun (în ebraică înseamnă a repara) în lume adunând cioburile și desacralizarea, bucățile sparte din Sfântul Templu ce zace în ruine, rămășițele caselor, familiilor, vieților, oamenilor. Adunăm toate aceste bucățele și aceste povești și creăm un potir în care să strălucească lumina, un recipient sacru ce este suficient de puternic și stabil pentru a susține scânteierea și energia revoluției și a eliberării. Ne lipim pe noi și lumea laolaltă, așa încât scânteile noastre să se transforme în lumini durabile. Pentru că scânteile pe care le creăm aici, astăzi, lumânările pe care le aprindem, munca pe care o depunem, toate acestea pot avea un efect durabil, pot contribui la o dreptate trainică, eternă -- cu voia lui Dumnezeu. Ne dedicăm construirii de recipiente sfinte capabile să conțină, să susțină și să îmbrățișeze lumina divină, pentru a putea fi martorii reîntoarcerii acelei lumini veșnice a dreptății în lume. Așa să ne ajute Dumnezeu.

https://medium.com/return-the-birthright/sustaining-light-in-dark-times-a-chanukkah-drash-reflection-c676a590dd74

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu