joi, decembrie 29, 2016

Nu, Isus nu era un colonist evreu. Era un rabin pentru drepturile omului.




de Bradley Burston


Dacă Isus ar fi fost în viață astăzi, trăind în Țara Sfântă, unde l-ați căuta?

Pun întrebarea aceasta din cauza unei ședințe a Comitetului Aliaților Creștini ai Knessetului. Unul dintre cei care au luat cuvântul a fost autorul, istoricul și fostul ambasador al Israelului la Washington, Michael Oren, un legiuitor novice și membru al coaliției de guvernare a lui Benjamin Netanyahu.

Oren a fost citat ca declarând în fața comitetului că dacă Isus ar fi trăit astăzi ar fi fost privit ca un colonist evreu din Cisiordania.

„Relațiile dintre SUA și Israel merg până la legăturile spirituale”, a spus Oren, citat de către Jerusalem Post.

„Dumnezeu vorbește o singură limbă și aceea este limba în care țipăm unii la alții pe holul de alături.”

„Isus, Maria și Ioan Botezătorul ar fi considerați coloniști evrei în Betleem” a continuat acesta, adăugând că „avem o misiune sfântă de a ne asigura că statul evreiesc rămâne puternic și preaiubit.”

Pentru moment haideți să lăsăm la o parte conceptul potrivit căruia Dumnezeu vorbește o singură limbă – ebraica cea cu volum ridicat și toleranță scăzută și să analizăm scenariul schițat de Michael Oren, întrebarea despre ce ar fi făcut Isus dacă ar fi trăit în zilele noastre.

Eu cred că dacă Isus ar fi trăit azi aici, s-ar fi simțit ca acasă. Nu confortabil. Nu în pace. Dar cât se poate de acasă. Vorbim, până la urmă, de un om care a fost crescut într-o Țară Sfântă ce trăia umilirea, neorânduiala, proasta guvernare, distrugerea proprietății, vărsarea de sânge, dezintegrarea familială forțată, aruncarea în temniță fără proces, temerile mistuitoare, negarea profund impregnată și religiozitatea falsă a ocupației.

Unde ați căuta un asemenea om?

Ați putea să-l căutați pe rabinul Predicii de pe Munte. L-ați putea căuta pe credinciosul care predică o doctrină radicală a non-violenței. Zilele acestea, l-ați putea găsi în Susya. Nu în colonia evreiască întemeiata în anii 80, ci în mult, mult mai vechiul sat palestinian. În satul palestinian ai cărui locuitori au fost evacuați din casele lor, prăduiți de pământurile lor, atacați fizic de coloniști și strămutați cu forța într-un loc în care acum sunt amenințați în permanență cu demolarea integrală a caselor și cu expulzarea în masă la ordinele liderilor coloniști date oficialilor ocupației care îi slujesc.

L-ați putea găsi în satul palestinian Susya pentru că Isus nu era un colonist evreu. Era un rabin pentru drepturile omului. L-ați putea găsi muncind împreună cu sătenii. L-ați putea găsi luptând împotriva ocupației israeliene. L-ați putea găsi ținând piept autorităților care au făgăduit să demoleze satul în ciuda a orice – în ciuda atenționărilor din partea Departamentului de Stat al SUA și implicării personale a reprezentanților tuturor celor 28 de state membre ale UE cu consulate la Ierusalim.

L-ați putea găsi opunându-i-se mizerabilului adjunct al ministrului apărării, Eli Ben-Dahan, același Ben Dahan care i-a descris la un moment dat pe palestinieni drept „bestii inumane”. Ne-am putea aștepta ca Isus să răspundă cu har și pasiune și fapte declarației incredibil de orwelliene făcute de Dahan în fața Knessetului în aceeași zi în care Michael Oren a vorbit despre Isus colonistul evreu:

„Nu a existat niciodată un sat arab numit Susya. Este un șiretlic oportunistic necinstit al grupurilor de stânga pentru a prelua controlul asupra Zonei C construind structuri permanente”, o referire la cele 60 de procente ale Cisiordaniei aflate sub control complet civil și de securitate israelian și unde palestinienilor li se refuză în mod constant permisele de construcție chiar dacă au trăit pe pământul lor de generații și au acte de proprietate asupra pământului.

În zilele acestea, ne-am putea aștepta ca Isus să se simtă exact ca acasă. Răsturnând mesele preoțimii religios-politice corupte până în măduva oaselor. Adresându-se nevoilor sociale tot mai acute, hrănindu-i pe săraci și alinându-i pe suferinzi. Întorcând celălalt obraz în loc să scoată un ochi pentru ochi. Iubindu-și aproapele, vecinul.

Zilele acestea ne-am putea aștepta să-l găsim pe Isus în Susya, laolaltă cu B’Tselem, cu Breaking the Silence, cu Adalah, cu All That’s Left — Anti-Occupation Collective, cu Combatants for Peace, cu Ta’ayush, cu Peace Now. Și da, poate mai ales cu Rabinii pentru Drepturile Omului.



Niciun comentariu: