de Michael Lesher
Jonathan Sacks,
fost rabin-șef al Marii Britanii, a scris niște lucruri simțitoare în trecut,
mai ales despre pericolele exclusivismului religios și despre rădăcinile
violenței sectare în ceea ce el numește falsitatea „răului altruist.”
Asta face ca
decăderea sa în propagandă israeliană vulgară să fie și mai supărătoare. E greu
de crezut că rabinul Sacks – membru al Camerei Lorzilor și autor al mult
lăudatei cărți „Nu în numele Domnului” (unde pledoaria sa împotriva
intoleranței religioase a fost numită „bine formulată, meritând a fi citită”
chiar și de ziarul britanic ce tinde spre stânga, The Independent) – nu are
acces la datele despre conflictul Israel-Palestina.
Rabinul Jonathan Sacks
Și totuși, „clipul de animație” despre „ceea ce se află în spatele campaniei de boicotare a
Israelului (BDS)”, pe care tocmai l-a realizat, clip menit să explice de ce
„umanitariștii...și toți cei care prețuiesc o societate liberă, trebuie să se
ridice împotriva ei”, este mai îngrozitor ca o pastișă mincinoasă. Pentru oricine
îl ia în serios – și probabil mulți cititori naivi o vor face – servește drept
apărare pentru exact acel tip de crime religioase pe care Sacks pretindea ani
de zile că îl detestă.
În mai puțin de 10
minute, mica predică video a lui Sacks reușește să susțină apartheidul pe
motive religioase și să demonizeze un întreg popor – pentru că se întâmplă să
nu fie alcătuit din evrei. Pretinzând că este vocea dulcii rațiuni, animația
lui Sacks este de fapt o formă perfidă de incitare la ură.
Să luăm, de exemplu,
acțiunea introductivă, care este aserțiunea amenințătoare că orice protest
împotriva ocupației israeliene a pământului palestinian sau împotriva discriminării
sale sistematice împotriva tuturor non-evreilor ce se află sub controlul său
este de fapt, un „preludiu la eliminarea [Israelului].” A pretinde așa
ceva are logică numai dacă „Israel” înseamnă „Mai Marele Israel” – adică un
regim discriminant care își continuă ocupația asupra Cisiordaniei și a
Ierusalimului de Est. Din moment ce rabinul Sacks implicit susține această
definiție, „Israelul” este, potrivit propriilor săi termeni, un stat al
apartheidului – unul care, în plus, impune o stăpânire discriminantă exact
asupra pământului recunoscut de legea internațională ca teritoriu palestinian. Ceea
ce, mai pe românește, înseamnă că rabinul Sacks susține eliminarea efectivă a
Palestinei. Cam atât despre pretenția lui că și-ar face griji în legătură cu
„eliminarea” Israelului.
Și cum e cu
indignarea sa în legătură cu adevărul istoric (pe care el îl numește „o
minciună răutăcioasă”) că „Israelul este o prezență colonială în Orientul
Mijlociu”? El respinge asta spunând că „legătura evreiască cu pământul lui
Israel este de două ori mai veche decât istoria creștinismului, de trei ori mai
veche decât istoria islamului” și că „evreii sunt singura națiune din istorie
care a stabilit vreodată un stat-națiune pe acest pământ.” Din punct de vedere
istoric este o aberație: orice regat ar fi existat vreodată sub stăpânirea
iudeilor vorbitori de aramaică în urmă cu mai bine de 2000 de ani, cu siguranță
nu a fost o „națiune evreiască” în niciun sens modern (conceptul de „națiuni”,
ca să nu mai vorbim de cel de „state-națiuni”, este un concept recent). Dar poziția
lui rabi Sacks devine absolut strigătoare la cer atunci când se bazează pe
religie pentru a stabili validitatea „pretenției” Israelului asupra întregului
pământ al Palestinei. Cu siguranță ar nega că orice aderenți mai din urmă la
religiile străvechi canaanite ar putea emite o pretenție superioară asupra
aceluiași teritoriu – de fapt, ar privi-o ca pe o formă de fanatism. Atunci cum
poate să apere Israelul pentru că se folosește de iudaism ca pretext pentru a
uzurpa drepturile populației indigene? Nu avem de-a face cu exact acel tip de
violență întemeiată pe religie, pe care pretindea că o detestă?
Ipocrizia rabinului
Sacks devine și mai clară atunci când se lamentează că activiștii pentru
drepturile palestinienilor nu „protestează împotriva barbariei marca ISIS” sau „nu
fac campanii împotriva abuzurilor față de drepturile omului comise de Hamas în
Gaza.” Firește, nu citează nicio dovadă că organizatorii campaniei BDS ar susține
ISIS sau ar fi în favoarea abuzurilor față de drepturile omului oriunde pe
planetă – nu există o asemenea dovadă – dar ceea ce este cu adevărat șocant
este cum omite el să facă vreo referire la mult mai relevanta „barbarie” și la „abuzurile
față de drepturile omului...în Gaza” marca Israel. A uitat oare deja, acest
campion al drepturilor omului, operațiunea Protective Edge, cu abia doi ani în
urmă, în timpul căreia bombardamentele israeliene aleatorii au ucis peste 500 de copii și au distrus în jur de 18.000 de blocuri de locuințe în Gaza, lăsând
peste 100.000 de oameni fără acoperiș deasupra capului? Dacă da, memoria lui
este criminal de scurtă; dacă nu, atunci el este cel care ar trebui acuzat de
aplicarea selectivă a principiilor umanitare.
Conștiința sa e
atât de selectivă, încât rabinul Sacks pretinde că „Israelul este...singurul
stat al cărui însuși drept de a exista a fost contestat în permanență.” Serios?
Nu poți decât să te întrebi unde naiba a trăit omul asta. Un consens internațional copleșitor – susținut în mod repetat de fiecare țară arabă și de fiecare țară
predominant musulmană din lume – acceptă în mod clar dreptul Israelului de a
exista în pace și siguranță în interiorul granițelor sale recunoscute internațional.
Încă o dată, Israelul este cel care – respingând consensul – neagă dreptul de a
exista al unui stat, al Palestinei. Și susținând Israelul în această chestiune,
rabinul Sacks neagă și acest drept.
De fapt, neagă mai
mult decât atât. Refuzând și să asculte vocile palestiniene și să recunoască
drepturile palestiniene, rabinul Sacks efectiv neagă umanitatea palestiniană. Iar
acesta este exact acel gen de discurs incitator la ură – în numele Domnului –
față de care rabinul Sacks s-a declarat în mod repetat dușman.
Este suficient de
rău ca întreaga sa prezentare nu citează nici măcar un palestinian sau măcar o
sursă pro-palestiniană. E suficient de rău că refuză cu încăpățânare să
recunoască violența israeliană sistematică – sprijinită de publicul israelian –
care continuă să stabilească termenii fiecărei confruntări dintre palestinieni
și IDF. Ascunzând realitatea ocupației israeliene – care este, până la urmă,
subiectul campaniei BDS – rabinul Sacks își lasă cititorii să presupună că nu
există ocupație, că nu există victime și că nu există palestinieni.
Dar ei există,
rabinule Sacks. Palestinienii există; și ignorând existența lor, te faci
complice la persecutarea lor.
Ca și tine, poporul
Palestinei tânjește după viață, libertate și dreptate. Dar spre deosebire de
tine, el nu are o puternică platformă media de la care să răspundă demonizării
lor, al cărei autor ești. Și asta este măsura eșecului tău moral. Când o
majoritate a subiecților evrei chestionați într-un recent sondaj de opinie susține
executarea pe loc a oricărui palestinian care a atacat un israelian,
palestinienii au nevoie ca tu – un rabin respectat – să denunți sprijinul evreiesc
față de brutalitatea de stat drept grozăvia care este. Și totuși tu ai tăcut
din gură. Când Israelul a bombardat copii, a atacat spitale și personal
medical, a violat sistematic drepturile omului și a impus dominarea unui grup
religios asupra tuturor celorlalți, palestinienii au avut nevoie ca tu să-ți
urmezi principiile și să vorbești împotriva relelor pe care pretinzi că le
detești.
În schimb, tu ai
închis ochii în fața brutalității israeliene și niciodată nu ai recunoscut – ce
să mai vorbim de susținut – rezistența palestiniană neînarmată, care crește de
ani de zile în toată Cisiordania. Ai pretins că te opui violenței religioase,
dar de fapt i-ai oferit undă verde de fiecare dată când s-a bucurat de susținerea statului evreiesc. I-ai tratat pe
opresorii palestinienilor de parcă ei ar fi fost victimele nevinovate. Și acum
le negi adevăratelor victime chiar și dreptul la niște tactici de protest non-violent
folosite odată împotriva apartheidului din Africa de Sud.
Ipocrizia e un
cuvânt prea blând pentru tine. Ceea ce ai făcut este literalmente o trădare a
fiecărui principiu pe care ai pretins că îl aperi. Rabinule Sacks, te implor:
retrage acea piesă groaznică de propagandă israeliană împotriva BDS și încearcă
să devii, încă o dată, clericul despre care ne-ai spus întotdeauna că intenționezi
să fii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu